Du skal være positiv, tydelig og kompetent. Så enkelt kan det siges ifølge en ny stor svensk undersøgelse, hvor mere end 5.000 medarbejdere er blevet spurgt om, hvilke egenskaber hos deres leder, som de påskønner mest. Selvom undersøgelsen er lavet på den anden side af Øresund, kan den muligvis også give stof til eftertanke hos danske chefer og ledere.
Undersøgelsen viser også, at de fleste medarbejdere i bund og grund er relativt tilfredse med deres ledere. Men dermed ikke sagt, at der ikke er plads til forbedringer.
Her følger nogle råd om, hvordan du kan styrke netop de tre egenskaber:
1. Vær positiv
For at skabe en smittende energi og god kultur på arbejdspladsen, er det ikke dig, der skal påpege alle hullerne i osten. Ros og anerkend det, som dine medarbejdere gør godt. Og vær konkret. Det giver dem energi til at gøre mere af det, de lykkes med.
Spørg også dine medarbejdere, hvad der giver dem energi. Du kan ikke nødvendigvis regne det ud på forhånd. Og spørg også, hvordan de gerne vil anerkendes. Nogle foretrækker fx, at du siger det i fuld offentlighed foran kollegerne, mens andre vil have din anerkendelse under fire øjne.
Du skal også være i stand til efter en ophedet diskussion hurtigt at genetablere den gode stemning – og kunne indrømme det, hvis du har taget fejl. Og så hjælper det gerne på stemningen også at kunne grine af sig selv en gang imellem. Det kan lette stemningen i en ellers anspændt situation.
Læs også: 9 ting mentalt stærke ledere gør
2. Vær tydelig
Du skal fortælle dem, hvad der ligger fast og dermed ikke er til diskussion, og hvad der ikke gør – dvs. hvad de har mulighed for at få indflydelse på og påvirke. Hvad der måske virker logisk for dig – fx at det ikke er muligt at ansætte en ny kollega på denne side af nytår, fordi der ikke er midler til det, ved de muligvis ikke.
Du skal tydeligt kommunikere om både kerneopgaven og hverdagens opgaveløsning, så alle ved, hvad de skal og hvorfor. Du skal også være tydelig om, hvad du forventer, og fortælle, hvad der ikke behøver at være tiptop. Det giver medarbejderne en tryghed for, at prioriteringer er ok, og at der ikke falder en hammer senere.
Det er også din opgave at oversætte forandringer og nye tiltag, der kommer udefra, så de giver mening i hverdagen. Dvs. oversætte andres initiativer og skære dem til, så de giver mening i den lokale kultur.
3. Vær kompetent
Du skal ikke nødvendigvis være eksperten til det hele. Men du skal have indsigt i og forståelse for medarbejdernes opgaver. Det betyder, at du skal skabe fælles faglige normer som modstykke til privatpraktiserende adfærd. Dette er særligt vigtig i perioder, hvor der sker forandringer, og kulturen skal ændres.
For at kunne udfordre dine medarbejderes valg af metoder og løsninger, efterspørger medarbejderne, at du har den fornødne faglige indsigt og kan skabe forpligtende faglige fællesskaber i medarbejdergruppen.
Du skal kunne delegere opgaver og ansvar i forventning om, at alle gør deres bedste og følge engageret med i medarbejdernes arbejde – uden at gribe unødigt ind eller kontrollere det i detaljer.
Læs også, hvad medarbejderne i danske kommuner og regioner efterspørger hos deres leder i Væksthus for Ledelse undersøgelse ”Kære leder!”.
Artiklen er inspireret af denne artikel på chef.se