Julen står for døren, og det er lig med juleklip, hjemmebag og familiehygge. Traditionen tro følger mange også ivrigt med, når klassiske julefilm genudsendes hjemme i stuerne. En af de mest folkekære klassikere er filmatiseringen af Charles Dickens’ ”Et Juleeventyr”.
Filmen handler om forretningsmanden Ebenezer Scrooge, der afskyr julen – og alle andre mennesker. Men natten til d. 25. december får han besøg af tre spøgelser fra henholdsvis fortid, nutid og fremtid, som giver ham en lærestreg, der bliver et vendepunkt i hans liv.
Fortællingen om Scrooge er blevet genfortalt en halv snes gange i mange forskellige formater. Og overraskende nok, indeholder fortællingen mange værdifulde lektioner, som ledere kan drage fordel af. Det er i hvert fald, hvad Terry Sterling, uddannelsesleder og partner i Balanced Scorecard Institute, med over 30 års erfaring inden for arbejde i den private og offentlige sektor, argumenterer for. Du får dem her:
1. Fejl er det bedste grundlag for ny læring
Det første spøgelse, der besøger Scrooge, er fortidens spøgelse, der fører ham tilbage i tiden, hvor han – nu set udefra – får lov til at observere de fejl, han har begået. Scrooge var fx forlovet med en kvinde, som endte med at forlade ham, da hans begær efter penge overskyggede hans kærlighed til hende. Dybt bevæget af det, han ser, tager fortidens spøgelse Scrooge med tilbage til nutiden.
Nogle gange er fejl det bedste grundlag for ny læring. Gode ledere ved det. Derfor er de opmærksomme på deres fejl, og lærer af dem, så de ikke gentager dem i fremtiden.
I ”Et Juleeventyr” ser Scrooge de fejl, han har begået, og dermed også de muligheder, der har forbigået ham. Selvom han ikke kan ændre fortiden, kan han lære af sine fejl og sikre, at de ikke sker igen.
Der er ikke nogen værdi i at skælde dig selv eller medarbejderne ud for de fejl, I har begået. Det nytter heller ikke noget at sidde fast i fortiden og ærgre sig over det, for sket er sket. Forsøg i stedet på ærlig og objektiv vis at analysere dine succeser og fiaskoer, så du kan forstå årsagen bag dem. Først når du forstår dem, kan du – og dine medarbejdere – lære af dem.
Læs også: Vend dine fejl til en succes
2. Glem ikke at slappe af i julen
Det andet spøgelse er nutidens. Scrooge og spøgelset besøger Scrooges assistent, der på trods af den lave løn fra Scrooge, formår at holde en hjertevarm juleaften. Spøgelset tager ham dernæst med hen til nevøens julefest – en fest han år efter år har nægtet at deltage i. Til Scrooges overraskelse hygger han sig til julefesten og bønfalder nutidens spøgelse om at få lov til at blive. Men igen bliver han ført tilbage til sit soveværelse.
Et stigende antal ledere kæmper med arbejdsrelateret stress. Og det er kritisk, for stress påvirker din søvn, din evne til at slappe af og dit helbred. I julen oplever mange ydermere en stigning i deres stressniveau, fordi der stilles mange krav, både på hjemmefronten og på arbejdspladsen. Omvendt er julen ovre på et splitsekund, ligesom nutidens spøgelse også understreger i ”Et Juleeventyr”, og mange henfalder derfor til tanken om, at de sagtens kan yde dobbelt så meget på den korte tid. Men her begår man en fejl, for man kan ikke yde sit bedste hele tiden – og så på to steder, på en gang.
Er du presset, kan det være en god ide at skrue ned for forventningerne til julen, både i privat og professionelt regi. Det er okay, at du ikke bager pebernødder til din afdeling; køb i stedet de færdiglavede pebernødder fra Brugsen, og brug den tid, du sparer, på at være nærværende. Du kan også slukke din telefon eller e-mail på bestemte tidspunkter. Brug de erfaringer, Scrooge lærte af nutidens spøgelse, og skab nye minder med dem, du holder af.
Husk i sidste ende at prioritere din egen trivsel, og afsæt tid til at slappe af. Julen er måske hurtigt forbi, men den skal være behagelig – også for dig som leder.
Læs også: 7 råd om trivsel i travlhed
3. Håndtér fremtiden ved at udvikle dine medarbejdere
Det sidste spøgelse, der aflægger Scrooge et besøg, er fremtidens. Det hætteklædte spøgelse fører ham gennem en række af mystiske situationer, som alle omhandler en unavngiven mands nylige død. Folk omkring mandens gravsted sørger ikke, men er modsat indifferente – eller ligefrem lettede. Scrooge erfarer til sidst, at det er hans gravsted og fremtid. Han beder indtrængende spøgelset om at give ham en chance for at ændre sig. Og med ét er han tilbage i sit soveværelse.
Overvældet af glæde over muligheden for at ændre sig og give tilbage, skynder han sig hen for at fejre julen med dem, han har kær. Over årene behandler han folk med generøsitet og godhed. Det er naturligvis ikke muligt at spå, om Scrooges ændrede adfærd førte til en anden fremtid, men det kan man forestille sig.
Over årene har mange fejlagtigt forsøgt at forudsige fremtiden. Få gange er det lykkedes, men i langt størstedelen af alle tilfælde rammer de fleste betydeligt ved siden af. Det eneste, du som leder kan være sikker på, er, at fremtiden er usikker.
Da man kun kan gætte sig til, hvad der sker i fremtiden, er agile, fleksible og kompetente medarbejdere afgørende for, om I når i mål med jeres opgaver og målsætninger.
Husker du at udvikle dine medarbejdere? Klæder du dem på til at håndtere svære situationer ved at give dem de rette kompetencer og færdigheder? Giver du dem frihed til at være innovative og kreative i de beslutninger, der er med til at udforme organisationens fremtid? Eller sidder i fast i fortiden, hvor I gør de samme ting, på samme måde, som I altid har gjort?
Scrooge lærte ikke bare af fortiden; han anvendte den nye læring i hans fremtid, og var villig til at foretage de ændringer, der var nødvendige for at opnå succes. I skal på samme måde tage læringen fra jeres tidligere fejl, og forsøge at bruge dem i kompetenceudviklingen af medarbejderne, så I, i fremtiden, kan undgå lignende fejl.
Læs publikationen: Ledelse af kompetenceudvikling – Lederweb
Artiklen er frit oversat og redigeret fra “Leadership Lessons from “A Christmas Carol”.
Lederweb ønsker dig en glædelig jul.