En præsentation giver dig mulighed for at komme igennem med dit budskab. Det kan være alt fra den nye strategi, du skal præsentere på personaledagen, den kommende omstrukturering, som skal forklares, eller den motiverende tale, der skal holdes til den årlige sommerfest.
Et menneske kan i gennemsnit koncentrere sig i syv minutter, før det taber tråden. Dit publikum kan måske holde koncentrationen i 10 minutter, hvis altså emnet er spændende for dem. Modsat, hvis du er uheldig, og emnet på ingen måder interesserer dem, eller hvis de lige kommer fra frokostpause og er lidt efter-frokost sløve, vil du opleve, at deres koncentrationsevne ikke rækker længere end til fem minutter.
Den tid, du har til at fange medarbejderne i dine præsentationer, er altså begrænset. Og hvis du først taber dem, går der ikke længe, før de retter deres opmærksomhed mod diverse e-mails og sociale medieplatforme.
Her får du syv råd, der hjælper dig med at holde præsentationer, som får folk til at lytte:
1. Skrot PowerPoint – eller skær helt ind til benet
Der er en ret stor chance for, at dem, du præsenterer for, har set flere PowerPoint-præsentationer, end de bryder sig om. Og så snart lysene slukkes, og projektoren lyser op, er det øjeblikkeligt sværere for dit publikum at bevare opmærksomheden. Rådet er derfor at skrotte PowerPoint-præsentationerne.
Hvis du holder fast i at bruge PowerPoint til din præsentation, skal du overveje mængden af slides. For når det kommer til antallet af slides, så er det velkendte udtryk ”less is more” meget passende. Fremragende talere er også fremragende til at redigere og skære fra – og dermed gode til at skære helt ind til benet.
2. Undgå punktopstillinger
Hvis du alligevel beslutter dig for at have en kort PowerPoint-præsentation med, bør du undgå at have punktopstillinger på dine slides. Det er nemlig en af de mindst effektive måder, du kan nå frem til din pointe.
Brug i stedet visuelle effekter såsom billeder og videoer – men gerne sammen med tekst. Forskning viser, at man bedre husker information, der illustreres visuelt. Når du i præsentationer hører en masse ny information, husker du faktisk kun 10 pct. af det, du hører, hvorimod du, hvis det præsenteres visuelt, husker hele 65 pct. efter tre dage.
3. Træn din evne til at overlevere budskaber
Talere, der varierer deres måde, hvorpå de taler, fx i forhold til tempo, toneleje og styrke, er ofte gode til at komme igennem med deres budskab, og dermed er de i langt de fleste tilfælde mere overbevisende. Det skyldes, at talere, der fx hæver deres stemme, når de vil fremhæve noget vigtigt eller holder en kort pause efter noget vigtigt, ofte virker mere selvsikre i deres argumentation. Og derfor er de gode til at motivere andre.
Kort fortalt skal du aldrig undervurdere din stemmes magt. Ved blot at hæve eller sænke stemmen på de korrekte tidspunkter, kan du gøre din præsentation mere indflydelsesrig og overbevisende.
4. Sørg for at din præsentation har wow-faktor
Folk husker ikke essensen af alle de ord, du får fyret af under din præsentation. De husker derimod øjeblikke, som gjorde stort indtryk på dem.
Under en tale om malaria af Bill Gates, startede han sin præsentation ved at sige: ”Som vi alle ved, så spredes malaria gennem myg. Jeg har taget nogle med i dag, så I selv kan få en fornemmelse af, hvordan det foregår”. Og med de ord hentede han et glas fyldt med myg og åbnede låget for at lade dem flyve rundt i salen: ”De får lige lidt tid til at flyve rundt herinde,” afsluttede han.
Myggene var selvfølgelig ikke inficeret med malaria. Men øjeblikket var imidlertid så succesfuldt, fordi han formåede at fange publikums opmærksomhed med noget ekstraordinært og iøjnefaldende.
Hjernen har en tendens til hurtigt at kede sig. Den er nemlig kodet til at lede efter abnorme og usædvanlige hændelser. Derfor skal du sørge for, at din præsentation indeholder uventede elementer og den famøse ekstra gnist.
5. Husk at øve dig
De fleste talere øver sig ikke nær så meget, som de burde. De kigger deres talekort eller slides igennem på forhånd, men forsømmer ofte at lægge de nødvendige timer i grundigt at øve sig.
Det er vigtigt at øve sig meget – og ofte – for når du har indøvet din præsentation, kan du bedre håndtere uventede indspark, som en telefon, der pludselig spiller “Eye of the Tiger” derudaf eller en ivrig person blandt publikum, der konstant rækker hånden i vejret med nye spørgsmål.
Når du har øvet dig, bliver du også bedre til at fornemme stemningen i rummet og tilpasse din præsentation til den. Hvis dit publikum fx er i godt humør, evner du at udnytte det til at få formuleret dine budskaber på en anderledes, humoristisk måde.
6. Engagér dit publikum
Du skal engagere dit publikum i din præsentation. Spørg, om de har nogle gode råd i forhold til emnet, og få dem til at dele deres oplevelser. Publikum kan som regel godt lide at blive inkluderet og få anerkendelse for den viden, de sidder inde med.
7. Brug historiefortælling
Alle elsker en god historie. Derfor skal du forsøge at opbygge din præsentation som en historie.
Du kan bruge en klassisk tre-akter fortælling, som du sikkert kender fra dengang, du skrev stil i skolen. Her starter du med en indledning, der sætter scenen, dernæst følger “kroppen”, der indeholder selve handlingen, og endelig kommer afslutningen, der giver løsningen eller sætter det hele i perspektiv.
Ved at anvende samme opbygning, som der bruges ved den klassiske historiefortælling, opbygger du præsentationen som en historie, dit publikum kan relatere sig til.
Artiklen er frit oversat og redigeret på baggrund af følgende artikler: