Artikler om Forandringer

Cirka 70 pct. af alle forandringsprocesser slår fejl. Ifølge kommunikationsekspert Simon Sinek skyldes det, at mange ledere og deres organisationer ikke er gode nok til at skabe fortællinger, der giver mening og værdi. Man skal kunne forklare sit hvorfor.

Succes med forandringer kræver også gode relationer og ikke mindst tålmodighed. Dit job som leder er at oversætte baggrunden for forandringen og gøre den forståelig og meningsfuld for dine medarbejdere og sørge for, at I når i mål med forandringer.

Her får du redskaber fra Lederweb til at løse nogle af de største udfordringer ved at lede forandringer. Med forandring følger der også ofte usikkerhed hos medarbejderne. Og det stiller krav til dig som leder. Du kan her blandt andet læse om, hvordan du kan skabe tryghed for dine medarbejdere under forandringer, hvordan du skal kommunikere om forandringen og hvordan du får alle med om bord.

Du kan også læse om forandringsledelse i væksthusets publikation "Forandring fryder – og forstyrrer".



  • Forandringer
Viser 50 / 116
Ingen resultater.
  • Hvad Kotter kan lære dig om forandringsledelse

    70 pct. af alle store forandringer mislykkes. Ifølge Harvard-professoren John P. Kotter skyldes det blandt andet, at lederne ikke har en tydelig vision, og at de ikke fejrer de små succeser undervejs i forandringsprocessen. Her kan du læse professorens råd om, hvordan du undgår, at den forandring, du er sat i spidsen for, mislykkes.

    Læs mere
  • Lewins 3 trin til forandringsledelse

    Ved at forberede dine medarbejdere og organisation grundigt på de forandringer, der skal ske, undgår du tumult og kaos. Kurt Lewins model hjælper dig til at forstå faserne i en forandringsproces, så forandringen bliver en succes.

    Læs mere
  • Systemisk metode - et stærkt perspektiv på forandringer og samtaler

    Systemisk teori og metode kan bruges til at forstå, hvordan organisationer fungerer, herunder forandringer, relationer, kommunikation, samtaler mv. Her får du en introduktion til systemisk metode.

    Læs mere
  • 5F-modellen

    5F-modellen er en fasemodel, der udspringer af den anerkendende og ressourceorienterede tilgang Appreciative Inquiry (AI). Modellen er velegnet som ramme for udviklingsprocesser i almindelighed, og kan også bruges som forløbsskitse for udviklingssamtaler, som fx coaching.

    Læs mere
  • Forandringscirklen

    Forandringsprocesser skal styres og håndteres. Forandringscirklen er et værktøj, du som leder kan bruge til at lede forandringsprocessen bedre.

    Læs mere
  • Lederwebs guide til forandringsledelse

    Find ud af hvad forandringsledelse er, hvordan du griber det an, og hvordan du kommunikerer under forandringer.

    Læs mere
  • Hvad er innovation?

    Innovation er en idé, der omsættes til praksis og skaber værdi. Men innovation varierer i størrelse og gennemslagskraft og behøver ikke altid at være noget helt nyt. I denne artikel definerer innovationsforsker Catharina Juul Kristensen, hvad innovation i den offentlige sektor er – og hvad det ikke er.

    Læs mere
  • "Spejlægget": Et værktøj til at gå fra offer til aktør

    Mange ledere og medarbejdere bruger alt for meget tid og energi på noget, som de ikke kan gøre noget ved. I stedet skal du lære dig selv og dine medarbejdere at fokusere på muligheder frem for begrænsninger. For eksempel når I står over for omstruktureringer, nye pålagte arbejdsopgaver eller nedskæringer. ”Spejlægget” er et værktøj, der hjælper jer til at gå fra offer til aktør.

    Læs mere
  • I spidsen for forandringer - Kotter volume 2.0

    Der er brug for flere ledere, hvis organisationerne skal følge med omverdenens forandringshastighed. Sådan lyder det kontant fra førende ekspert inden for forandringsledelse, John Kotter. Det kræver en ny organisationsstruktur, hvor medarbejderne skal involveres i strategiarbejdet. Læs her Kotters otte bud til ledere, der vil gøre deres organisationer forandringsparate.

    Læs mere
  • Kreativitet som ledelsesværktøj

    Claus Otto Scharmers Teori U har vundet stort indpas i ledelseskredse i hele verden. Dette skyldes især, at det er en klar og overskuelig model med mange dimensioner, som kan tilpasses den enkelte leders situation. Her præsenteres en model og tankegang for, hvordan Teori U kan bruges til at skabe innovative forandringer i organisationer.

    Læs mere
  • 11 spørgsmål til forandringsledelse

    Hvad er visionen med forandringen? Hvilke udfordringer vil vi møde? Artiklen præsenterer 11 fokusområder, som er afgørende, at du som leder forholder dig til i forbindelse med ledelse og kommunikation under forandring.

    Læs mere
  • Sådan leder du (upopulære) forandringer

    De fleste forandringer er upopulære. Men hvis de skal lykkes, skal de accepteres. Få råd om, hvordan du får forandringsparate medarbejdere og populære forandringer.

    Læs mere
  • Ingen selvledelse uden ledelse

    Uden ledelse kan medarbejdere ikke lede sig selv. Selvledende medarbejdere har brug for ledere, der kan tænke personaleledelse og strategisk ledelse på en og samme tid. Med andre ord kræver selvledelse ledere, der tør lede.

    Læs mere
  • Rust dig til at lede forandringer

    Måske har du hørt dig selv sige “Fordi det er besluttet højere oppe i systemet”. I så fald har du svækket din autoritet og draget din loyalitet i tvivl, og det er også stensikkert, at dine medarbejdere ikke bliver mere forandringsvillige af det argument. Læs og få råd om, hvordan du ruster dig til at gennemføre forandringer.

    Læs mere
  • Lær at bruge U'et rigtigt

    Otto Scharmers Teori U bidrager med en radikal tilgang til ledelse og forandringsprocesser. Teorien er blevet varmt modtaget i Danmark – især blandt offentlige ledere. Måske for varmt? U-teori stiller nemlig større krav til ledere af forandringsprocsser, end umiddelbart antaget.

    Læs mere
  • Risikoanalyse

    En risikoanalyse har til formål at sikre, at omstillingen er forberedt til at imødegå mulige risici.

    Læs mere
  • Sådan præsenterer du forandringer

    Når du skal give medarbejderne besked om ændringer, der påvirker deres liv, karriere eller arbejdsopgaver og som kan skabe utryghed, er det vigtigt, at du giver beskeden personligt, at det er faktabaseret og ærligt. Her er otte råd om, hvordan du bedst overbringer nyheder, som har betydning for medarbejdernes arbejdsliv.

    Læs mere
  • Sæt en stopper for brokkehovederne

    Usund brok og sladder giver dårlig stemning og dræner medarbejderne for den energi de ellers vil lægge i deres arbejde. Artiklen giver seks råd til dig, der vil komme skadelig brok blandt dine medarbejdere til livs.

    Læs mere
  • Sådan skaber du en ny kultur

    Den dag enheden formelt er fusioneret, og du tiltræder som leder, begynder en ny og intens periode. I skal hurtigt blive køreklar og leve op til kravet om sikker drift. Det er nu, medarbejderne skal arbejde sammen, og du for alvor skal træde i karakter i din rolle som ny leder.

    Læs mere
  • Tre måder at lede forandringer på

    Forandringer er et vilkår på alle offentlige arbejdspladser, og at lede dem er en central ledelsesdisciplin. Læs her, om tre forskellige måder at gå til en forandring på. Og overvej hvilken af dem, du bekender dig til.

    Læs mere
  • Kognitive kort giver succesfuld implementering

    Enhver organisation, der investerer store summer i et nyt tiltag, bør spørge sig selv, hvordan implementeringen skal forløbe. En stor del af vejen til succes ved et nyt tiltag ligger nemlig i en succesfuld implementering, hvor medarbejderne skaber mening om tiltaget og ser værdien af det. Selv med denne viden, kan det dog være svært at gennemskue, hvordan implementeringen skal ske. Det er her, ledere kan drage nytte af kognitive kort.

    Læs mere
  • 5 barrierer for din gennemslagskraft

    Oplever du ind imellem, at dine medarbejdere svarer i øst, når du spørger i vest? At de reagerer overraskende negativt, når du stiller et neutralt spørgsmål? Eller at dine ideer bliver mødt af skeptiske blikke? Så handler det måske om, at du utilsigtet har antændt en trusselsrespons. Læs, hvordan du undgår trusselsresponser ved at være opmærksom på fem fatale faldgruber.

    Læs mere
  • Advarsel: Selvudvikling gør dig usikker og selvoptaget

    Undertryk dine følelser, tag nej-hatten på, og hold op med at mærke efter i dig selv. Sådan lyder anbefalingerne fra psykologiprofessor Svend Brinkmann, der gør op med selvhjælpsindustrien, som har gjort os selvoptagede og usikre. Læs hans råd om, hvordan du står fast.

    Læs mere
  • Få gode vaner til forandring

    Forandringer finder sted og er et vilkår, men forandringer er også besværlige. Mislykket forandring forklares ofte med henvisning til medarbejdernes modstand. Erfaring viser dog, at mislykkede forandringer i mange tilfælde skyldes ledelsen. Læs, hvordan du kommer fra ledelsesforurening til gode vaner i forandring.

    Læs mere
  • Weick: Sådan skaber du mening med fusionen

    Et halvt år efter fusionen opfører medarbejderne sig stadig som to adskilte enheder. Alt var nøje planlagt, medarbejderne var inddraget, der var lavet en strategi. Men fusioner går sjældent som planlagt. Læs, hvordan du kan forstå udfordringerne ved fusioner med inspiration fra Karl Weick og sensemakingteori.

    Læs mere
  • Sådan skaber du optimisme i sparetider

    I en tid med besparelser, afskedigelser, ansættelsesstop og store omorganiseringer kan det være svært at bevare optimismen uden at føle sig som en jubeloptimist. Få råd om, hvordan du som leder sikrer din egen og medarbejdernes lyst, arbejdsglæde og effektivitet – og ikke mindst optimismen.

    Læs mere
  • Derfor må du ikke udelukke følelser fra din ledelse

    Fornuften er rationel og følelserne er irrationelle. Sådan er den gængse opfattelse, når det handler om strategisk ledelse. Ifølge professor Kurt Klaudi Klausen er dette misforstået. Læs hans råd om at finde balancen mellem fornuft og følelser i den strategiske ledelsesopgave.

    Læs mere
  • Forstå og overvind din modstand mod forandring

    ”Jeg vil gerne blive bedre til at uddelegere”, siger du tit. Alligevel takker du altid nej, når medarbejdere eller kollegaer spørger om de skal hjælpe dig. Selvom behovet for forandring af dårlige vaner er indlysende og løsningen ligger umiddelbart lige for, så er det svært. Få en metode til at forstå og overvinde din modstand mod forandring og bryde med vanerne.

    Læs mere
  • Forandringskommunikation

    Moderne forandringsprojekter tager ofte udgangspunkt i organisationens værdier. Men hvordan kommunikerer man, når man skal have medarbejderne til at forholde sig til bløde værdier og ’ledelsesretorik’ i en travl hverdag med lang vej fra vision til virkelighed?

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med omtanke

    Fyringer er ubehagelige for alle parter. Men omstændigheder kan gøre dem nødvendige. Når de sker i stort antal, er de et sandhedens øjeblik for organisationen. For hvis ikke afskedigelserne håndteres ordentligt, kan de skabe langt større problemer, end de løser. I artiklen får du ti trin til en fornuftlig afskedigelse.

    Læs mere
  • Derfor falder jeres strategi til jorden

    Alt for ofte ender strategiudvikling med floskler på papirfarverige plakater, mens medarbejderne gør som de plejer, og de ønskede resultater udebliver. Forklaringen findes i de forestillinger om både organisation og medarbejdere, som de fleste ledere bærer rundt på. Læs her, hvordan du skaber og udmønter en strategi, der virker.

    Læs mere
  • Personbingo

    Hvad end du som leder skal fusionere to afdelinger, eller bare holde personalefest, så er det altid godt at have en icebreaker i lommen. Her er et værktøj.

    Læs mere
  • Håndter modstand med forandringscirklen

    Ledere bliver ofte overvældet af medarbejdernes følelsesmæssige reaktioner under forandringer. Formår du ikke at håndtere deres følelser, er sandsynligheden for at lykkes med forandringen lille. Læs om de forskellige former for modstand, du kan møde i en forandring, og hvordan du håndterer hver enkelt.

    Læs mere
  • 7 grunde til at forandringer fejler

    Sammenlægninger, ny teknologi, effektiviseringer. Forandringsprojekter er alle vegne, men mange af dem møder de samme udfordringer. Det er særligt opstartsfasen af projekterne, som skaber risiko for, at de ikke lykkes. Se syv typiske grunde til at forandringsprojekter fejler, så du som leder kan være opmærksom på dem fremadrettet.

    Læs mere
  • Drop pseudo-demokrati på arbejdspladsen

    Lederen indkalder til et møde om en forandringsproces, men beslutningen er allerede taget. Sådan noget er gift for samarbejdet. “Gør beslutninger og arbejdsgange gennemsigtige, og styrk dermed jeres sociale kapital,” lyder opfordringen fra seniorforsker Peter Hasle.

    Læs mere
  • 4 trin til succesfuld samskabelse

    Samskabelsesprojekter mellem offentlige, frivillige og private organisationer er en vigtig kilde til innovation. Som leder af samskabelse skal du tage initiativ til og facilitere forhandlingsprocesser, så alle parter får noget ud af samarbejdet. Læs her, hvordan du leder en forhandlingsproces i fire trin.

    Læs mere
  • Brug medarbejdernes historier i din ledelse

    Mennesker motiveres forskelligt, det ved vi. Men der er én ting, alle typer har til fælles: Vi motiveres af mening. Lederen må derfor lytte til den mening, medarbejderne hver især producerer og formidler. Og bruge den konstruktivt i strategien. Her er den narrative metode en enkel vej.

    Læs mere
  • Vælg den rigtige hat

    En lang række udfordringer i dag kalder på innovationsledelse frem for bureaukratisk eller strategisk ledelse. Men det er ikke ensbetydende med, at lederne kun skal lave innovationsledelse. Derimod skal ledere reflektere over, hvad det er for en hat, de skal have på i en given situation. Læs, hvornår du skal bruge de forskellige ledelseshatte.

    Læs mere
  • Bliv en bedre leder med 3. generations coaching

    Tiden, hvor det bedste argument vandt, er forbi. Det handler ikke længere om at overbevise medarbejderne. Nu skal lederen gå i dialog med medarbejderne for også selv at blive klogere og finde løsningerne. Det er en del af 3. generations coaching, som ifølge professor Reinhard Stelter kan hjælpe dig med at blive en bedre leder.

    Læs mere
  • Do's and don'ts under fusioner

    Som leder skal du sikre information, kommunikation, inddragelse og involvering i forhold til medarbejderne. Her er et skema med ”do’s and don’ts” til din kommunikation under en fusion.

    Læs mere
  • 9 trin til at lykkes med strategien

    Arbejdet med strategisk ledelse kan være en udfordring for mange offentlige ledere og ender ofte med at blive nedprioriteret til fordel for driften. Problemet er, at strategiske planer oftest bliver til "her og nu"-løsninger, fordi der ikke afsættes tid nok til at arbejde på den langsigtede plan. Artiklen giver her nogle bud på, hvordan du med ni trin kan ændre abstrakte strategier til konkrete handlingsplaner.

    Læs mere
  • Hvad er ledelse af samskabelse?

    Samskabelse er betegnelsen for en ny måde at løse tidens samfundsproblemer. Forestillingen om den offentlige sektor som bureaukratisk myndighed og en konkurrenceudsat serviceleverandør viger for et ønske om at gøre den til et mødested, hvor politikere, administratorer, medarbejdere, borgere, frivillige og virksomheder samarbejder om at sætte mål, klare fælles opgaver og løse komplekse samfundsproblemer. Læs mere om, hvad samskabelse er, og hvad det betyder for dig som leder.

    Læs mere
  • Fra festmåltid til hverdagskost

    Mange organisationers udfordring med forandringer ligger i overgangen fra projektstatus til reel forbedringskultur. Det handler om at gøre arbejdet med forbedringer til en vane. Her spiller lederen en afgørende rolle. Lederen har nøglen til at udvikle organisationens evner til at gennemføre forbedringer. Læs anbefalinger til, hvordan du som leder kan arbejde med udvikling af en forbedringskultur.

    Læs mere
  • Værktøjskasse til at lede en forandring

    Det kræver en klar vision, gode relationer og ikke mindst tålmodighed, hvis du skal have succes med at gennemføre en forandring. Her får du nogle af de bedste redskaber fra Lederweb til at løse nogle af de største udfordringer ved at lede forandringer.

    Læs mere
  • Pas på fortællingen om forandringen

    Udspringer forandringen af en brændende platform eller en mulighed for, at medarbejderne kan løse deres opgaver bedre? Måden I taler om forandringer har betydning for medarbejdernes motivation og engagement i processen. Få her råd om, hvordan du kan gøre fortællingen om forandringen mere motiverende.

    Læs mere
  • Udnyt HR-afdelingen til at styrke din ledelse

    Del din viden og samarbejd med HR-afdelingen. Og glem alt om, at HR er noget blødt ’nice-to-do’. HR-arbejdet er en af de vigtigste ingredienser til at nå de ’hårde’ resultater. Få råd om, hvordan du får mere ud af din HR-afdeling.

    Læs mere
  • Sprint dig til vellykkede projekter med agil projektledelse

    Drop langsigtet planlægning og estimater. Med agil projektledelse deler man i stedet et projekt op i sprintetaper, så man hele tiden er i stand til at reagere på forandringer undervejs i udviklingsprocessen.

    Læs mere
  • Forandring fryder - eller hvad?

    Der hersker et mantra, som hedder ”Du skal bare se positivt på det nye.” Men det er ikke altid lige nemt. Læs, hvordan du som leder skal håndtere modstand mod forandring.

    Læs mere
  • Kurt Klaudi Klausen: Led strategisk med 3 F’er

    Strategi handler om, hvordan man bringer organisationen sikkert ind i fremtiden. Men, hvordan gør man det, når man ikke ved, hvad fremtiden bringer? Professor Kurt Klaudi Klausen giver sit bud på, hvordan du med de 3 F'er kan skyde dig ind på, hvad fremtiden har i vente.

    Læs mere
  • Find meningen og øg motivationen

    Det er muligt at styrke medarbejdernes motivation, arbejdsglæde og faglige stolthed samtidig med at drive store forandringsprocesser mod højere kvalitet og bedre resultater for brugerne. Vel at mærke, hvis man starter med at finde ind til den dybere mening med arbejdslivet. Det viser erfaringerne fra nyt velfærdsledelsesprojekt.

    Læs mere