Eksperterne står i kø for at give deres bud på god ledelse, men det er tidskrævende at holde sig ajour med det hele, og det er ikke altid let at omsætte de mange råd til praksis. Derfor har Væksthus for Ledelse kogt hundredevis af artikler og bunkevis af publikationer ned til én koncentreret dosis ledelseslærdom, der viser vejen til god ledelse i det offentlige.
Resultatet er e-kurset med titlen: Vejen til god ledelse. Tilmeld dig her
E-kurset er gratis og giver dig hen over syv lektioner vores bud på, hvad der kendetegner succesfulde ledere i kommuner og regioner, og du får øvelser og værktøjer, der kan hjælpe dig med at omsætte den viden til praksis.
Hvad kan jeg lære?
E-kurset vil blandt andet lære dig:
- Hvordan du bedst håndterer arbejdspladsens uundgåelige konflikter
- Hvordan gode ledere kommunikerer, og hvordan du kan kopiere opskriften
- Hvordan du uddelegerer på en måde, der både udvikler dine medarbejdere og dine evner som leder
- Hvorfor gode relationer er så vigtige – og hvordan du skaber og udvikler dem
- Hvordan du holder fast på dine personlige værdier, også når du er i modvind
Lektionerne bliver leveret direkte i din mailboks og er en blanding af tekst, video, værktøjer og øvelser. Du får én mail om ugen i syv uger, og du kan til hver en tid melde dig fra igen, hvis du fortryder.
Undervejs vil du møde den halshuggede giraf Marius fra Zoo, en flok læger, der er blevet sagsøgt af deres patienter, en rejseguide, en filminstruktør og en meget vigtig fisk. Du får her en bid af fisken.
Kommunikation er en fisk
Kommunikation er kernen i al ledelse. Det er med sin kommunikation, at lederen formidler organisationens mål og værdier, drøfter dem med medarbejderne, finder nye løsninger, justerer kursen, afstemmer forventninger og løser konflikter.
En fisk består af et hoved, en krop og en hale. Det samme gælder for alle typer kommunikation.
Hovedet – indledningen
- Sæt scenen. Hils, byd velkommen, og tag ansvar.
- Forklar baggrunden. Rids baggrunden op for den konkrete situation. Hvorfor står du her, hvad har vi været igennem hidtil, og hvad er status lige nu?
- Forklar, hvad du vil forklare. Fortæl på forhånd, hvad du kommer til at gennemgå.
Kroppen – midten af din kommunikation
- Du skal begrunde og forklare dine ledelsesmæssige beslutninger. Ledere med gode kommunikationsevner bliver ofte rost for at være uhøjtidelige, direkte og autentiske. De fokuserer mere på dialog end monolog og afleverer ikke blot information hos modparten.
- Vaccinér mod protester. Du skal punktere protester, indsigelser og kritik, inden det kommer. I din forberedelse skal du derfor overveje, hvilke indvendinger og spørgsmål dine modtagere kan have.
Halen – afslutningen
Når du er ved at være i mål og har sagt, hvad du skulle sige, runder du af med et par faste manøvrer:
- Opsummér formålet. Vend tilbage til din indledning, hvor du forklarede, hvad du ville gennemgå.
- Beskriv næste skridt. Forklar altid, hvad der nu sker. Hvad er de næste skridt, hvem har ansvaret, og hvornår er der nyt i sagen?
- Anerkend efter behov. Tak, og anerkend de rette personer, hvis der er behov for det. Om ikke andet kan du takke for god ro og orden.
- Spørg, og evaluér. Hjælp med at få stillet de sidste spørgsmål. Er der ingen, kan du selv stille nogle evalueringsspørgsmål som fx ”Er alle okay med det her?”.
- Slut positivt. Det lyder banalt, men det sidste indtryk er ofte afgørende. Så slut af på en positiv måde.
Fisken var en lille forsmag på, hvad du kan forvente af kurset. Du kan tilmelde dig ved at klikke på linket herunder.
Hvem kan tilmelde sig?
Det korte svar er ALLE.
Det marginalt længere svar er, at alle, der beskæftiger sig med ledelse på et hvilket som helst niveau i offentligt regi vil få konkrete værktøjer, teknikker og tankesæt, som kan tages med ud i virkeligheden og omsættes direkte til handling.
Tilmeld dig til gratis e-kursus her