I takt med at den globale dagsorden om bæredygtighed og grøn omstilling bliver stadig mere presserende, tænker man i sundhedssektoren også grønt og i mere bæredygtige løsninger.
I et interview med Mikkel Seneca, cheflæge i en afdeling for operation og intensiv behandling på Regionshospitalet Gødstrup, får vi indblik i de daglige udfordringer og strategier, der præger arbejdet med grøn omstilling i sundhedsvæsenet. Mikkel Seneca deler sine erfaringer med at balancere kerneopgaven – patientbehandling – med en omstilling til mere bæredygtige løsninger.
Kerneopgaven – patienten først
Sundhedssektoren er naturligt centreret omkring én kerneopgave: behandling af patienter. Dette er også udgangspunktet for Mikkel Seneca, der har været i sin nuværende rolle som cheflæge i næsten to år. Med ansvar for en afdeling, der rummer både læger, operationssygeplejersker, narkosesygeplejersker og intensivsygeplejersker, står han og hans team for den daglige drift af hospitalets operationsgang, intensivafdeling og sterilcentral.
”Kerneopgaven er at sikre, at vi har de kompetencer, der skal til for at behandle de patienter, der kommer forbi os”, forklarer Mikkel Seneca. Han understreger, at patientbehandlingen er og bliver den vigtigste opgave – og at det er afgørende at opretholde stabil drift og økonomi, uanset hvilke nye tiltag der introduceres.
Grønne initiativer i praksis
Selvom bæredygtighed ikke må gå på kompromis med patienternes sikkerhed, forsøger Mikkel Seneca og hans kolleger aktivt at integrere grønne tiltag i afdelingen. Blandt de største udfordringer er overgangen fra engangsudstyr til flergangsudstyr – en omstilling, der kræver betydelige ændringer i logistik og opbevaring.
”Vi har i mange år arbejdet hen imod, at det var nemmere, at tingene var engangs”, siger Mikkel Seneca og peger på, at hospitalets infrastruktur i mange tilfælde ikke er gearet til at understøtte brugen af genbrugelige materialer.
En anden væsentlig udfordring er, at mange af de nye, bæredygtige produkter endnu ikke lever op til sundhedssystemets høje krav.
”Nogle af de genbrugsmodeller, vi har fået indtil videre, har vist sig ikke at leve op til kravene omkring hygiejne og indholdet af forskellige stoffer”, forklarer Mikkel Seneca.
Alligevel ser han en vigtig fremtid i disse forsøg og samarbejder tæt med Center for Bæredygtige Hospitaler for at teste og optimere løsninger.
Bæredygtighedsambassadører som forandringsagenter
For at fremme den grønne omstilling har afdelingen etableret et netværk af bæredygtighedsambassadører blandt de ansatte læger og sygeplejersker. Disse medarbejdere er allerede involveret i udviklings- og kvalitetsarbejde og har nu også fået ansvar for at fremme bæredygtige initiativer i deres respektive afsnit.
Et af de områder, der har vist sig lovende, er en reduktion i brugen af plastikutensilier. For eksempel har afdelingen eksperimenteret med at reducere brugen af ekstra væsker under operationer, hvilket kan spare både udstyr og ressourcer uden at gå på kompromis med patienternes sikkerhed.
Mikkel Seneca understreger dog, at det ofte kræver en investering i tid og penge at gøre sundhedssektoren mere bæredygtig.
”Nogle af de bæredygtige produkter er væsentligt dyrere i anskaffelse, men kan på sigt udligne sig, fordi de kan genbruges”, forklarer han.
Det kræver dog både logistik og opbevaringskapacitet, hvilket ikke altid er tilgængeligt i et travlt sundhedsvæsen.
Balancen mellem drift og grøn omstilling
Selvom Mikkel Seneca og hans kolleger er stærkt engagerede i den grønne omstilling, er det en kontinuerlig balancegang mellem kerneopgaven og de bæredygtige tiltag.
”Vi har et ansvar over for de patienter, vi skal levere en ydelse til”, påpeger Mikkel Seneca.
Han understreger, at selvom afdelingen gør meget for at fremme grønne løsninger, kan det ikke ske på bekostning af patientbehandlingen. Det betyder, at nye projekter og investeringer ofte prioriteres, hvis de kan integreres uden at forstyrre den daglige drift.
I nogle tilfælde kræver det også en kulturændring blandt fagfolk, der er vant til at arbejde med engangsudstyr og høj effektivitet.
”Vi bliver udfordret af, at nogle gange bliver den grønne omstilling sat over kerneopgaven, hvilket kan føre til konflikter”, siger han.
Det handler om at finde løsninger, der både understøtter patientbehandling og samtidig fremmer en grønnere fremtid.
Han vurderer, at flergangsudstyr faktisk ofte er af en bedre kvalitet end engangsudstyr, så det giver sjældent konflikter med fagfolk i brugen af udstyret – det handler mere pris, genbehandling og logistik.
Vejen frem: samarbejde og innovation
Ifølge Mikkel Seneca ligger en stor del af løsningen i samarbejde og vidensdeling. Han er i tæt dialog med kolleger på tværs af hospitaler i regionen og deltager aktivt i netværk og konferencer om grøn omstilling i sundhedsvæsenet.
”Vi forsøger at deltage i forskellige arrangementer og inviterer eksperter ud for at få nye perspektiver”, siger han.
Afdelingen er også i gang med at samle data og erfaringer fra deres bæredygtighedsprojekter, som de håber at kunne dele bredt, både nationalt og internationalt.
”Vi er ved at lave en artikel, som vi regner med at tage med til vores nationale årsmøde”, afslører Mikkel Seneca.
Dette arbejde vil forhåbentlig inspirere andre afdelinger og hospitaler til at tage lignende skridt mod en grønnere fremtid.
Store muligheder
Grøn omstilling i sundhedsvæsenet er en kompleks opgave, der kræver både innovation, samarbejde og vedholdenhed. For Mikkel Seneca og hans team handler det om at finde den rette balance mellem kerneopgaven – at sikre stabil patientbehandling – og ambitionen om at gøre hospitalet mere bæredygtigt.
Selvom udfordringerne er mange, er der også store muligheder for at gøre en forskel – både for klimaet og for patienterne.