Klimaforandringer og grøn omstilling er i stigende grad på dagsordenen i mange samfundssektorer. For skoler, der har mange andre prioriteringer, kan det være en udfordring at balancere klimaindsats med kerneopgaverne, som omfatter undervisning og trivsel for eleverne.

Ulla Wiese Christensen er skoleleder på Rungsted Skole i Hørsholm Kommune. Hun fortæller her, hvordan grøn omstilling integreres i det daglige arbejde.

Grøn omstilling som del af kerneopgaven

Ulla Wiese Christensen har været skoleleder i næsten ni år og har set en gradvis ændring i fokus på grøn omstilling.

I begyndelsen var klimaet ikke en central del af skolens arbejde, men de seneste år er der sket en bevidstgørelse.

“Det har fyldt mere og mere, især i de seneste to år”, forklarer Ulla Wiese Christensen.

Dog understreger hun, at selvom grøn omstilling er en vigtig dagsorden, er den ikke en primær del af kerneopgaven.

På Rungsted Skole er kerneopgaven først og fremmest at sikre læring og trivsel for eleverne. Klimaet og bæredygtighed er således en sekundær dagsorden, der forsøges integreret i skolens måde at levere læring og trivsel på, men på en naturlig måde.

Trinvis integration af grønne tiltag

Skolelederen beskriver en trinvis tilgang til grøn omstilling. Hun mener, at det er nødvendigt at integrere klimaaspekter gradvist for at undgå modstand fra personale og elever. Eksempler på dette inkluderer initiativer som at sørge for, at eleverne printer i sort-hvidt og på begge sider af papiret, oprettelse af affaldssortering på skolen og integration af klima- og miljøtemaer i pædagogiske diskussioner og fag.

Ulla Wiese Christensen påpeger, at skolen ikke er en frontløber, men at den forsøger at følge med den generelle samfundsudvikling på en balanceret måde.

Praktiske initiativer og ansvarsområder

Skolen har gennemført forskellige praktiske initiativer for at fremme grøn omstilling. Et eksempel er en temauge, hvor hele skolen blev omdannet til et lille bysamfund med fokus på genbrug og affaldssortering.

Eleverne deltager i værksteder, hvor de lærer at skabe nye ting ud af gamle materialer. Desuden er der en gruppe medarbejdere, der har fået ansvaret for at forbedre affaldssortering og bevidstgørelse omkring dette område.

Hun nævner også, at skolens ledelse anvender distribueret ledelse ved at delegere ansvar til specifikke medarbejdere. Dette kan inkludere at organisere kampagner, sørge for affaldssortering eller skabe bevidsthed blandt eleverne.

“Det er vigtigt, at vi går forrest som ledere og viser den ønskede adfærd”, siger hun.

Læs også de øvrige fire interviews om lederen som klimaleder:

Tilbage til hovedsiden: