Tidskrævende og svært, men stadig rigtig spændende. Sådan beskriver Birthe Plauborg, der er social- og sundhedsassistent i Herning Kommune, KL og KTO’s talentforløb ’Fra medarbejder til leder’. Derfor fortryder hun heller ikke, at hun sagde ja tak, da hendes leder spurgte, om hun ville af sted.
”Jeg syntes, at det lød spændende, og jeg ville gerne finde ud af, om ledelse er noget for mig. Det var et hårdt forløb, der var teoretisk svært, og det var nok lidt mere, end jeg havde forventet. Der var mange nye teorier, jeg skulle sætte mig ind i og læse op på,” siger hun.
Hun er dog glad for, at hun deltog, for der er flere ting fra forløbet, som hun kan bruge både nu og i en fremtidig lederstilling.
”Jeg syntes ledelse er spændende, og jeg vil sandsynligvis gå den vej, men det skal selvfølgelig være en lederstilling, som jeg føler, er den rigtige for mig. Der er faktisk allerede lidt ledelse ind over det, som jeg laver nu, hvor jeg er ansvarlig for at lave mine kollegers vagtplaner, så der er også meget fra forløbet, som jeg kan tage med mig, og det bliver spændende at få det prøvet af i praksis” siger hun.
Fik øjnene op for kommunikation
Forløbet bestod af samtaler med henholdsvis en coach og en mentor, netværksmøder og et modul på diplomniveau i ledelse, kommunikation og organisation. Birthe Plauborg har især fået nogle redskaber med hjem fra undervisningen på modulet.
”Jeg har lært, at der er forskel på, hvordan lederen og medarbejderen ser på tingene. Derfor er det ekstremt vigtigt, hvordan man kommunikerer, og at man er opmærksom på relationerne mellem ledere og medarbejdere. Nu har jeg fået nogle værktøjer, der hjælper mig med at se, hvordan jeg skal kommunikere noget ud, og hvordan det vil blive modtaget,” forklarer hun og fortsætter:
”Der var også nogle spændende ting omkring konflikthåndtering og forandringsprocesser, som jeg kan bruge fremover, da det også er en del af hverdagen.”
Forskellige lederjob
Birthe Plauborg er også særdeles tilfreds med udbyttet af coachsamtalerne. Hun pointerer, at det blandt andet er coachen teknikker, der har gjort indtryk.
”Hun var dygtig til at få spurgt ind til nogle ting, så jeg blev tvunget til at reflektere over, hvorfor jeg gerne vil det her, og hvad det er, jeg gerne vil. Vi talte for eksempel om det med at være leder for sine kolleger, og om at der findes mange forskellige lederjob,” siger hun.
Mentor hjalp medopgave
Den opgave, som deltagerne skulle skrive i forbindelse med forløbet, gav Birthe Plauborg en del udfordringer. Derfor kom hendes mentorsamtaler til at handle en del om opgaven.
”Min mentor var selv i gang med diplomuddannelsen, så hun kunne give mig en masse gode råd i forhold til det at skrive en opgave, og hun hjalp mig med at forstå nogle ting. Men vi talte også meget om det at være leder, og hvad det er for nogle opgaver, som man står overfor, og det kan jeg helt sikkert også få gavn af,” siger hun.
Birthe Plauborg er 44 år og social- og sundhedsassistent.
Det fik ledertalenterne i forløbet ’Fra medarbejdet til leder’:
- 4 individuelle mentorsamtaler á én time,
- 3 netværksmøder á to timer mellem kommunens ledertalenter,
- 3 individuelle coachsamtaler á 1½ time,
- 1 modul på diplomlederuddannelsen (Ledelse, kommunikation og organisation) over fem dage,
- en samtale om talentets fremtidige karriereudvikling i forlængelse af forløbet.
- diplommodulet blev afsluttet med opgaveskrivning og eksamen.