På et eller andet tidspunkt i løbet af dit arbejdsliv vil du modtage kritik, og du har brug for at vide, hvordan du reagerer på den kritik. Når du bliver klar over dit indbyggede reaktionsmønsters styrker og svagheder, har du lettere ved at lære af kritikken. Og selv hvis kritikken bliver givet til dig på en uhensigtsmæssig måde, vil der sandsynligvis være en snas af god information i den, som du kan bruge fremadrettet.
Mark Murphy, stifter af Leadership IQ og ophavsmand til Leadership styles assessment, har identificert fire typiske reaktioner, man har når man modtager konstruktiv kritik.
Bliv klogere på hvilke styrker og svagheder i de forskellige reaktionsmønstre. Der er ingen af reaktionerne, der er bedre end de andre. Alle fire reaktioner har potentielle ulemper, men hvis du er opmærksom på dem, kan du undgå ulemperne.
4 typer reaktioner
Den Empatiske
Når du modtager konstruktiv kritik, vil en af dine første tanker være: ”Hvorfor kritiserede denne person mig lige?” Du vil prøve at forstå, hvad der foregår inde i hovedet på den person, der lige har givet dig konstruktiv kritik. Du vil ræsonnere dig gennem en tjekliste af mentale spørgsmål som: ”Hvilken situation forårsagde denne kritik lige på dette tidspunkt?” og ”hvad betyder denne kritik for vores samarbejde fremover?”
Fordel:
Som empat har du behov for at vide, hvad den person, der giver dig kritik, føler. Du er i kontakt med din følelser, når du modtager konstruktiv kritik, og du hviler i egen refleksion. Du er villig til at dissekere situationen og undersøge, hvad der er gået galt, og om du har lavet en fejl. Hvis du oplever, at du har lavet en fejl, vil du helhjertet arbejde for at rette op på situationen.
Ulempe:
Den potentielle ulempe ved empatens reaktion er, at du muligvis kan tage kritikken så nært, at det går ud over din selvtillid, og du kan blive fanget i en ond cirkel af selvbebrejdelse.
Processoren
Din umiddelbare tanke, når du modtager kritik er: ”Jeg har brug for at finde ud af præcis, hvad der gik galt.” Akkurat som en ingeniør, der søger efter årsagen til, hvorfor et produkt er defekt, gennemgår du systematisk hver eneste skridt i din arbejdsproces, der leder op til kritikken.
Fordel:
Som processor tænker du systematisk, og du søger at forstå og korrigere underliggende problematikker. Denne reaktion øger din mulighed for at rette op på fejlen, som du fik kritik for, og du vil undgå at begå samme fejl fremover.
Ulempe:
Den potentielle ulempe ved processorens reaktion er, at du kan sidde fast i en selvforstærkende cirkel af konstant at skulle forbedre alle dele af dit arbejde. Dermed risikerer du at overse, at det faktisk kun var en lille del af arbejdet, du havde behov for at korrigere.
Analytikeren
Din første tanke når du modtager konstruktiv kritik, vil være: ”giver det mening?” Du har brug for håndfaste beviser, der understøtter den kritik, du lige har modtaget. Du er ikke overbevist om, at du har handlet på en måde, der bør udløse kritik, bare fordi en medarbejder eller chef siger: ”jeg kunne ikke lide den måde, du håndterede…” eller, “jeg føler, at du bør gøre mere af…” Du har brug for at analysere kritikkens gyldighed, og først når du føler, at kritikken er berettiget, vil du rette fejlen.
Fordel:
Som analytiker bliver du formentlig ikke følelsesmæssigt påvirket af kritik. Du er typisk god til at bevare en følelsesmæssig distance. Du sidder ikke fast i en ond cirkel af selvundertrykkelse, eller mister tilliden til dine evner.
Ulempe:
Den potentielle ulempe ved analytikerens reaktion er, at når du konkluderer (retmæssigt eller uretmæssigt), at kritikken ikke holder vand, bliver du vred på den person, som gav dig kritikken, og det kan lede til konflikter.
Fikseren
Når du modtager kritik, vil din første tanke være: ”ok, fortæl mig, hvordan jeg kan fikse det.” Du synes ikke, at det er vigtigt at gå ind i alle detaljer, hvilke processor der er gået forud for kritikken, eller om den er retmæssig. Hvis noget skal fikses, så vil du fikse det.
Fordel:
Som fikser er du resultatorienteret. Du spilder ikke tid på at tænke på de bagvedliggende tanker hos den person, som gav dig kritik, ligesom du heller ikke har brug for at tænke over, hvordan du har det med at modtage kritik. Du modtog konstruktiv kritik, og nu handler det om at implementere løsningen.
Ulempe:
Den potentielle ulempe ved fikserens reaktion er, at du kan bevæge dig så hurtigt mod implementering af løsningen, at du overser det underliggende problem, og derfor risikerer du, at det samme problem opstår igen.
Tag testen: Hvilken type leder er du? (På engelsk)
Artiklen er frit oversat efter When you get contructive crtism, which of these 4 reaktions do you have
Læs mere
Sådan skal du ikke gøre når du får kritik
Undgå at din kritik bliver afvist