Tramp, tramp, tramp! Man kan høre det på lang afstand. Chefen møder ind på arbejdet, og han er i dårligt humør. Han går lige forbi uden at hilse god morgen – for det er absolut ikke en god morgen for ham. Han går ind på kontoret og lukker døren hårdt i. Og kort tid efter begynder mails at lande i medarbejdernes indbakker. Mails med direktiver og opgaver, som skulle have været løst i går, selvom medarbejderne først får dem i dag. Det her bliver en dag, der bare skal overstås. Det her bliver en dag, hvor det bare gælder om at dukke hovedet og ikke få øjenkontakt med chefen.
Morgenen efter er chefens trav et helt andet. Han går langsommere, hilser og stopper op og tager en lille snak med de medarbejdere, han møder på sin vej. Det bliver en god dag, så det er nu, man skal ind til chefen og bede om ferie eller aflevere det projekt, som man endelig har fået færdigt.
Alle kan have en dårlig dag
Ovenstående er selvfølgelig lidt karikeret, og sådan er du ikke – i hvert tilfælde ikke helt så slem. Men de findes altså den slags chefer – også i mildere udgaver. Som leder skal man være fuldstændig bevidst om, at manges øjne hviler på en og ens humør bliver bemærket og gør noget ved omgivelserne.
Alle kan have en dårlig dag, men man bestemmer selv, hvordan man vil håndtere den. Som regel ved man godt, når man har en dårlig dag, og ens humør ikke er i top. Hvis det er en sådan dag, så tag det alvorligt. Arbejd hjemmefra, hvis det er muligt. Og hvis du er nødt til at møde ind på arbejdet, så hold lav profil og lad ikke dit dårlige humør løbe af med dig og rette det mod sagesløse medarbejdere eller kollegaer.
Hvis der er mange af de dårlige dage
Der kan være mange grunde til, at humøret ikke er i top. Hvis du er inde i en periode, hvor der er flest af de dårlige dage, er det tid at stoppe op og undersøge, hvad der er årsagen. Det kan være arbejdsrelateret, eller det kan handle om noget i privatlivet. Dernæst skal du overveje, om du kan gøre noget ved det, så det påvirker din dagligdag og dit humør mindre. Måske skal du aflastes på nogle af opgaverne i en periode?
Få noget hjælp
Overvej eventuelt om du skal tale med nogen om det og hente noget støtte og inspiration til at håndtere dit dårlige humør, så det ikke går ud over dine kollegaer og medarbejdere. Find ud af, hvad der gør dig glad eller i det mindste i bedre humør og giv dig selv nogle små doser af det. Nogle gange handler det bare om at gå en tur enten alene eller sammen med nogen. Andre gange er det måske at tage sig tid til at dyrke sin hobby, gå til meditation eller noget andet, der gør dig godt.
Hvis det er din chef, der fylder med sit dårlige humør
Måske er det din chef, der skaber utryghed med sit dårlige humør. Hvis ellers det er en chef, som du normalt har en god relation til, så tag en samtale med ham eller hende på en god dag og fortæl, hvordan du oplever det, når chefen fylder med sit dårlige humør. Fortæl hvad det gør ved dig. Og spørg om der er noget, du kan hjælpe med. Hvis du siger det i den rigtige ånd, er der en stor chance for, at chefen også modtager i den ånd, det er sagt.
Har du ikke en specielt god relation til chefen, kan du overveje i stedet at går til HR-afdelingen, hvis I har en sådan eller til chefens chef, hvis ikke der er andre muligheder.