Hvis ikke du lykkes med at få medarbejdernes følgeskab, bliver ledelse hårdt arbejde. Hvis ikke du lykkes med at gøre din overordnede tryg, kommer du hurtigt til at skulle se dig om efter et nyt job. Hvis dine lederkolleger ikke regner dig for en troværdig medspiller, taber du kampen om ressourcerne, og dine interesser og behov bliver overset og overhørt i ledergruppen.
Samspillet med ledergruppen
En vigtig lederegenskab er at kunne være alene. At være den der står med ansvaret, den der træffer beslutningerne, og den der kan udsættes for vurdering og kritik fra alle sider. Det kræver en vis robusthed og selvværd, og det kan nemt føre til, at lederen søger mod sin leder- eller chefgruppe i håb om at få dækket vigtige sociale behov. Det er både naturligt og godt, hvis en ledergruppe kan dække deltagernes behov for socialt fællesskab, støtte og anerkendelse.
Men selv i ledergruppen skal du være professionel og strategisk. I morgen kan I stå som modstandere i kampen om ressourcer, opmærksomhed og troværdighed. Den rolle, du har indtaget i ledergruppen, er afgørende for, om de andre har tillid til det, du siger, om de tør indgå aftaler og kompromisser med dig, og om de lytter til dine behov og tager imod det, du byder ind med. De relationer, du bygger op i ledergruppen, har betydning for dit manøvrerum og de muligheder, I sammen kan opdyrke og gribe. Derfor kan du heller ikke i ledergruppen slippe tøjlerne helt og droppe den strategiske opmærksomhed.
En-til-en med din egen leder
Chefer har et ønske om at hjælpe deres ledere med at opnå succes og skabe resultater. Mange har jævnlige en-til-en samtaler med deres ledere – og forsøger at etablere en relation med tryghed og tillid. Det er godt og hjælpsomt for lederen.
Men også her skal du som leder være strategisk. Dit ledelsesrum afhænger i meget høj grad af, at din chef har tillid til dine evner, har tiltro til dine vurderinger, er sikker på din loyalitet og ikke er i tvivl om, at medarbejderne ledes godt. Det betyder, at du er nødt til at være opmærksom på, om din chef har tillid til dig – og hvis hun begynder at tvivle på, at hun kan have tillid til dig, så er du nødt til at gøre noget ved det.
Du kan styrke din chefs tillid til dig på mange måder. Vigtigst er det nok, at du fortæller om det, der lykkes for dig og medarbejderne – og at du samtidigt viser, at du arbejder med de vigtige indsatsområder i organisationen. Vær åben og tydelig om, hvordan det konkret ser ud i din del af organisationen.
Vær også åben om det, som ikke er lykkedes endnu – men gør det på en måde, så du ikke bare viser problemet, men også fortæller, hvordan du angriber det, og hvad din strategi er. Hvis du ikke har en strategi endnu så overvej at bede om sparring på, hvad en god strategi kunne være. På den måde viser du, at du er bevidst om problemet, og du får lejlighed til at indvie din chef i kompleksiteten i problemet og drage nytte af hendes erfaringer og perspektiv på problemet.
Mange chefer er glade for at hjælpe deres ledere med sparring og strategi – nogen er også gode til det – mens andre har sværere ved at lytte længe nok og kommer til alt for hurtigt at “give” en løsning. Her skal du være bevidst om, hvordan din chef arbejder, så du kan indrette dig efter det. Du skal kort sagt bruge din chef på den måde, hun gerne vil bruges og på en måde, så hun også lykkes i sin rolle.
Men hvis du kommer til at fremstille dig selv som en forvirret, rodet, deprimeret eller opgivende og hjælpeløs person, vil selv den mest delegerende og tillidsfulde chef se det som sin pligt at træde til, redde dig og støtte dig – og dermed begrænse dit ledelsesrum og din handlefrihed. Vær derfor velforberedt og strategisk, også når du er 1-1 med din nærmeste overordnede!
At være værdig til følgeskab
Også overfor medarbejderne er du nødt til at være strategisk. Det er afgørende, at de kan se, at du er troværdig og står sikkert på fødderne. Du kan godt dele vanskelige oplevelser fra dit privatliv, hvis du tænker, det er relevant – men altid sådan, at det ikke skaber usikkerhed om din evne til at håndtere dine følelser og dit privatliv.
Du skal altid være den samme. En leder, som er følelsesmæssigt ustabil eller lader sig rive med af vrede eller aggression, er uforudsigelig og utryg at være medarbejder hos. Ledere har magt over andre og skaber utryghed omkring sig, hvis de er svingende og uforudsigelige. Har du stormvejr på hjemmefronten så styrk din troværdighed ved at italesætte det på en måde, så medarbejderne ved, hvad de kan forvente og forstår, hvis du agerer anderledes, end du plejer.
Sig fx “Jeg har syge børn derhjemme, så hvis jeg pludselig er gået uden at sige farvel, så er det fordi jeg er på vej hjem til dem”. Eller: “Jeg var impliceret i et trafikuheld i morges og er stadig lidt rystet, selvom ingen kom noget til. Så hvis jeg virker lidt mærkelig i dag, så er det derfor.” Søg aldrig hjælp og støtte hos medarbejdere til dine personlige problemer. Det undergraver den professionelle relation, du skal opbygge til medarbejderne!
Kendetegn ved den gode professionelle relation
- Rollerne er tydelige og forskellige interesser er helt legitimt – vi ved, hvor vi har hinanden, og vi samarbejder med respekt for, at vi har forskellige mål, opgaver og ansvar.
- Vi er ligeværdige som mennesker, også selvom vi anerkender og respekterer forskellen i status og magt.
- Vi giver og tager imod – gode ideer, inspiration, kritik, forslag, løsninger, hjælp – og vi gør det på skift og uden at føre regnskab over, hvem der får mest.
- Relationen skal bruges professionelt – vi har den, fordi det er nyttigt for den opgave, vi skal løse nu eller i fremtiden. Relationen er et middel til at opnå andre mål.
- Sig til og fra – og vær tydelig i dine meldinger. Sig nej, hvis nogen forsøger at tage dig til indtægt for noget, du er uenig i. En professionel relation tåler uenighed og klare grænser.
Husk også de private relationer
Den professionelle relation kan ikke erstatte venskaber, dække dit kærlighedsbehov, gribe dig, når du står i en livskrise. Det skal du have andre relationer i dit liv, der kan. Ellers er du i overhængende fare for at udvikle ensomhed, med alt hvad deraf følger.
Som leder har du masser af strategisk vigtige relationer, som du dyrker og bruger. Det er godt. Men du har også brug for private relationer, som giver dig noget helt andet og meget mere værdifuldt. At have gode private relationer kan gøre det lettere for dig at være strategisk i dine arbejdsrelationer – fordi du har dine personlige behov dækket andre steder.
Læs også: E-kursus: Få mere indflydelse – kend dit ledelsesrum
Læs også: Ledelsesrum