Artikler om Social kapital

Grundlæggende er der tre elementer som tilsammen udgør social kapital; tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Social kapital bruges til at måle i hvor høj grad medarbejderne trives og samtidig, hvor effektivt de samarbejder og løser arbejdsopgaver.

Social kapital er et udtryk for den usynlige værdi, der er i stærke samarbejdsrelationer. Undersøgelser viser en klar sammenhæng mellem et højt niveau af social kapital og blandt andet:

  • Højere kvalitet og produktivitet
  • Øget trivsel og jobtilfredshed
  • Lavere stressniveau
  • Bedre økonomiske resultaterM
  • Mere innovation og videndeling.

Når der er kommet fokus på social kapital, skyldes det, at det ikke længere er nok at have dygtige medarbejdere. Samarbejdet er i ligeså høj grad blevet afgørende for resultatet. Det skyldes, at opgaveløsningen som oftest sker på tværs af forskellige faggrupper, afdelinger og funktioner. Videndeling, koordinering og samarbejde er derfor blevet altafgørende for resultatet på bundlinjen – og det er her social kapital kommer ind i billedet.

På Lederweb finder du artikler og værktøjer om, hvordan du leder social kapital. Du kan også gratis læse eller bestille Væksthus for Ledelses publikation om social kapital: De skjulte velfærdsreserver.



  • Social kapital
Viser 32 / 32
Ingen resultater.
  • Guide til social kapital

    Mellem medarbejderne ligger nogle oversete ressourcer. Det drejer sig om social kapital, der er et særligt perspektiv til at finde kilder til højere produktivitet, men som ofte overses. Få en introduktion til social kapital, dets nøglebegreber og bliv guidet videre til mere viden og værktøjer, der kan styrke jeres sociale kapital.

    Læs mere
  • 10 bud til at lede relationer

    Relationel koordinering - evnen til at samarbejde - påvirker produktivitet, kvalitet og arbejdsglæde, lyder det fra den amerikanske forsker Jody Hoffer Gittell. Læs om relationel koordinering og se de 10 bud du skal følge for at skabe relationer.

    Læs mere
  • Sådan kan I måle den sociale kapital

    Social kapital er ikke et nyt færdigpakket koncept eller værktøj, du kan hive frem til særlige lejligheder. Det handler om et konstant fokus på jeres relationer og samarbejde. Har du imidlertid svært ved at komme i gang med arbejdet, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • Tag temperaturen på jeres sociale kapital

    Effektiv ledelse handler om at vælge de rette mål at styre efter. Og her kan det betale sig at rette fokus mod den Sociale Kapital. Sådan lyder et af budskaberne i Væksthus for Ledelses publikation ’De skjulte velfærdsreserver’. Læs, hvordan I retter fokus på den sociale kapital og tag temperaturen på, hvor høj eller lav den er i dit team eller organisationen.

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må undlade at handle på

    Hvis du ikke kan træffe beslutninger, rose dine medarbejdere eller tage hånd om konflikter, kan det have konsekvenser for dine medarbejdere. Selvom der altid er en risiko forbundet med en handling, er det ofte langt værre, hvis du ser passivt til. Læs her om, i hvilke situationer det har konsekvenser ikke at handle.

    Læs mere
  • Sådan kommer du i gang med social kapital

    Ledere tøver med at lede ud fra social kapital, selvom metoden øger præstationer med 30-40 procent, sænker sygefravær og forbedrer arbejdsmiljø. Der er også en række forudsætninger, der skal være på plads, før metoden virker. Kom godt i gang ved at læse om dem her.

    Læs mere
  • Drop pseudo-demokrati på arbejdspladsen

    Lederen indkalder til et møde om en forandringsproces, men beslutningen er allerede taget. Sådan noget er gift for samarbejdet. “Gør beslutninger og arbejdsgange gennemsigtige, og styrk dermed jeres sociale kapital,” lyder opfordringen fra seniorforsker Peter Hasle.

    Læs mere
  • Tillid booster den sociale kapital

    Ledere skal inddrage deres medarbejdere mere, hvis de vil øge effektiviteten og kvaliteten i arbejdsopgaverne. Sådan lyder det i Produktivitetskommissionens nye rapport. Her får du nogle råd om, hvordan du som leder kan give effektiviteten og kvaliteten på arbejdspladsen et boost ved at arbejde med social kapital.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse er risikofyldt

    Ledelse med tillid handler ikke om at smække benene op og lade medarbejderne passe butikken. Tværtom. Det er både krævende og risikofyldt. Sådan lyder budskabet fra Lektor Niels Thyge Thygesen i Væksthus for Ledelses debatoplæg: ’De skjulte velfærdsreserver.’

    Læs mere
  • Tydelig ledelse nedbringer sygefraværet

    Når medarbejderne er syge, er strepsils og næsespray ikke altid nok. Her spiller lederen også en afgørende rolle i forhold til at nedbringe sygefraværet. Ny undersøgelse giver råd om, hvordan ledelsen kan nedbringe sygefraværet.

    Læs mere
  • Overblik: De tre grundbegreber i social kapital

    Få en hurtig introduktion til eller genopfriskning af de tre grundbegreber i social kapital: Tillid, retfærdighed og samarbejde, og få råd om, hvordan du kan øge den sociale kapital på din arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbejde og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • Sådan styrker du den sociale kapital

    Forskning viser, en klar sammenhæng mellem social kapital og virksomheders performance. Men hvad er social kapital? Og hvordan kan du som leder opbygge og vedligeholde social kapital på din arbejdsplads?

    Læs mere
  • Mål jeres relationelle koordinering

    Hvor gode er I til at samarbejde om jeres kerneopgave? Her får du et gennemtestet spørgeskema, så du kan måle, hvordan den relationelle koordinering om vigtige og komplekse opgaver fungerer.

    Læs mere
  • 5 belastninger der knækker din medarbejder

    Stress kan skyldes mange ting på både arbejds- og privatfronten. Men både arbejdsmiljøforskning og konsulenterfaringerpeger på, at særligt fem belastninger kantvinge medarbejderne i knæ, hvis du ikke er opmærksom. Læs her om de fem belastninger på arbejdspladsen, og hvordan I sammen overvinder dem.

    Læs mere
  • Gør 3 ting godt for at motivere

    I en travl hverdag er det let at miste overblikket over, hvad der virkelig driver hver enkel af dine medarbejdere. De bedste ledere ved, hvad de skal gøre godt for at motivere deres medarbejdere. Læs om, særligt tre tingdu skalgøre for atmotivere dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Advarsel: Konfliktsky ledere får stresskurven til at stige

    For mange ledere undlader at gribe ind over for stressramte medarbejdere, fordi de er berøringsangste. Det er en af de væsentligste årsager til, at stresssymptomer for mange mennesker ikke bliver taget i opløbet men får lov til at udvikle sig. Få tre eksperters råd om, hvordan du kan spotte og tackle stress blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 råd: Vær nærværende - også på afstand

    Det kan lyde paradoksalt at være nærværende på afstand. Men det kan lade sig gøre. En undersøgelse fra Væksthus for Ledelse viser, at distanceledere kan være nærværende ledere ved at mestre fem kompetencer. Læs her, hvordan du bliver nærværende på trods af, at du ikke ser dine medarbejdere dagligt.

    Læs mere
  • 5 råd om at øge den sociale kapital

    Arbejdspladser med en høj grad af social kapital har lavere sygefravær og højere produktivitet, uanset hvad kerneopgaven er. Her er fem råd om, hvordan du øger jeres sociale kapital.

    Læs mere
  • Sådan skruer du op for den sociale kapital i teamet

    Mange projekter er kendetegnet ved et højt konfliktniveau, som projektlederen kan minimere ved at styrke den sociale kapital. Læs om, hvordan du tilfører tillid, retfærdighed og brobyggende kommunikation i dit projektteam.

    Læs mere
  • Her er den bedste ide til forandring

    Væksthus for Ledelse har efterlyst gode ideer fra hverdagen, der gør begreber som ”innovation” og ”forandring” mere praktiske. Den bedste ide er nu blevet kåret. Læs mere om projektet og tag en ide med på vejen her.

    Læs mere
  • Social kapital er nøglen til bedre velfærd

    Den 24. november 2010 åbner KL dørene for HR-konferencen ’Nye veje til velfærd’. I den forbindelse har KL interviewet nogle af de spændende oplægsholdere. Bl.a. Tage Søndergård Kristensen, der fortæller om, hvorfor en høj social kapital er vigtig for virksomheder, institutioner og organisationer.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk den sociale kapital

    Skal du skabe en robust organisation, have glade medarbejdere og øge borgertilfredsheden, så skal du investere i den sociale kapital. Social kapital handler om tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Få fire trin til at styrke den sociale kapital.

    Læs mere
  • Forstå din lederevaluering med social kapital

    En lederevaluering kan være som at få en mavepuster, og det er let kun at fokusere på kritikken. Men den reaktion blokerer for, at du får brugt evalueringen konstruktivt og til at skabe dialog. Læs her, hvordan du kan bruge social kapital til at få det optimale ud af din lederevaluering.

    Læs mere
  • Sæt værdi på jeres sociale kapital

    Vil du gerne vide, hvordan det står til med den sociale kapital på din arbejdsplads? Så får du her et kort og enkelt spørgeskema til at måle den sociale kapital, så du sammen med medarbejderne og resten af ledelsen har et afsæt for en dialog om, hvordan I styrker jeres sociale kapital.

    Læs mere
  • Find de skjulte velfærdsreserver

    ”Der bliver færre og færre hænder til at indfri borgernes forventninger til sygehuse, skoler, ældrepleje og resten af den offentlige sektor. Derfor må vi debattere, eksperimentere og udvikle nye måder, hvor produktivitet, kvalitet og trivsel bliver hinandens forudsætninger frem for modsætninger,” forklarer formand for Væksthus for Ledelse og afdelingschef i KL Søren Thorup.

    Læs mere
  • Tab kontrollen og lad borgerne vinde

    "Jeg taber kontrol, men borgerne vinder.” Så kort kan begrebet social kapital beskrives i Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning. Her er administrerende direktør Carsten Haurum på 5. år i gang med at pumpe risikovillighed ind i et stort apparat.

    Læs mere
  • Kan en arbejdsmiljøindsats med fokus på kerneopgaven forbedre trivslen og nedbringe sygefraværet?

    Et forskningsprojekt har undersøgt effekten af en arbejdsmiljøindsats med fokus på kerneopgaven i kommunale daginstitutioner i København. Forventningen var øget medarbejdertrivsel og reduceret sygefravær. Læs mere om det her.

    Læs mere
  • Har I arbejdet med relationel koordinering på din arbejdsplads?

    Har I arbejdet med relationel koordinering? Så hører vi gerne fra dig til et nyt Væksthusprojekt, hvor vi indsamler både de gode og dårlige erfaringer.

    Læs mere