Grundlæggende er der tre elementer som tilsammen udgør social kapital; tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Social kapital bruges til at måle i hvor høj grad medarbejderne trives og samtidig, hvor effektivt de samarbejder og løser arbejdsopgaver.
Social kapital er et udtryk for den usynlige værdi, der er i stærke samarbejdsrelationer. Undersøgelser viser en klar sammenhæng mellem et højt niveau af social kapital og blandt andet:
- Højere kvalitet og produktivitet
- Øget trivsel og jobtilfredshed
- Lavere stressniveau
- Bedre økonomiske resultaterM
- Mere innovation og videndeling.
Når der er kommet fokus på social kapital, skyldes det, at det ikke længere er nok at have dygtige medarbejdere. Samarbejdet er i ligeså høj grad blevet afgørende for resultatet. Det skyldes, at opgaveløsningen som oftest sker på tværs af forskellige faggrupper, afdelinger og funktioner. Videndeling, koordinering og samarbejde er derfor blevet altafgørende for resultatet på bundlinjen – og det er her social kapital kommer ind i billedet.
På Lederweb finder du artikler og værktøjer om, hvordan du leder social kapital. Du kan også gratis læse eller bestille Væksthus for Ledelses publikation om social kapital: De skjulte velfærdsreserver.