Artikler om Sundhed

Vores arbejdsdag påvirkes af om vi er fysisk aktive, ikke ryger og drikker, spiser sundt, er i balance og er glade for at gå på arbejde. Derfor fokuserer mange arbejdspladser på sundhed. På nogle arbejdspladser tilbydes gratis frugt, fyraftensmøder om stress og rygestop eller motionsarrangementer mv. På Lederweb finder du artikler og værktøjer om medarbejdernes og din egen sundhed.


  • Sundhed
Viser 50 / 83
Ingen resultater.
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Fem måder at håndtere konflikter

    Typisk håndterer du konflikter på 1-2 måder. Men der er mange flere måder og de skal bruges situationsbestemt. Du slipper ikke godt fra at bruge samme stil hver gang.

    Læs mere
  • 7 gode råd til en mere positiv arbejdsplads

    Højere produktivitet, lavere sygefravær og lavere personaleomsætning. Det er, hvad arbejdspladser, der anvender forskningsresultaterne inden for positiv psykologi, oplever sammenlignet med andre arbejdspladser. Her får du syv gode råd til, hvordan du skaber en mere positiv og effektiv arbejdsplads.

    Læs mere
  • Hvad har søvn med ledelse at gøre?

    Lederen skal ikke sidde på kanten af medarbejderens seng og sørge for, at medarbejderen får søvn nok. Men søvn er den vigtigste stressforebyggende faktor, så lederen har alligevel nogle muligheder for at være med til at sikre, at det ikke er søvnen, der som det første bliver skruet ned for, når der er travlt. Få 8 tips og tricks om søvn og ledelse her.

    Læs mere
  • Pas på psykopaterne når du ansætter

    Iveren efter at få fingrene i den bedste kandidat til lederstillingen resulterer ofte i en komplet ignorering af kandidatens negative sider. Det kan have fatale følger for organisationen, fordi de egenskaber, der normalt forbindes med lederrollen, kan have nogle problematiske bagsider. Ukeavisen giver råd om, hvordan du undgår at ansætte en leder med psykopatiske træk.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • 7 råd der giver dig mere tid

    På jobbet er der møder, MUS-samtaler, budget, indberetninger og meget mere. I fritiden er der også meget at nå: familien, vennerne, haven, bøgerne, løbeturen osv. Det er ikke mærkeligt, at vi føler os mere travle end nogensinde. Alligevel viser forskning, at vi ikke har mere travlt - vi føler os bare mere travle. Læs mere om hvorfor, og hvad du skal gøre ved det.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du sygefraværssamtalen

    Usikkerhed kan fylde meget både før og under den lovpligtige sygefraværssamtale. Medarbejderen frygter måske at blive fyret, og som leder oplever du emnet som ømtåleligt og ved ikke, hvordan du skal gribe samtalen an. Få her en guide med ti trin til, hvordan du kan håndtere sygefraværssamtalen.

    Læs mere
  • Ny forskning: Derfor virker ros ikke mod stress

    Ny forskning peger på, at stressede medarbejdere overhører din ros og anerkendelse, hvis de føler skam. Skam over ikke at kunne slå til på arbejdet. Vil du hjælpe en stresset medarbejder, skal du forebygge, at de føler sig skamfulde. Læs her anbefalinger til, hvordan du bedst hjælper din stressede medarbejder.

    Læs mere
  • Ryd op på dit skrivebord inden du går på ferie

    Brug en time eller to på at få styr på rodet på dit skrivebord inden du smutter på sommerferie. Det gør det nemmere at komme tilbage efter ferien.

    Læs mere
  • Syg efter anerkendelse

    Danmark hærges undertiden af epidemier. Mest uskyldige influenza epidemier. En mere skjult og måske mere alvorlig epidemi breder sig hastigt: Anerkendelsessygen på arbejdspladsen. Alle skal promovere sig og skille sig ud – for at blive bemærket og anerkendt. ”Se mig, hør mig”, kan fænomenet kaldes.

    Læs mere
  • Tjek om du er i farezonen for stress

    De beslutninger du træffer, og de planer du lægger, har stor betydning for dine medarbejderes arbejdsliv. Det ansvar kan du kun løfte, hvis du selv trives og dit helbred er i orden. Specialist i ledelse og stress giver her råd om, hvordan du trives i travlhed og undgår at gå ned med stress.

    Læs mere
  • Kom godt tilbage efter stress

    Hvordan skal din første arbejdsdag være? Hvad vil du fortælle dine medarbejdere, og hvordan får du skabt en bæredygtig lederfremtid? Spørgsmål og bekymringer er der mange af, når man har været sygemeldt med stress. Her får du syv råd om, hvordan du kommer godt tilbage i din rolle som leder.

    Læs mere
  • Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

    Mobiltelefoner, Laptops og internetadgang overalt gør det svært at slippe arbejdet i ferien. Men din lederhjerne har godt af ferie, siger hjerneforsker, som giver tre råd om, hvordan du får skruet ned for arbejdet i din ferie. Læs også ledernes egne råd om, hvordan de selv holder en arbejdsfri ferie.

    Læs mere
  • Derfor stresser det moderne arbejdsliv

    En undersøgelse af stressramte medarbejdere viser, at lederen ofte spiller en rolle i deres sygemelding. Lederen er ikke skurken som sådan. Det er den nye relation til arbejdet derimod. Læs her, hvorfor.

    Læs mere
  • Når det næstbedste er det bedste

    Travlhed er engagerende, men stress er ødelæggende og grænsen er hårfin, som de har erfaret på en akutmodtageafdeling, hvor sygefraværet er kravlet op på 12 procent. Læs her, hvordan man kan få sygefraværet ned og trivslen op ved blandt andet at opstille realistiske succeskriterier

    Læs mere
  • Sådan overlever du efter ferien

    Ferien er ved at være slut og gearet skal skiftes fra ferietempo til hverdagstempo. Her er seks råd til dig der er startet eller som snart skal starte med arbejde efter ferien, så du undgår, at den energi og det overskud, du har opbygget i ferien, forsvinder igen.

    Læs mere
  • Sådan stresser du medarbejderne

    Glemmer du at rose dine medarbejdere eller har du svært ved at uddelegere? Så er du måske kilden til stress hos dine medarbejdere. Læs her, hvad du i hvert tilfælde ikke skal gøre, hvis du vil undgå stressede medarbejdere.

    Læs mere
  • Kend symptomerne og stop stress

    Symptomer på stress bliver ofte opfattet som fjender, men de er i virkeligheden venner, der fortæller dig, at du skal til at passe på. Du skal lytte til dem og turde tale åbent om din stress, for det er med til at lindre stressen i sig selv. Læs her, hvad du bør gøre, når du oplever stress.

    Læs mere
  • Ledelse med mindfulness

    Måske har du oplevet at være et eller tre andre steder, når du taler med nogen? At du pludselig står et sted eller i en situation og ikke aner, hvordan du kom derhen? At du er distræt og træffer for hurtige, ufokuserede beslutninger? At du er kortluntet og irritabel? De udfordringer og den fart vi har på i dag, er en del af årsagen til at flere er begyndt at interessere sig for mindfulness.

    Læs mere
  • De fem største myter om travlhed

    Lange to do-lister og længere arbejdsdage er ikke vejen ud af travlhed. I stedet skal du finde arbejdsglæden frem igen og fokusere på alle de ting, du faktisk når i løbet af en arbejdsdag.

    Læs mere
  • Er Hannes personlige hygiejne en ledelsesopgave?

    En medarbejder lugter, en er ekstremt overvægtig og en tredje står midt i en strid skilsmisse. Personlige problemer er blevet et ledelsesanliggende. Hvordan tackler du dem, og bør du overhovedet tackle dem? Læs, hvordan du finder den rette balance mellem nærhed og distance.

    Læs mere
  • Skab en sund sygefraværskultur

    Skal sygefraværet ned, skal fraværskulturen ændres. Det kræver, at du som leder går forrest og viser, at sygefravær ikke er et farligt emne at tale om. Få inspiration til at ændre sygefraværskulturen.

    Læs mere
  • Når arbejdet råber højest

    Det har en pris at prioritere sin karriere. For erhvervslederen Jens Moberg resulterede hans hektiske arbejdsliv i en blodprop i hjertet. Det fik ham til ændre livsstil. Læs her Mobergs råd til et lederliv i balance og lær at lytte til de andre områder i dit liv, som ’kalder’ på dig – ikke kun til arbejdet, der for mange ’råber’ højest.

    Læs mere
  • Planlæg nu og få en arbejdsfri sommerferie

    Sommerferien nærmer sig, og hvad enten det sidste år har været hårdt, middel eller fremragende, er det et godt tidspunkt til at gøre status og ikke mindst sikre, at dine medarbejdere får en god og velfortjent ferie. Få syv råd om, hvordan du sender dine medarbejdere og dig selv godt af sted på ferie.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en medarbejders død

    Det er en svær situation, når en medarbejder dør, både for kollegerne og for dig som leder. Men det er din opgave at sørge for, at arbejdspladsen kommer igennem den første svære tid på en etisk og anstændig måde. Læs om, hvordan du viser deltagelse over for de pårørende, og få råd om at håndtere de praktiske gøremål i forbindelse med dødsfaldet.

    Læs mere
  • 50 ledere: Sådan håndterer vi medarbejdernes stress

    Det skorter ikke på eksperters gode råd, når det gælder stresshåndtering, men ofte er de svære at omsætte til praksis. Få her otte råd om at håndtere medarbejdernes stress fra ledere i den virkelige verden.

    Læs mere
  • Ledelse der virker

    En succesfuld leder, skal være et ordentligt menneske, siger Thyra Frank. Og hendes holdning til ledelse virker. Beboerne på plejehjemmet Lotte lever længere, og sygefraværet er rekord lavt. I bogen ’Den afgørende faktor’ fortæller forstanderen Thyra Frank og syv andre ledere hvilke menneskelige egenskaber de forbinder med succesfuld ledelse. Thyra Frank fokuserer på respekt og medmenneskelighed.

    Læs mere
  • Førstehjælp til travle ledere

    Mails, møder og medarbejdere… For lederen er hverdagen et krydspres af daglige driftsopgaver, brandslukning, uklare såvel som klare møder og ’tidsspild’ foran mailen. Her får du en prioriteringsmatrix, der hjælper dig til at prioritere det vigtigste.

    Læs mere
  • Gør 3 ting godt for at motivere

    I en travl hverdag er det let at miste overblikket over, hvad der virkelig driver hver enkel af dine medarbejdere. De bedste ledere ved, hvad de skal gøre godt for at motivere deres medarbejdere. Læs om, særligt tre tingdu skalgøre for atmotivere dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 4 råd om at lede en sårbar medarbejder

    En medarbejder kan blive ramt af angst, depression eller anden psykisk sygdom. Alligevel kan medarbejderen godt fungere og udføre sit arbejde som normalt. Det handler om ledelse. Her får du råd om, hvordan du håndterer psykisk sygdom på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Advarsel: Konfliktsky ledere får stresskurven til at stige

    For mange ledere undlader at gribe ind over for stressramte medarbejdere, fordi de er berøringsangste. Det er en af de væsentligste årsager til, at stresssymptomer for mange mennesker ikke bliver taget i opløbet men får lov til at udvikle sig. Få tre eksperters råd om, hvordan du kan spotte og tackle stress blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Bliv en opmærksom leder gennem mindfulness

    At skifte fokus ofte og forholde sig til mange forskellige ting i løbet af en dag er for mange ledere et arbejdsvilkår. Men de færreste er trænet i at kunne skifte fokus og stadig bevare roen i en omskiftelig hverdag. Få inspiration til, hvordan du træner det med mindfulness.

    Læs mere
  • Sådan hjælper du en kollega med tegn på stress

    Ledere er ikke supermænd eller -kvinder. De er lige så udsatte for stress som alle andre. Her kan du læse om, hvordan du tackler tegn på overbelastning hos en lederkollega og om, hvordan ledelsesteamet kan hjælpe hinanden i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Styr uden om de 4 største stressfælder

    Larm, forstyrrelser og for mange opgaver er nogle af de største stressfaktorer i medarbejdernes arbejdsdag. Læs her, hvordan du skærmer dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Tjekliste til en stressfri sommerferie

    Skal du rydde bunkerne på skrivebordet, inden du går på ferie, og skal du tjekke mails i løbet af ferien? Hvad forventer din familie af dig? Ferie kan være et hajfyldt farvand, hvis du ikke har forberedt dig og fået forventningsafstemt med både din arbejdsplads og familie. Få her fem råd om, hvordan du får en god og fredelig ferie.

    Læs mere
  • Husk pausen

    Når man tager et pusterum, får hjernen mulighed for at udnytte sin fulde kapacitet og rumme samt overskue kompleksitet. Pausen giver klarhed over, hvordan det går, og om man gør det rigtige. Læs, hvorfor du som leder skal huske pausen både for dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Advarsel: Kedsomhed stresser

    Ligesom dine medarbejdere kan brænde ud af for meget arbejde, kan de også brænde ud af at lave det forkerte. De kan faktisk blive lige så syge af at mangle udfordringer som af stress. Fænomenet er blevet døbt boreout, og er stadig relativt ukendt herhjemme. Bliv klogere på boreout, og find ud af, hvordan du forhindrer, at din medarbejder udvikler det.

    Læs mere
  • Stresstjek arbejdspladsen

    Du udsætter dine medarbejdere for stress, hvis de har et større ansvar, end de har indflydelse på deres opgaver, eller hvis de ikke har de nødvendige kompetencer til at løse deres opgaver. Tjek om arbejdspladsen risikerer at udløse stress hos medarbejderne.

    Læs mere
  • Livsværdierne med på arbejde

    Høje ambitioner til arbejdet, fritiden, hjemmet og familien ender for mange med stress og depression. Vi glemmer at prioritere vores livsværdier, og får dem af samme grund heller ikke med på arbejde. Her får du råd om, hvordan duhjælper dig selv og dine medarbejdere på vej i forhold til at identificere jeres livsværdier.

    Læs mere
  • Sundhedsbølgen på arbejdspladser har en mørk bagside

    Sundhedsbølgen skyller ind over arbejdspladserne med tilbud om løbehold, rygestopkurser og fedtfattig mad i kantinen. For en sund medarbejder er en produktiv medarbejder. Men det ensidige positive fokus på sundhed på arbejdspladser har også en skyggeside. Artiklen sætter spørgsmålstegn ved effekterne af sundhedsfremmende tiltag på arbejdspladsen og fremhæver vigtige refleksioner, ledere bør gøre sig.

    Læs mere
  • 5 genveje til mere mindful ledelse

    Når du har travlt, er du ofte et helt andet sted, end der hvor du fysisk befinder dig. Du er enten to skridt foran eller to skridt bagud. Det betyder, at du mister evnen til at finde ro og være i kontakt med dig selv – og dermed andre mennesker. Med mindful ledelse kan du blive en mere nærværende leder, og det styrker både din egen og dine medarbejderes trivsel. Få fem tips til, hvordan du kan blive mere mindful i din hverdag.

    Læs mere