Når buschaufføren dytter vredt, kan du bære hans stress hele vejen til arbejde. Når din chef stormer ind i mødelokalet, kan du modtage hendes stress. Selv kontorfolk adskilt af glasvægge kan føle panikken fra en hårdtarbejdende person på den anden side af glasvæggen.
Følelser spredes via et trådløst netværk af spejlneuroner, som er bittesmå dele af hjernen, der giver os mulighed for at leve os ind i andre og forstå, hvad de føler. Når du ser nogen gabe, bliver spejlneuronerne aktiveret, hvilket gør, at du selv gaber, og det samme gælder, når du ser nogen smile.
Men det er ikke bare smil og gab, der smitter. Negativitet, stress og usikkerhed smitter også. Forskere fra University of California fandt ud af, at hvis en person i din nærhed er angst og meget udtryksfuld – enten verbalt eller ikke-verbalt – er der en stor sandsynlighed for, at du også oplever disse følelser, som negativt påvirker din hjernes ydeevne.
Dine nærmeste smitter mest
At være i nærheden af en person, der er stresset – især en kollega eller et familiemedlem – kan have en umiddelbar virkning på vores eget nervesystem. Forskning viser, at 26 pct. af forsøgspersonerne, der observerede en stresset person selv viste forhøjede niveauer af stresshormonet cortisol. Secondhand stress er mere smitsomt, når det kommer fra din partner eller en anden person tæt på dig.
Ifølge Heidi Hanna, som arbejder ved American Institute of Stress, er secondhand stress et resultat af vores evne til at opfatte potentielle trusler i vores miljø. Hun skriver, “de fleste mennesker har oplevet at tilbringe tid sammen med en person, der udløser en stressrespons bare ved at gå ind af døren. Dette kan være en betinget reaktion fra tidligere interaktioner, men kan også være kommunikation leveret af meget blide skift i bio-mekaniske rytmer såsom puls eller åndedræt.”
Faktisk kan du også lugte stress. Forskning viser, at stress får folk til at svede særlige stresshormoner, som man registrerer via lugtesansen. Din hjerne kan endda registrere, om “alarm feromonerne” bliver frigivet på grund af lav stress eller høj stress. Negativitet og stress kan bogstavelig talt sive ind på dit kontor.
Sådan undgår du at blive smittet
I vores arbejde er vi ofte konstant sammen med andre mennesker. Det betyder, at negative følelser og stress bliver endnu mere smitsomt. Derfor er vi nødt til at finde måder at forbedre vores følelsesmæssige immunsystem, ellers risikerer vi de negative virkninger af second hand stress. Som leder er det vigtigt at sikre dig selv mod følelsesmæssig smitte, da det i sidste ende går ud over dine medarbejdere.
I det følgende får du en række råd om hvordan.
Få stressen til at arbejde for dig
I et forskningsprojekt fandt Dr. Alia Crum fra Stanford Mind & Body Lab og Peter Salovey, grundlægger af Yale Center for Emotional Intelligence, at hvis du har en positiv tankegang om stress og stopper med at bekæmpe den, oplever du et fald på 23 pct. i de negative virkninger. Når vi ser stress som en trussel, går vores krop glip af de positive effekter ved stress.
Selv ved høje niveauer, kan stress skabe større mental robusthed, dybere relationer, øget bevidsthed, nye perspektiver, en følelse af beherskelse, en større forståelse for livet, en øget følelse af mening, og styrket prioritering. I stedet for at kæmpe og være frustreret på negative mennesker omkring dig, tag det som en mulighed for at føle medfølelse eller en udfordring at hjælpe personen til at blive mere positiv.
Opret positive antistoffer
Vi har brug for adfærd, der kan neutralisere de negative virkninger af en stresset person. I stedet for at returnere en stresset kollegas nonverbale tegn med en lige så stresset grimasse, kan du med fordel returnere den med et smil eller forståelse.
Byg naturlig immunitet
Et værn mod at optage andres stress, er selv at have et stabilt og stærkt selvværd. Jo højere dit selvværd er, desto større er sandsynligheden for, at du føler, at du kan håndtere enhver situation, du står overfor. Hvis du let bliver påvirket af andres stemninger, så stop op og mind dig selv, hvordan du håndterer det. Motion er en af de bedste måder at bygge selvværd, fordi din hjerne registrerer en sejr, hver gang du træner, via endorfiner.
Vacciner dig selv
Som leder er det vigtigt, at du vaccinerer dig selv, før du bevæger dig på ind i stressede miljøer. Disse fire positiv psykologi vaner, vaccinerer din hjerne mod andres negativitet:
1) Skriv en tominutters e-mail, der roser nogen du kender
2) Skriv tre ting ned, som du er taknemmelig for
3) Før journal over positive oplevelser i to minutter
4) Dyrk motion i 30 minutter eller mediter i to minutter.
Artiklen er frit redigeret og oversat fra “Make yourself immune to secondhand stress”
Læs mere:
Tjek om du er i farezonen for stress