Du og dine medarbejdere burde være de første til at opdage nye spændende muligheder for at udvikle jeres arbejdsplads.
I kender jo hverdagen på nærmeste hold. Men ofte giver fortroligheden med de daglige rutiner dem et skær af selvfølgelighed. Man bliver ”hjemmeblind”. Som leder har du et ansvar for at opdage og udfordre selvfølgeligheder. Det kan være tilbud og procedurer, der passede godt til gårsdagens behov, men ikke opfylder morgendagens.
At bryde vanetænkningens magt kræver, at du med mellemrum påtager dig rollen som opdagelsesrejsende i din egen organisation. En rolle, hvor du nysgerrigt og undrende lytter og observerer, hvordan medarbejdere og brugere egentlig agerer. Dine observationer kan blive indledningen til kritiske og konstruktive spørgsmål om, hvordan I kan løse jeres opgaver anderledes og bedre.
Hvad kan du gøre?
- Udvælg tidspunkter og lejligheder, hvor du bevidst afstår fra at blande dig, men kun lytter og observerer. Det kan fx være på et møde eller ved frokostbordet
- Læg mærke til, hvad folk i praksis gør og siger til hinanden. Det giver ofte et mere præcist og troværdigt billede, end hvis du bare spurgte dem om det
- Vær særlig opmærksom, når nogen bruger argumenter som ”sådan plejer vi at gøre” eller ”sådan har vi altid gjort”. Lyt, og spørg så ind til deres begrundelser og alternativer
- Tænk over, hvad brugernes adfærd fortæller dig om deres uudtalte behov, og hvordan I kan blive bedre til at opfylde dem
- Invitér gæster – både til uformelle besøg og mere formaliserede evalueringer eller review. Man ser ofte nye sider af sin organisation og hverdag ”med andres øjne”.
Gå videre til næste råd: Skaf tid og ro til at tænke nyt