Hvis lederen er dårlig til at uddelegere, er der en tendens til forklare det med lederens personlighed. Det forstærkes af de mange psykologiske redskaber, der anvendes i organisationerne i dag. Fx rekrutteringsprocesserne, hvor ledere såvel som medarbejdere bliver personlighedstestet og skal findes egnet til jobbet gennem deres personlige egenskaber.
I følge erhvervspsykolog Majken Matzau er din personlighed ikke afgørende, når det handler om, hvorvidt du er dygtig til at uddelegere eller ej. Det er de ydre omstændighederne, der afgør, om du er i stand til at uddelegere flere opgaver som leder.
Majken Matzau peger på tre årsager til, at ledere ikke uddelegerer nok og giver råd om, hvordan du bliver bedre til at uddelegere:
1) Ledere mangler ledelsesrum
Som leder har du ikke altid indflydelse på hvilke opgaver, der skal løses og hvordan. Hvis du får tildelt en ny opgave, hvor tankerne om implementering af løsningerne i praksis er udeblevet, og hvor medarbejderne mangler kompetencerne til at løse opgaven, er det svært at uddelegere opgaven.
Får afdelingen en opgave, som ingen har kompetence til at udføre, er det umuligt for lederen at uddelegere. Den situation kan få lederens adrenalin til at stige. En konsekvens af dette er, at lederen tænker kortsigtet og desperat ender ud med her-og-nu løsninger. Kort sagt er der tale om brandslukning, siger Majken Matzau.
For at undgå sådanne situationer, skal du forhandle med din egen ledelse. Tal med din chef om, hvorvidt du har de rette ressourcer, det rigtige udstyr og medarbejdere med de nødvendige kompetencer til at løse opgaven. Samtidig skal du sætte spørgsmålstegn ved, om du har nok indflydelse på hvilke opgaver, der skal løses.
Ledelsesrum – udnyt og udvid dine handlemuligheder
2) Uddelegering kræver øvelse
Der er mange, som bliver ledere, fordi de er de bedste til deres fag. Men ledelse kræver nogle andre kompetencer end at være den dygtige kollega. Som ny leder vil lederen ofte gøre alt selv, men det er en begynderfejl. Ved at starte i det små og øve dig i at uddelegere, vil du med tiden vænne dig til det og få nemmere ved at finde ud af, hvem du kan uddelegere hvilke opgaver til.
Som leder skal du føle dig tryg ved at uddelegere til dine medarbejdere, ellers bliver du aldrig en succesfuld leder, udtaler Majken Matzau.
3) Der er ingen medarbejdere at uddelegere til
Det er udbredt i vidensorganisationer, at medarbejderne er specialiserede. På et hospital kan man fx ikke erstatte ortopædkirurgen med en kirurg fra hjerteafdelingen, og det gælder de fleste opgaver i sådanne organisationer. Det gør det indlysende svært at uddelegere.
Uforudsigelighed er også en del af lederjobbet. Der kan være medarbejdere, som går på barsel, siger op eller pludselig bliver sygemeldte. Det er svært at have det komplette overblik over, hvem man kan uddelegere opgaver til. Hvis en medarbejder fx går ned med stress, tager det tid, inden en afløser, der kan klare opgaven, findes. Derfor overtager lederen ofte opgaverne for at kompensere for den manglende medarbejder, når det kniber med medarbejdere at uddelegere til.
Uforudsigelighed er en del af jobbet som leder og det derfor vigtigt, at du hele tiden forhandler mål med din egen chef, forventningsafstemmer og er åben om hvilke kompetencer, det kræver for at løse opgaverne, afslutter Majken Matzau.
Læs mere:
8 råd: Bliv mere effektiv