Danskerne skifter job som aldrig før. Knap 700.000 danskere startede i et nyt job i 2023 (se Danmarks Statistik). I kommunerne og regionerne forlod 16 pct. af de ansatte i 2023 deres job. (se kommunernes og regionernes løndatakontor)
Som konsekvens af den betydelige personaleomsætning, har mange ledere og medarbejdere opbygget en imponerende erfaring i kunsten; “at formulere en jobannonce”.
Men betyder det så, at de jobannoncer, der skrives, fungerer efter hensigten? Langt fra altid. Ledere på tværs af fagområder fortæller, at I takt med at de bruger mere og mere tid på at rekruttere, så bliver det stadig sværere at tiltrække den nødvendige arbejdskraft.
Øverst på ønskelisten til den gode jobannonce: Opgaver og arbejdsforhold
En undersøgelse gennemført af kommunernes udviklingscenter Komponent, afdækker hvad der skal til for at tiltrække nye ansatte, og hvad der skal til for, at de bliver på arbejdspladsen. I undersøgelsen er der derfor også spurgt til, hvordan den gode jobannonce ser ud set fra et medarbejderperspektiv.
Komponent har gennemført en landsdækkende undersøgelse med 5.000 respondenter, som afdækker, hvad der kendetegner en attraktiv arbejdsplads i de kommunale medarbejderes øjne. Analysearbejdet er foretaget med bistand fra Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, der har valideret de forskellige fund. Rapporten offentliggøres den 27. maj 2024. Hvis du vil læser mere så se her. |
Mindre genbrug
I en presset hverdag, med mangel på både tid, midler – og kollegaer, så bliver det ofte de gængse og genbrugte vendinger, der hives frem, når nye jobannonce skal formuleres.
Ifølge medarbejderne er der behov for andre boller på suppen, hvis det skal lykkes at fange potentielle ansøgeres interesse. Medarbejderne efterspørger et autentisk og retvisende billede af den arbejdsplads, de skal være en del af, og de opgaver de skal løse.
Mere konkret og ærlig
På tværs af køn, alder og faglighed er medarbejderne enige om, at de især tiltrækkes af jobannoncer, der formår at give et ærligt og klart billede af de konkrete opgaver, jobbet indeholder. Som en medarbejder formulerer det: “Det er vigtigt, at jobannoncen giver en præcis beskrivelse af de konkrete opgaver, som man skal udføre, og at det rent faktisk så også er de opgaver, man kommer til at arbejde med”.
Med andre ord – medarbejderne har ikke brug for generiske, luftigt formulerede bullets – de ønsker sig derimod et nøjagtigt, usminket indblik i, hvad de skal lave – sådan helt konkret.
Næsten lige så vigtigt er det, ifølge medarbejderne, at jobannoncen giver dem en klar og ærlig beskrivelse af de arbejdsforhold, de skal agere i. Det gælder både i forhold til arbejdssted, tid og samarbejdsformer – og mulighed for fleksibilitet.
Det vigtigste for medarbejderne er, at jobannoncen gør det muligt for dem, at afkode om de arbejdsforhold og opgaver som afsenderen tilbyder, matcher det (arbejds-) liv, de ønsker sig – og kan trives i.
3 råd der gør det nemt at vælge jobbet til
Ifølge adfærdsteorien mobiliserer man først og fremmest andre til handling ved at gøre det nemt. Når vi vil have potentielle ansøgere til at reflektere over et jobopslag – gælder det derfor også om at at gøre det nemt for den potentielle medarbejder at tilvælge jobbet.
Når man kombinerer denne indsigt med undersøgelsen af, hvad medarbejdere finder særligt vigtigt i et jobopslag, får man en idé om, hvilke tre konkrete råd, ledere skal efterleve, når de formulerer deres næste jobannonce:
- Sæt dig i ansøgerens sted og overvej; hvad ville du selv have brug for at vide, når du søger et job? Omsæt din indsigt til tydelige og konkrete beskrivelser – der gør det nemt for ansøgeren at forestille sig livet, og hverdagen som ansat hos jer.
- Drop de generiske og klichefyldte opgavebeskrivelser– og beskriv i stedet de konkrete arbejdsopgaver i et detaljeret, virkelighedsnært og retvisende sprog. I stedet for at skrive: ”Som administrativ medarbejder skal du bidrage til videndeling, koordinering og løbende udvikling af området.” Kan du fx skrive: ”Som administrativ medarbejder hos os, bliver det din opgave at vedligeholde og opdatere databaser, indberette sygefravær, koordinere møder, herunder reservere mødelokaler, bestille forplejning og udarbejde udkast til dagsorden”.
- Vis ansøgeren hvilke arbejdsforhold han/hun skal fungere i, og skab et fundament for centrale afklaringer som fx: Kan jeg arbejde hjemmefra ind imellem, er det muligt at øge min arbejdstid i de uger, hvor jeg ikke har mine børn og sænke den tilsvarende, når ungerne er hos mig? Hvordan er udsigten fra min arbejdsplads, spiser vi frokost sammen, og hvordan ser de arbejdsfællesskaber ud, som jeg kommer til at indgå i? Beskriv evt. en typisk arbejdsdag/uge – og husk detaljerne, som gør det muligt at se sig selv ind i jobbet og overveje om det passer ind i ansøgerens liv og ønsker.
Hvad så med løn, goder og alt det andet?
Hvad så med jobbets formål, goderne og arbejdspladskulturen – skal det slet ikke nævnes i et tiltrækkende jobopslag? Jo meget gerne, for undersøgelsen viser samtidig, at disse faktorer alle har betydning for jobopslagets tiltrækningskraft. Næst efter en klar og retvisende beskrivelse af opgaver og arbejdsforhold vurderer medarbejderne, at en god jobannonce skal synliggøre arbejdets formål og den arbejdspladskultur man bliver en del af. Nederst på listen over væsentlige aspekter af den gode jobannonce nævner medarbejderne beskrivelser af goder og lønforhold.
Husk derfor når du sidder med din næste jobannonce, at den tydelige og realistiske beskrivelse af opgaver og arbejdsforhold vægter højest og derfor fortjener mest fokus i dit næste jobopslag.
Citater fra Komponents undersøgelse 2024:”Det er vigtigt, at beskrivelserne er ærlige og matcher det, man møder på arbejdspladsen.””Annoncen skal ikke bare være en kopi med de samme floskler, som alle skriver. Man skal kunne se for sig præcis, hvad det er for en arbejdsplads””Ærlige opslag sparer tid og kræfter for alle parter – hvis jeg får et ærligt billede af jobbet, så kan jeg også hurtigt vurdere, om det er noget jeg kan og vil – og som kan passe ind i mit familieliv. Omvendt risikerer jeg at søge et job, som jeg slet ikke vil have, når det kommer til stykket”. |
Pssst…… Nu hvor du alligevel er i gang med at forbedre jeres jobannoncer, så viser undersøgelsen af den attraktive arbejdsplads også, at de fleste medarbejdere foretrækker korte jobannonce der linker videre til en mere detaljeret og uddybende tekst beskrivelse. Dog foretrækker ca. 30 pct. af de yngre medarbejdere mellem 18- 41 år, at få deres viden om et nyt job via en video. |
Læs også: Sådan laver du den gode stillingsannonce