Du har sikkert oplevet, at du skulle holde et vigtigt online-møde, men at dit kamera eller din mikrofon lige pludselig ikke virkede, og du endte med at bruge flere minutter på at få det til at fungere. Dette kontroltab forårsaget af moderne teknologi kan føles uretfærdig og i kombinationen med nye it-systemer, konstante notifikationer og opdateringer, kan det føre til digital stress – noget både du og medarbejderne kan blive udsat for.

Men det er muligt at lære at navigere i det digitaliserede arbejdsmiljø, hvor online-møder og it-systemer er en uundgåelig del af arbejdsdagen. Sådan skriver Raluca A. Stana og Hanne Westh Nicolajsen i bogen ”Digital stress på arbejdspladsen” (2024). Bogen gennemgår blandt andet, hvad digital stress er, hvordan det opstår på arbejdet, og hvad du kan gøre ved det.

Artiklen her er baseret på Stanas forskning om digital stress.

5 råd: Sådan forebygger du digital stress

Håndteringen af digital stress kræver en proces og kan ikke ses som en enkeltstående indsats. Her er fem råd, der kan hjælpe jer i processen med at reducere stressfaktorerne, fremme bevidstheden og støtte et sundt arbejdsmiljø uden digital stress.

1. Afsæt tid til arbejdet med digital stress

Du bør i starten definere, hvor meget tid du kan og vil sætte af til arbejdet med digital stress. Det omfatter blandt andet planlægning af møder om emnet for at sikre en vedvarende indsats over for problemet. Det kan være en god ide at indføre regelmæssige møder i starten, fordi nogle tiltag har brug for løbende opmærksomhed. Det kan for eksempel være nødvendigt at følge op på en ny e-mail-etikette regelmæssigt i starten for at sikre, at den bliver fulgt, og at medarbejderne oplever en forskel.

2. Identifikation af stressfaktorer

En stor del af din indsats mod digital stress handler om at forstå, hvilke faktorer der er på spil hos jer. En dybdegående undersøgelse af de pågældende stressfaktorer, som dit team står over for, er en nødvendig del af processen. Både for at håndtere den digitale stress, der allerede eksisterer, og for at forebygge digital stress fremadrettet. Stressfaktorerne, der er beskrevet længere oppe i artiklen, kan være en god rettesnor for at identificere de faktorer, der er relevante for jer.

3. Identifikation af forpligtelser

For at fremme en sundere arbejdskultur er det vigtigt, at du bliver mere opmærksom på de sociale forpligtelser, der er til stede hos jer, og hvordan de bidrager til digital stress. At forstå hvordan medarbejdernes adfærd og interaktioner understøtter de forpligtelser, der er, er en stor del af processen. Nogle af de sociale stressfaktorer, du kan være opmærksom på, er:

  1. At medarbejderne skal kunne arbejde med og håndtere digital teknologi
  2. At medarbejderne skal kunne vise overskud og have overblik over en masse forskellige digitale teknologier og samtidig være effektive i deres arbejde
  3. At medarbejderne skal være til rådighed og vise engagement over for kolleger og ledere

Ovenstående sociale stressfaktorer kan alle bidrage til digital stress, og de kan være et godt grundlag for at undersøge, hvilke sociale forpligtelser der især gør sig gældende hos jer.

4. Prioritering af handlinger

Du bør identificere både de konkrete og de sociale stressfaktorer, der er relevante for dit team eller organisation, så du derefter kan prioritere, hvilke der kræver mest opmærksomhed.

Dette trin er essentielt for, at du ikke ender med at fokusere på overfladiske løsninger, der ikke adresserer de underliggende grunde til digital stress. Det betyder, at det ikke bare er nok at udarbejde regler for besvarelse af mails og anden online kommunikation. Der skal mere til.

Spørg medarbejdere, hvilke faktorer de finder mest belastende, og som organisationen realistisk set har kapacitet og ressourcer til at håndtere. På den måde gør du processen om at mindske digital stress mere effektfuld og målrettet.

5. Opfølgning på tiltag

At håndtere digital stress er en løbende proces, og derfor bør du altid huske at evaluere og følge op på de tiltag, der bliver indført, for at mindske den digitale stress hos jer. Husk, at ingen løsninger er universelle, og det er derfor vigtigt at være fleksibel og åben i processen. Digitale teknologier bliver ved med at udvikle sig, og derfor skal du sigte efter, at I også udvikler jer med det. Dermed er målet ikke et statisk punkt, som aldrig forandrer sig igen, men snarere at bevare åbenhed for løbende ændringer hos jer.

Artiklen er baseret på bogen ”Digital stress på arbejdspladsen” (2024) af Raluca A. Stana og Hanne Westh Nicolajsen.

Om forfatterne

Raluca A. Stana og Hanne Westh Nicolajsen har begge stor forskningsbaseret erfaring og ekspertise inden for digital transformation, organisation, arbejdsmiljø og digital stress. Du kan læse mere og deres bog “Digital stress på arbejdspladsen” her.