Teaming er evnen til at indgå i og skabe konstruktive samspil og løsninger med kendte og ukendte kollegaer og samarbejdspartnere. Der er ikke et godt dansk ord for det. Det ord, der lægger tættest på, er det helt almindelige ord ”samarbejde” eller at teamsamarbejde.
Teaming er udtryk for en ny og mere fleksibel vej for organisationer til at udføre indbyrdes afhængige opgaver, hvor medarbejderne teamer op, når opgaver eller situationer kræver det.
Det kan fx være i på det socialfaglige område, eller ældreområdet, hvor kontinuitet i kontakten med en borger er væsentlig og hvor forskellige fagpersoner må teame op for at finde en fælles løsning, som så måske leveres af den faste kontaktperson. Det kan også være på helt andre områder, fx i forbindelse med at en ekstern interessent ønsker at gennemføre et stort event, der kræver en masse koordinering og godkendelser på forskellige områder. Skal man undgå at samarbejdspartneren skal ”løbe fra den ene dør til den anden” så er der behov for at der teames op på tværs af forvaltninger, så der kan opereres med en fast kontaktperson og sikres afstemte løsninger.
I et team samarbejder en fast gruppe af medarbejdere om en opgave. Teaming handler derimod om, at man teamer op i nye midlertidige fællesskaber for at løse en opgave, hvilket gør organisationen fleksibel og tilpasningsdygtig.
Teaming frigør energi og skaber håb
Forestil jer den energi, det kan give, når forskellige fagpersoner sammen tænker frit i forhold til at levere den bedst mulige service for borgerne. Det frigør energi og skaber håb for, at noget kan lykkes, når fagpersoner åbent fortæller hinanden, om deres faglige perspektiver og ikke kun deres faglige konklusioner.
Tillid bliver et nøglebegreb i forhold til teaming på grund af:
- Ledelsens tillid til, at de fagprofessionelle kan løse opgaverne, når de sættes fri.
- De fagprofessionelles tillid til hinanden. Specialister har ofte stærke holdninger til, hvad den primære opgave er, og hvilken faglighed, der skal til for at løse dem – man må øve sig i at være mere nysgerrige i forhold til hinanden.
Medarbejderne har tillid til, at ledere er tilgængelige og nærværende, hvis der er brug for dem. Og det skal være trygt at sige sin mening, at kunne tale om fejl og at føle, at man kan være sig selv. I sidste ende kommer samarbejdet i disse skiftende samarbejdskonstellationer til at stille krav til den enkelte medarbejder om at vise tillid.
5 råd der fremmer evnen til teaming
1. Frem samarbejde i de flydende netværk
Som nævnt er udgangspunktet for teaming, at du inddrager de relevante parter i opgaveløsningen, når de skal bruges. Det kan ske ved at nedsætte tværgående projektgrupper, eller blot holde møder med deltagelse af personer fra andre afdelinger eller organisationer. Som leder bør du hele tiden overveje det grundlæggende forhold: Hvem burde være til stede i denne diskussion, ved denne opgaveløsning?
2. Gå foran
En måde at tackle kompleksitet på, uden at gøre det unødvendigt kompliceret, er at lade alle ledere have et tværgående ansvar ud over ansvaret for egen afdeling. Det giver erfaringer med at arbejde og lede på tværs. Det giver også relationer, der kan anvendes, når lederne skal samarbejde med andre ledere om at skabe rammer for medarbejderne, der teamer op på tværs.
3. Udfordre gruppetænkning
Det er en ledelsesopgave at udfordre gruppetænkning og hvilken faglighed, der skal til for at løse opgaverne. Det kan fx ske ved at finde mere nuancerede forståelser også internt i gruppen. Her kan du opfordre til at komme med indvendinger og tvivl, lade deltagerne indgå i andre teams, der gerne er tværfagligt sammensat, og lade gruppen komme i dialog med andre repræsentanter inden for organisation.
4. Opstil spilleregler
En mulighed for at starte tilliden på et højt niveau er at basere samarbejdet på nogle kendte spilleregler i organisationen. Det kendes fra projektsamarbejdsformen, hvor nogle organisationer har nogle aftalte fremgangsmåder og organiseringer, der skal anvendes ved projektarbejdet. Samtidigt med at en medarbejder over et år indgår i en række forskellige projekter, er der nogle træk ved samarbejdsformen, der går igen.
5. Vær tilgængelig for medarbejderne
Ledere såvel som medarbejderne har et behov for udvikling, men også et behov for kontinuitet, et behov for at høre til. Når medarbejderne meget af tiden teamer op i forskellige sammenhænge, kan det helt være svært at være synlig og tilgængelig for dem. Ligesom ved distanceledelse er det vigtigt at have nogle tillidsfulde møder med medarbejderne, hvor også behovet for, og muligheden for at opleve kontinuitet og sammenhæng behandles.
Artiklen er baseret på bogen: Teaming i organisationer (2023) Samfundslitteratur