Bitterhed kan komme til udtryk for flere måder. Den kan vise sig i form af direkte konfrontationer mellem medarbejderne, men den kan også foregå i det skjulte i form af mikroaggressioner og subtile bemærkninger. For eksempel kan bitterhed opstå, hvis Lisbeth oplever, at Peter altid får anerkendelse for det arbejde, hun har brugt flere uger på, eller hvis Morten føler, at ingen lytter til ham.
Lige meget hvad er det vigtigt, at du forholder dig til det. For hvis bitterheden først får lov at styre arbejdsgangen, går det ud over arbejdsglæde, trivsel og resultaterne.
Sådan skriver ledelsesekspert og journalist Rebecca Knight i artiklen ”When Resentment Is Building on Your Team” for Havard Business Review. Knight kommer desuden med syv råd, du kan tage i brug, hvis der er tegn på bitterhed i dit team.
De syv råd
Flere studier peger på, at utilfredsheden blandt medarbejdere i hele verden er stigende, og at mange føler sig fanget og frustreret. Denne utilfredshed kan føre til en bitterhed, der kan få det værste frem i enhver medarbejder. Det kan resultere i uvenskaber, udelukkelse af bestemte medarbejdere eller bare en generel dårlig stemning i teamet. Her er syv råd, der kan bidrage til at lukke ned for bitterheden:
- Forvent ikke at det går over af sig selv
- Vær tæt på dit team
- Hvis du ser noget, sig noget
- Tag imod svær feedback
- Vær fortaler for dit team
- Ryst posen
- Fokuser på fælles mål
1. Forvent ikke at det går over af sig selv
Det er vigtigt, at du ikke bare håber på, at bitterheden vil gå over af sig selv. Hvis du oplever, at der løbende er tegn på bitterhed, og det ikke kun er en enkelt dag eller to, en medarbejder virker frustreret, skal du handle på det. Jo længere tid du ikke reagerer, jo værre bliver det, og bitterheden vil sprede sig fra et par medarbejdere til hele teamet. Det kan få seriøse konsekvenser for arbejdsmiljøet.
2. Vær tæt på dit team
For overhovedet at kunne vurdere, om dit team har underlæggende problemer med bitterhed, er du nødt til at kende det godt. Du skal især kunne registrere, når en diskussion skifter fra at handle om arbejdsopgaver til personlige skænderier. Disse personlige konflikter kan både være direkte og mere subtile, hvilket er endnu en grund til, at du skal kende dit team godt.
Derudover vil medarbejderne også være mere tilbøjelige til at dele deres frustrationer med dig – også hvis du er skyld i frustrationerne – hvis de rent faktisk oplever, at du kender dem og interesserer dig for dem.
3. Hvis du ser noget, sig noget
Hvis du spotter tegn på bitterhed i dit team, skal du italesætte det. Denne type samtale bør oftest blive håndteret under fire øjne, og du bør skræddersy din tilgang efter, hvilken medarbejder, du skal tale med. Her er tre eksempler på tilgange alt efter medarbejdertypen:
- Hvis medarbejderen er forbeholden og stille: Begynd samtalen med et åbent spørgsmål som ”hvordan går det?” eller ”har du noget på hjerte?”. Bagefter kan du dele en observation om medarbejderen såsom, at vedkommende har været mere stille på det seneste, eller at du har observeret, at medarbejderen er tavs ved konflikter. Denne type medarbejder har brug for, at du giver plads, lytter og giver et lille skub i retning mod en løsning.
- Hvis medarbejderen er mere uforbeholden og tydeligt irritabel: Find ud af, hvad kilden til medarbejderens frustration er. Ønsker vedkommende mere ansvar, eller føler personen sig negligeret? Overvej, hvordan du kan hjælpe den frustrerede medarbejder, og om du kan gøre noget anderledes. Vær gerne sympatisk, men uden at være fuldstændig eftergivende. Italesæt desuden, hvordan medarbejderens opførsel påvirker resten af teamet.
- Hvis medarbejderen klager uden en årsag: Hvis medarbejderen klager, men uden at have nogle særlige grunde til det, skal du sætte foden ned, da den konstante klagen hurtigt smitter de andre medarbejdere i teamet. Påpeg, at medarbejderens kolleger stopper med at lytte til vedkommendes reelle input, hvis de skal filtrere for meget ligegyldigt fra.
4. Tag imod svær feedback
Nogle gange bliver du målet for bitterheden i teamet. Det kan føles uretfærdigt at blive beskyldt for noget, du måske slet ikke har kontrol over, men nogle gange kan bitterheden faktisk bunde i noget, du gør – eller ikke gør. Det værste du kan gøre, er at være defensiv og afvisende. Det bedste du kan gøre, er at lytte og opsøge feedback, så du kan få et overblik over dine muligheder. Også selvom den feedback kan være svær at tage imod.
5. Vær fortaler for dit team
Den dårlige stemning i teamet kan også bunde i en bitterhed mod selve organisationen, hvilket har en stor indflydelse på motivationen og arbejdsglæden, fordi bitterheden er rettet mod noget abstrakt og uden et ansigt. Her er det vigtigt, at du leder opad og kommunikerer med din chef, at dit team er utilfreds, så du får skabt tillid mellem dig og dit team.
6. Ryst posen
Den ulmende bitterhed kommer især frem i lyset i rutineprægede situationer såsom møder. Derfor kan det være en god ide at ryste posen og forsøge at ændre på nogle af de fastgroede rutiner. Det kan for eksempel være, at I holder et møde udenfor, eller at forskellige medarbejdere får lov at være mødeleder. Ved at ændre på små ting i hverdagen, kan I få en oplevelse af en frisk start.
7. Fokuser på fælles mål
Vi mennesker er indrettet sådan, at trusler og negative oplevelser altid vægter højest. Men du kan modarbejde denne tendens ved at italesætte og fejre positive oplevelser og mål. Dermed vil fokusset skifte fra indre følelser og frustrationer til ydre mål og succeser.
Do’s og don’ts når bitterheden ulmer
Do’s
- Tal med medarbejdere, der viser tegn på bitterhed, under fire øjne
- Eksperimenter med nye rutiner og kommunikationsvaner for at modarbejde negative gruppedynamikker
- Vær fortaler for dit team og vær god til at tale med din chef, når det er nødvendigt
Don’ts
- Tøv ikke med at træde i karakter, hvis du opfanger, at gruppedynamikker bliver personlige og ubehagelige
- Undgå at være defensiv og afvisende, hvis medarbejdernes bitterhed er rettet mod dig. Vær i stedet åben for feedback
- Lad ikke negative oplevelser styre stemningen i teamet. Fejr i stedet succeser og fokuser på fælles mål