Tillid på arbejdspladsen handler ofte om forholdet mellem ledere og medarbejdere. Selvom denne tilgang er vigtig, udgør den kun halvdelen af ligningen. Lige så vigtigt – hvis ikke mere – er etableringen af tillid medarbejderne imellem. For de fleste medarbejdere sker størstedelen af deres arbejde og opgaveløsning i samspil med kolleger, ofte uden en leder er til stede.
Men hvordan opbygger de bedste teams tillid indbyrdes? For at finde ud af det har Ron Friedman, ph.d. og prisvindende psykolog, der beskæftiger sig med læring og udvikling, gennemført en undersøgelse af 1.000 kontoransatte i USA med det formål at identificere adfærd, der adskiller velfungerende (high-performing) teams og der igennem finde ud af, hvad andre kan lære af deres tilgang.
I artiklen How High-Performing Teams Build Trust fra Harvard Business Review, der præsenterer undersøgelsens resultater, peger Ron Friedman på fem adfærdsmæssige aspekter ved tillid, der adskiller de velfungerende teams fra andre:

1. Samarbejdet overlades ikke til tilfældigheder
Samarbejdet i et velfungerende team er ikke overladt til tilfældigheder. De følger en bevidst tilgang til samarbejde og planlægger, hvordan de vil arbejde sammen for at undgå misforståelser og sikre effektivt samarbejde.
Når et team fx starter et nyt projekt, følger mange teams en forudsigelig rytme. De tildeler opgaver og begynder at arbejde. Velfungerende teams begynder med at diskutere, hvordan de vil arbejde sammen, hvilket baner vejen for færre misforståelser og gnidninger.
Hvordan fører man præcist en samtale om samarbejde? I bogen, “How to Work with (Almost) Anyone,” giver Michael Bungay Stanier, der er coach og forfatter, en række stikord, som teamet kan bruge til at holde, hvad han kalder, “keynote samtaler” før de begynder på et projekt. Her skiftes medarbejderne med at dele deres erfaringer med: 1) opgaver, hvor de excellerer, 2) deres kommunikationspræferencer, og 3) vellykkede og mislykkede samarbejder, de har oplevet i fortiden.
Michael Bungay Stanier anbefaler også, at teamet fra start laver en strategi for, når tingene går galt, ved at opfordre teammedlemmer til at lave en plan for håndtering af eventuelle sammenbrud i samarbejdet, hvis de skulle opstå.
De præcise stikord, som teamet bruger til at etablere samarbejdsnormer, er mindre vigtige. Det essentielle er deres dialog om, hvordan de vil arbejde sammen. Det øger tilliden, når medlemmerne af temaet signalerer respekt for hinandens styrker og præferencer, sikrer enighed om processen og opfordrer teamets medlemmer til at sige til, når de ser muligheder for forbedring.
2. Teamet prioriterer at holde hinanden informeret
En anden faktor, der kendetegner velfungerende teams, er deres tendens til at dele information med hinanden.
Undersøgelsen viste, at de velfungerende teams er betydeligt mere tilbøjelige til at påtage sig ansvaret for at holde andre i teamet informeret i stedet for at forvente, at en leder gør det. Med andre ord undgår de ikke kun at holde information tilbage – de gør også en indsats for at holde kollegerne informeret og skabe en kultur af inklusion.
Øget gennemsigtighed skaber ikke kun tillid – det stimulerer også kreativitet og effektivitet. Når medarbejdere holder information tilbage, er det modsat ofte tegn på dybdegående problemer så som mangel på psykologisk tryghed eller en underliggende magtkamp.
3. Deler anerkendelse
Medarbejderne i velfungerende teams er mere tilbøjelige til at rose og dele anerkendelse med deres kollegaer. De er gode til at både anerkende og takke dem, der har spillet en rolle i deres succes. Ved at gøre dette øger de sandsynligheden for, at deres kolleger føler, at de og deres arbejde værdsat, hvilket styrker motivationen, sammenholdet og tilliden i teamet.
4. Bruger uenighed konstruktivt
I velfungerende teams ses uenigheder på arbejdspladsen, som kilde til bedre beslutninger. Medarbejderne har fokus på at håndtere uenigheder konstruktivt ved at undgå personlige angreb og give plads til, at man kan udtrykke sine synspunkter klart og respektfuld, og at der bliver lyttet til hinandens perspektiver.
5. Tager hånd om konflikter
I velfungerende teams tager medarbejderne proaktivt hånd om spændinger og konflikter. De udviser lydhørhed, når en kollega udtrykker utilfredshed, og tager aktivt kontakt for at løse problemer. Denne proaktive tilgang afspejler et mindset, der kan håndtere arbejdsrelationer baseret på troen på, at udfordringer kan overvindes.
Tillid er kernen i velfungerende teams, og graden af denne er et resultat af de daglige interaktioner mellem kollegaerne i teamet.
Tillid skabes ikke ved at blive dikteret. I stedet opbygges tillid på baggrund af, hvordan alle i teamet opfører sig, hvilket skaber en atmosfære, der giver alle mulighed for at yde deres bedste arbejde. Det understreger vigtigheden af, at alle i organisationen bidrager til at skabe et miljø præget af tillid og samarbejde.