Værdien af samarbejde er ubestridelig. De fleste kan opnå større mål, når de arbejder sammen. Men hvordan, samarbejdet lykkes bedst, er ikke hugget i sten. Hver generation omdefinerer sine arbejdsmetoder og påvirker, hvordan teams udvikler sig.
Den nyeste generation, der træder ind på arbejdsmarkedet, generation Z, repræsenterer en unik gruppe, der er ved at ændre definitionen af teamwork. Generation Z er født i perioden fra midten af 1990’erne til begyndelsen af 2010’erne. De er født ind i en verden fyldt med skærme og smartphones og kaldes også for zapper-generationen. De er utålmodige og forventer hurtige resultater.
Som digitale indfødte bringer de en række styrker og udfordringer med sig ift. samarbejde, som organisationer må forholde sig til for at frigøre de unges fulde potentiale.
I artiklen 5 ways to help Gen Z better embrace a culture of collaboration giver ledelsescoach Jenny Fernancez fem strategier, du kan bruge til at skabe en samarbejdskultur og effektivt teamwork blandt generation Z.
Læs også: 5 råd: Sådan fastholder du generation Z
1. Tilskynd til mere personlig kontakt
Generation Z’s digitale opvækst kan hæmme deres evne til at opbygge personlige relationer på arbejdet. For mange begyndte deres professionelle karriere under pandemien med hjemmearbejde, og nogle har derfor ikke haft så meget erfaring med at opbygge professionelle relationer. Denne digitale afhængighed kan utilsigtet skabe barrierer for effektivt teamwork og samarbejde.
I et generation Z-samarbejdsmiljø er det vigtigt at se team-medlemmerne som individer. For at undgå “mig mod vi”-tankegangen, der kan opstå som følge af digital isolation, er det afgørende at prioritere aktiviteter, der skaber personlige forbindelser inden for teams.
Generation Z-medarbejdere har ligesom de fleste andre brug for at kunne opbygge positive relationer, tillid og venskaber med deres kolleger. En måde at fremme disse relationer på er ved at lave ting sammen. Det kan fx være at spise frokost sammen minimum en gang om ugen. Det giver alle mulighed for at tale personligt sammen, hvilket forbedrer samarbejde og teamwork.
Resultater fra McKinsey viser, at teams med stærke mellemmenneskelige relationer ofte er bedre til at løse problemer, tilpassse sig og skabe innovation. Disse relationer udgør fundamentet for effektivt samarbejde. Det er derfor vigtigt at lave aktiviteter, der inddrager generation Z i meningsfulde relationer på arbejdspladsen.
Læs også: 4 råd: Styrk de vigtige venskaber på jobbet
2. Dyrk tålmodighed og vedholdenhed
Da generation Z er vokset op med sociale medier, digitale annoncer og TikTok-videoer på få sekunder, forventer de hurtige resultater. Det passer dårligt med samarbejdsprocessens behov for tålmodighed, gentagelse og langsigtede mål. De skal derfor motiveres til at ændre fokus fra øjeblikkelige belønninger til langsigtet teamwork, hvor værdien af kollektiv præstation understreges.
En måde at gøre det på er ved at indføre fx fælles planlægningsmøder, der kan lære generation Z-medarbejdere at sætte realistiske mål og tilpasse deres forventninger samt give dem en forståelse for, at meningsfuldt samarbejde ofte kræver tid og kræfter.
Ledere kan også fremme en kultur, hvor små sejre og milepæle inden for samarbejdsprojekter fejres. At anerkende og påskønne selv de små fremskridt kan hjælpe generation Z-medarbejdere med at udvikle en større forståelse for værdien af vedholdenhed for at opnå fælles mål.
Læs også: Succesfuld ledelse af unge
3. Ret den individuelle konkurrenceånd mod teamets succes
Generation Z værdsætter ofte personlig succes og konkurrence. Ledere skal derfor fremme forståelsen af, at samarbejde handler om kollektiv præstation, og gøre det tydeligt, hvordan individuel succes kan bidrage til teamets overordnede mål og føre til individuelle og fælles gevinster.
Ledere kan fremme en samarbejdskultur ved at sætte team-orienterede mål og anerkende og belønne adfærd, der fremmer teamwork. Det kan fx være medejerskab af aktiviteter og gensidig mentorstøtte. At tilskynde generation Z-medarbejdere til aktivt at dele deres viden og kompetencer med kolleger kan hjælpe dem med at se, hvordan deres individuelle konkurrenceånd kan påvirke teamet positivt.
At flytte geneneration Z’s fokus fra individuelle præstationer til fælles mål er afgørende for at skabe en samarbejdskultur. Det skift kan lettes gennem teambuilding-aktiviteter, der tilskynder til sammenhold og fremmer en stærkere følelse af sammenhold i teamet.
Som leder kan du også begynde at reflektere over følgende spørgsmål og diskutere dem med dit team:
- Hvordan kan du hjælpe generation Z-medarbejdere med at knytte bånd og udvikle en stærkere følelse af “vi” i teamet?
- Hvilke strategier kan bruges til at forstærke teamets kollektive stemme og sikre, at den enkeltes bidrag værdsættes og høres?
- Giver vi generation Z-medarbejdere muligheder for at påtage sig lederroller i teamet, hvilket fremmer en følelse af ejerskab og ansvar for teamets resultater?
4. Udvikl prioriteringskompetencer
Generation Z’s adgang til store mængder information kræver, at de har en veludviklet evne til at filtrere og prioritere. Ellers risikerer de at blive så overvældet, at de bliver handlingslammet og får svært ved at tage beslutninger.
En løsning kan være at tilbyde workshops om tids- og opmærksomhedsstyring. På den måde kan generation Z-medarbejdere lære, hvordan de finder de vigtigste oplysninger, prioriterer opgaver og administrerer deres arbejdstid effektivt, så de minimerer risikoen for stress og udbrændthed.
Læs også: Prioriteringsværktøj
5. Plej relationer og mentorskab
Generation Z trives, når de har et støttende netværk. Mentorordninger, relationer med jævnaldrende og venskaber på arbejdspladsen kan hjælpe generation Z-medarbejdere gennem kompleksiteten ved samarbejde.
Mentorordninger, hvor generation Z-medarbejdere sættes sammen med erfarne mentorer fra forskellige afdelinger eller niveauer i organisationen, er en god idé. Mentorerne kan vejlede, støtte og dele deres erfaringer med at samarbejde samt sikre, at det er psykologisk trygt for generation Z-medarbejdere at søge råd.
Regelmæssige teambuilding-arrangementer og -aktiviteter, der fremmer godt kollegaskab, venskaber og samarbejde, er også en god idé. Disse aktiviteter kan variere fra teambuilding-workshops til uformelle sociale sammenkomster og give generation Z-medarbejdere muligheder for at opbygge stærke relationer og fremme en følelse af at høre til i organisationen.
Læs også: Mentorprogrammer – din checkliste
Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen 5 ways to help Gen Z better embrace a culture of collaboration af ledelsescoach Jenny Fernancez i Fast Company.
Jenny Fernandez er marketing- og brandstrateg, Techstars opstartsrådgiver, lederskabscoach og adjungeret lektor ved Columbia University og NYU.