Chefredaktør og ledelsesskribent på Management Today, Andrew Saunders, peger i en artikel på otte ting, der kan give dig et praj om kvaliteten af din ledelse.
1. Du kan ikke huske sidste gang, du sagde ‘tak’ eller ‘undskyld’
Anerkendelse er en af de mest effektive og hurtigste måder, du kan styrke medarbejdernes motivation og arbejdsglæde på, men mange ledere kan sagtens gøre det endnu mere, end de gør.
Hvorfor er det så svært? Måske fordi du synes, det føles akavet, eller fordi du selv har haft en chef, som aldrig viste anerkendelse?
Mange ledere undskylder sig med, at hvis medarbejderne gjorde det helt forkert, så ville de jo høre for det og opfatter derfor stilhed som anerkendelse. Men et enkelt ”tak for en god indsats i dag”, gør en stor forskel. Når du siger tak, så husk at gøre det tydeligt, og hav øjenkontakt med den, du takker.
Læs mere om, hvordan du får sagt tak her.
At give en undskyldning er også god stil for en leder. Det udstråler autencitet og selvsikkerhed, når du står ved dine fejl.
Men gør det med måde. En undskyldning virker ikke på samme måde, når du giver den til din chef. Din chef vil foretrække en løsning fremfor en undskyldning. Og modsat et ’tak’ kan for mange undskyldninger få den helt modsatte effekt.
2. Du kender ikke dine medarbejdere udenfor arbejdspladsen
Du skal kende og vise interesse for dine medarbejdere. Hvilken sport går de op i? Går de op i gastronomi, hunde, eller er de familiemennesker?
Det er små ting, der betyder noget. Alle har brug for at tale om noget, der ikke vedrører arbejde – også på arbejdet.
Men lad være med at blive for nysgerrig, eller blande dig i dine medarbejderes privatliv. Undlad at favorisere nogle blot fordi de er opslugt af samme interesse som dig. Og lad for guds skyld være med at grine, når den nye medarbejder fortæller, at han er massiv frisbee fan.
Det kræver, at du også deler og fortæller mere om, hvem du er, når du ikke er på arbejde og er leder. Det samme gælder for din chef. Ved du hvad hendes interesser er? Når I kender til hinandens interesser, får I en tættere relation, der styrker samarbejdet.
3. Du udnytter din plads i hierarkiet til at vinde argumenter
“Gør som jeg siger”, virker ikke. Medarbejderne skal overbevises. De skal selv synes, at det du vil, er i deres interesse. Ellers er de ikke motiverede til at gøre det. Det er meget vanskeligere end at give ordrer, men giver langt bedre resultater.
Stop dig selv næste gang du skal til at give en ordre. Tæl til ti, og tænk over, hvordan du kan gøre din presserende udfordring til deres mulighed.
Læs også artiklen Du er kun leder, hvis der er nogen, der gider følge dig
4. Du lytter ikke – eller du lytter for meget
Ingen bryder sig om at blive overhørt eller ignoreret. Den bedste måde, du undgår dette, er ved at lytte. Dårlige lyttere har tendens til at tage dårligere beslutninger, fordi de ikke får andres perspektiver og input. Der er derfor flere fordele ved at lytte aktivt til dine omgivelser.
Men at lytte er ikke lige nemt for alle. Det betyder, at du skal give taletid og opmærksomhed også til dem, du er uenig med. Derudover er det forbudt at tjekke telefon, kigge ud af vinduet eller planlægge eftermiddagens indkøb, imens din medarbejder, kollega eller chef taler. Læs mere om, hvordan du træner din evne til at lytte.
Det hjælper ikke noget at være god til at lytte, hvis du aldrig handler på det, der bliver sagt. Så pas på med at lytte for meget og ingenting gøre, det vinder ingen på.
5. Du ansætter de forkerte
Du kan være en nok så god leder på mange punkter. Men hvis du ikke formår at ansætte de rigtige medarbejdere med de nødvendige kompetencer, så bliver det svært. Alt for ofte vinder lederens instinkt og den gode kemi til ansættelsessamtalen fremfor kandidatens kunnen.
En anden problematik er, når ledere er nervøse for at ansætte nogen, der er dygtigere end dem selv. Spørg dig selv: Ville jeg ansætte en, velvidende at vedkommende er bedre end mig? Husk, at din vigtigste opgave som leder ikke nødvendigvis er at være den fagligt dygtigste men at lede og motivere dine medarbejdere til at skabe resultater. Derfor er det kun en gevinst for dig selv at ansætte en medarbejder, der er fagligt dygtigere end dig selv.
Læs om, hvordan du undgår at ansætte den forkerte
6. Du bliver i din tryghedszone
Det er klassisk for førstegangsledere. Takket være deres faglige evner er de blevet forfremmet til leder. Men de ved ikke, hvad det kræver og har svært ved at indrømme, at de ikke ved, hvordan de skal gøre. I stedet fortsætter de med at gøre, som de plejer, for det er trygt. Det forhindrer lederen selv og medarbejderne i at udvikle sig.
Og bare fordi det er længe siden, du blev leder, så er du ikke immun. Udvid din tryghedszone ved konstant læring, og vær ikke bange for at indrømme, at du ikke ved alt. Erfarne ledere vælger ofte at omgive sig med et godt hold, hvis samlede ekspertise dækker alle baser, mens uerfarne ledere kan lære af deres kolleger eller få en mentor.
Læs også artiklen: Forstå og overvind din modstand mod forandring
7. Du siger: Jeg ved, det er dumt men vi skal gøre det alligevel
Før eller siden vil en leder opleve, at deres chef vil have dem til at gøre noget, som lederen ved, er uhensigtsmæssigt. Nogle ledere vil blot videregive beskeden til deres medarbejdere med en rysten på hovedet. Men det er en farlig strategi. Det sætter din chef i et dårligt lys. Som leder bør du altid tage ansvar – også for beslutninger, du er uenig i. Med ansvar menes ikke blot, at du skal parere ordre. Du kan godt udfordre din chef og spørge ind til, hvad formålet er og komme med ideer til, hvordan det kan gøres smartere.
Læs her mere om, hvordan du tackler situationen
8. Du tilgiver egne fejl, men ikke andres
“Jeg har travlt”, “Du kommer for sent.”
Hvorfor er det, man kan vende det blinde øje til egne mangler, men ikke kan gøre det lige så nemt med andre? Forklaringen er ofte, at vi mangler selvindsigt. Vores ønske om at have det godt med os selv, er stærkere end vores ønske om at forstå virkeligheden. Det vil ofte være for stort et slag for vores ego at acceptere, at de ting vi hader, andre gør, er noget, vi selv gør.
Det er menneskeligt. Men som leder er det særligt vigtigt at have selvindsigt og kende sine egne styrker og svagheder. Læs mere om, hvordan du får mere selvindsigt ved at blotte dine svagheder her.
Du finder hele artiklen fra Management Today her
Læs mere
5 faresignaler på dårlig ledelse