Quiet firing – en stille afskedigelse – er en pendant til quiet quiting, som du måske har læst om tidligere. Quiet quitting beskriver en medarbejders psykologiske tilbagetrækning fra sit arbejde. Medarbejderen forlader ikke arbejdspladsen, men yder ikke længere sit bedste.
Quiet firing er når en leder forsømmer sit arbejde og undlader at yde ordentlig støtte og vejledning til en medarbejder i håbet om, at medarbejderen mister gejsten og ender med at sige op. Det er ikke et nyt fænomen, men en ny betegnelse for en giftig arbejdspladstrend, der har eksisteret i flere år.
Som et modsvar til quiet quitting ser man ledere, der svarer igen med quiet firing.
Begrebet quiet quitting opstod på Tik Tok i august 2022. Amerikaneren Zayad Khan lagde en video op, hvor han gav udtryk for, at ”arbejdet behøver ikke være dit liv”. Tanken er, at du ikke opgiver dit job, men du opgiver tanken om ”Going above and beyond at Work”.
En Gallup undersøgelse viste, at quiet quitters udgør op til 50 pct. af arbejdskraften i USA, og at er en tendens til, at de ansatte i stigende grad dekobler deres følelser, når de tager på arbejde. Medarbejderen gør det, vedkommende bliver betalt for og ikke mere. Selvom der ikke findes lignende undersøgelser af danske arbejdspladser, peger eksperter på, at fænomenet også her lever i bedste velgående.
Quiet firing: Den tavse fyring
I artiklen: ”6 signs that ’Quiet Firing’ could be trending in Your Workplace” fra Forbes forklarer Bryan Robinson, der er en amerikansk forfatter, psykoterapeut og professor emeritus ved University of North Carolina i Charlotte, at quiet firing er, når en leder enten er vidne til eller selv bidrager til, at en medarbejder oplever ubehagelige situationer på arbejdspladsen uden at gribe ind eller forhindre, at det sker og på den måde presser medarbejderen til at sige op.
Tegn på svag ledelse
Den amerikanske organisationspsykolog Ella F. Washington udtaler i en artikel på Fast Company, at quiet firing er et symptom på svag ledelse, når man ikke formår at tage den vanskelige samtale med medarbejderen og få løst de grundlæggende problemer.
Gør du det uden at vide det?
”Det måske mest gennemgående problem på nutidens arbejdspladser er søde, velmenende mennesker, som er fraværende ledere.” Sådan skriver Ben Wigert, der er Direktør for forskning og strategi hos Gallup, i artiklen Quiet Firing: What it is and how to stop doing it.
Quiet firing kan både være bevist eller utilsigtet. Det ses ved, at lederen er fraværende, og ikke giver medarbejderne den vigtige anerkendelse og feedback. Det er ikke nødvendigvis noget lederen gør af ond vilje eller bevidst. De kan også helt uden at ville, det skubbe medarbejderne væk ved ikke at sikre, at medarbejderne udvikler sig og føler sig værdsat for deres indsats.
Ifølge Ben Wigert er disse ledere ikke aktivt giftige. De bekymrer sig måske endda om medarbejderne. Men de er mere fraværende end nærværende, og måske mere optaget af at lede opad end at lede medarbejderne. Når medarbejderne ikke får retning – på deres arbejdsprioriteter, løbende udvikling og langsigtet karriereforløb – er de mere motiveret til at søge de væk.
9 tegn på at medarbejderne (eller du selv) er udsat for quiet firing:
- Du bliver forbigået i forhold til anerkendelse, lønforhøjelse og forfremmelser.
- Du får ikke længere feedback på dit arbejde og dine resultater.
- Du får nye opgaver, du er overkvalificeret til at løse.
- Du får frataget opgaver eller ansvarsområder.
- Du udsættes for øget mikro-management og meningsløs kontrol.
- Du får ikke den information, du har brug for at lykkes i din rolle.
- Din leder/chef tager sig ikke tid til en-til-en møder med dig længere. Er der nogle i kalenderen bliver de ofte rykket eller aflyst i sidste øjeblik.
- Du bliver kritiseret til møder, og der bliver ikke lyttet til dine input.
- Du bliver ikke indkaldt til de vigtige møder.
Kilder: De 9 tegn er fra artiklerne: “Are you being quiet fired?” Fra Harvard Business Review og “6 signs that ’Quiet Firing’ could be trending in Your Workplace” fra Forbes.
Hvordan undgår du at udsætte medarbejdere for quiet firing?
Quiet firing – og også quiet quitting – handler grundlæggende om antagelser. Ledere går ud fra, at medarbejderne ved, at de ikke gør deres arbejde godt nok. Men det er ikke altid tilfældet. Og hvis de ved det, kan de være nervøse for at bede om hjælp. På samme måde går medarbejderne ud fra, at deres leder vil fortælle dem, hvis de er utilfredse med deres indsats.
At undgå antagelser og være eksplicit i dialogen er derfor vigtigt. Det kan du sikre ved jævnligt at holde fastholdelsessamtaler og en-til-en samtaler med medarbejderne om, hvordan de har det, hvad der motiverer dem i jobbet, de udfordringer de står overfor mv.
Læs også: 3 fejl ledere begår i en-til-en møder
Læs også: Undgå at miste din bedste medarbejder
Er der knas i samarbejdet med en medarbejder, eller er du utilfreds med medarbejderens indsats, skal du handle. Det er afgørende, at medarbejderne løbende får konstruktiv og ærlig feedback – også når medarbejderen fx ikke får den forfremmelse, som han eller hun havde regnet med.
Konsekvenser af quiet firing
Uanset hvor dårligt en medarbejder præsterer, eller hvor travlt lederen har, er quiet firing ikke en holdbar løsning. Man kan derfor argumentere for, at der er en kobling mellem quiet quitting og quiet firing, da en arbejdsplads hvor quiet firing finder sted nemt fører til quiet quitting.
En af de mest åbenlyse konsekvenser af quiet firing er nemlig lav moral. Medarbejderen vil naturligvis føle sig demotiveret og utilfreds, men også kollegaerne kan blive påvirket. Det er svært at opretholde en sund arbejdskultur, hvis man behandler nogle medarbejdere dårlig uanset, hvor subtilt det end måtte være.
Samarbejdet mellem medarbejderne vil også blive påvirket negativt, hvis en medarbejder ikke leverer den nødvendige indsats, eller på anden vis ikke bidrager til den fælles opgave uden at opleve, at lederen håndterer det. Derudover kan det også være ødelæggende for arbejdspladsens omdømme.
Læs mere her: 3 faser: Sådan håndterer du den vanskelige samtale
Kilder:
We all know about ‘quiet quitting.’ Now there’s ‘quiet firing,’ too
6 signs that ’Quiet Firing’ could be trending in Your Workplace”