5 strategier til mere energi i dit næste møde

Er du træt af møder, der dræner energien og efterlader dig udmattet? Her får du fem strategier til løfte energien i dit næste møde og skabe en mere engagerende og givende arbejdskultur.

Skribentinfo

Tilbage i 2003 introducerede den amerikanske forfatter, Tony Schwartz ideen om, at for at øge effektiviteten, skulle ledere styre energi. De skulle ikke kun styre tid og penge. Med bogen kom full engagement kurser, hvor ledere lærte at meditere, spise sundt, drikke nok vand etc. Det var godt og vigtigt, men i dag, hvor vi bliver mødt med konstante forandringer og usikkerhed, er det ikke længere nok.

Vi bruger de fleste af vores vågne timer på arbejde. Det er der, at energi bliver drænet eller givet. I bogen "Power Barometer" kan du læse om, hvordan du kan øge energien i teams og andre samarbejdssituationer og her får du fem råd om, hvordan du øger dit teams energi i møder.

Mennesker er sociale væsener, der bliver påvirket af hinandens mentale tilstande. Stress smitter. Energi smitter. Og derfor er det så vigtigt at have fokus på, når man bruger langt de fleste af ens vågne timer på at arbejde. Timerne bruger man sammen med dem, man samarbejder med. Så når du skal samarbejde og måske lede andre på bedst mulig vis, kræver det: 

  1. At du arbejder med din egen personlige energi.
  2. At du er bevidst om, hvad der tager og giver energi i arbejdet.
  3. At alle tager ansvar for energiniveauet på møder og/eller i samarbejdet. 

Energiniveauet på jeres møde er afgørende for, hvad I kan udrette sammen – og hvor parate I kan være til at håndtere de udfordringer, der kommer – forudsete eller uforudsete.

Du får her lidt inspiration.  

5 strategier til god energi

Når energien er lav i et møde, kan man mærke det. For energi er en af de ting, man ikke kan se, men virkningen er til at tage og føle på. Når der er god energi, samarbejder man bedre, udfører arbejdet bedre og trives bedre. Når den energi mangler, er der større risiko for misforståelser, fejl og udbrændthed.

Energi lagres i en person, og den flyder også mellem os. Man kan mærke det, når der er god kemi mellem mennesker – det behøver ikke at slå gnister før, at man ved, at der er god energi til stede.  

Derfor kan energi løfte eller dræne os. Du har sikkert prøvet at komme ud af et møde og føle dig helt drænet. Eller været leder for et team, der gav dig en følelse af glæde, når I arbejdede sammen. Og måske også oplevet ikke at have lyst til at gå på arbejde på grund af atmosfæren? Hvis dit svar er ja til bare et af de her spørgsmål, så forstår du vigtigheden af personlig energi og den energi, som I fælles har i et team.  

Dette dræner energi i teams

Der er flere faktorer, der kan dræne et teams energi. Et eksempel kan være en vanskelig kollega. Personen kan have en negativ indvirkning på hele teamets produktivitet. Nogle kræver mere energi at være sammen med end andre. Her bør man bevare en positiv attitude og skabe muligheder for at grine sammen. Det er lettere sagt end gjort, men prøv at efterleve det – din gode energi smitter. 

Det andet eksempel er det hybride arbejdsliv. For selvom det at kunne arbejde hjemmefra har skabt mange fordele, er der også udfordringer. Det er fx sværere at samarbejde med vanskelige kolleger, at føle et tilhørsforhold og kunne slå en sludder for en sladder af med sit team.

Andre hybride arbejdsformer kan have en negativ indvirkning på din personlige energi og på teamets energi. Det kan fx være at sidde foran en skærm hele arbejdsdagen med få eller ingen pauser, og at have for mange konkrete og opgavebaserede samtaler uden tilstrækkelig personligt engagement og forbindelse til hinanden.

Hvordan øger du et teams energi i et møde?

Den måde I samarbejder på, har stor indvirkning på både det individuelle og det kollektive energiniveau. Arbejde, der giver dig energi, er motiverende og engagerende. Konflikter, tilbagegang og respektløs kommunikation er nogle af de største energislugere. Derfor får du her fem konkrete tips til, hvad du kan gøre, eller I kan gøre som et team for at hæve energiniveauet på det næste møde: 

  1. Få noget luft. Hvis du har mulighed for at gå udenfor, få noget frisk luft, inden du starter mødet. Du kan enten give alle 10 minutter til at gå udenfor, eller hvis I alle er på samme sted, kan I starte mødet med en gåtur og samtale.


  2. Vær aktiv. Når du har små pauser i løbet af din arbejdsdag, så sørg for at bevæge dig. Dette kan inkludere at stå op, strække sig eller gå i bare et minut. Du kan gøre dette som enkeltperson eller som et team.


  3. Mediter. Bare syv minutter er nok. De fleste føler sig friske efter at have lukket øjnene og vendt deres opmærksomhed indad. Selvfølgelig kan du ikke tvinge andre til at meditere, men alle kan sætte pris på lidt tid til at reflektere og tage en pause. Læs om, hvordan du mediterer her.


  4. Få et godt grin. For de fleste kan en god latter være lige så effektiv til at forbedre deres humør som meditation. Men husk ikke at bruge sarkasme eller nogen form for humor, der kan virke stødende og deraf såre nogen.


  5. Tjek ind. Start møder med en energi-check-ind, hvor alle deler hvor meget energi, de har. Når teamets medlemmer deler deres energiniveau, opretter de forbindelse på et personligt plan. For at gøre det simpelt kan du dele dit energiniveau som en procentdel eller bare sige "lavt", "medium" eller "højt". 

Hvis du følger nogle af disse strategier i dit team, vil I over tid udvikle en kollektiv bevidsthed om, hvad der giver og tager jeres energi.

Spørg dig selv og hinanden: Hvorfor er vores energiniveau lavt? Er det, vi taler om, ikke vigtigt? Og vigtigst af alt, har mødet varet for længe?  

Læs mere i bøgerne af Josefine Campbell: Power barometer (2023) og Er du klar eller kapret (2020) hvordan man øger energi i samarbejde.

 

Skribentinfo

Kommentarer