7 råd: Sådan bliver du en mere empatisk leder

Empati – evnen til at genkende og forstå andres følelser – er en værdifuld færdighed på arbejdspladsen, også hvis du er leder. Ledere der udtrykker empati og viser medfølelse, kan være med til at skabe et trygt arbejdsmiljø, hvor alle føler sig set, hørt og taget alvorligt. Læs med, og forstå vigtigheden af empati, samt hvordan du fremmer empatisk ledelse i din organisation.

Skribentinfo

En empatisk leder viser oprigtig interesse i andres liv - deres udfordringer og følelser – hvad der stresser dem, hvad der inspirerer dem, og hvordan de har det. De ønsker at forstå hvorfor medarbejderne er, som de er, så de kan finde frem til, hvordan de øger den samlede trivsel på arbejdspladsen. I Artiklen “What is an Empathetic Leader? (Plus Tips On How To Become One)” som kan læses på indeed.com, er der råd om, hvordan du fremmer empatisk ledelse.

Fordele ved empatisk lederskab

Empatisk ledelse fremmer gode relationer, øger arbejdsglæden og skaber et trygt miljø, hvor medarbejderne tør sige fra – hvilket øger den psykologiske tryghed. Det er også nemmere at fastholde medarbejderne, hvis du er opmærksom på, om de trives eller er ved at bukke under for stress. Ved at du tjekker op på dem, og sørger for, at deres arbejdsbyrde er overskuelig, kan du være med til at forhindre, at de bliver for udkørte. Og sidst men ikke mindst øger et trygt, tillidsfuldt og støttende miljø, også medarbejdernes motivation til at være produktive og gøre deres arbejde godt.

Læs også: 5 ord empatiske ledere aldrig siger

7 råd der kan styrke empatisk lederskab

1. Vær autentisk

Er man autentisk, er det nemmere at vinde folks tillid, da autenticitet udstråler, at man er troværdig og ægte. Derfor er det vigtigt at give medarbejderne plads til at komme med forslag til forbedringer, og sørge for at tage dem seriøst. Det betyder ikke, at du altid skal gå videre med deres forslag, men du skal vise, at du forstår, hvor de kommer fra, og kunne forklare, hvorfor du nødvendigvis ikke kan handle på forslagene. Dermed kan du styrke relationerne mellem medarbejdere, samt skabe tillid og gennemsigtighed.

2. Vær nærværende

Empatiske mennesker er gode til at være opmærksomme og være til stede i nuet. Medarbejderne skal kunne mærke at du er nærværende. Så vil de også have lettere ved at tale med dig om potentielt følsomme emner og vide, at du ikke udskyder dem til næste uge.

3. Sæt et eksempel

Ved at kommunikere med teamet på en empatisk måde, kan du være med til at opmuntre andre til at gøre det samme – din energi smitter. Du kan også med fordel dele ud af nogle af de udfordringer, du møder på arbejdet, så andre ved, at de ikke er de eneste, der synes, at arbejdet kan være lidt uoverskueligt af og til.

4. Anerkend andres succes

Du synes, Jesper har klaret sig rigtig godt på det sidste, men har du husket at give ham et klap på skulderen og anerkendt hans arbejde? Anerkendelse er en god måde at vise empati og sikre, at en medarbejder føler sig påskønnet og respekteret. Der er flere måder, du kan gøre dette på. Du kan sige det til dem personligt, supplere roserne med en bonus eller hvis de virkelig har udvist noget særligt – så kan du fx forfremme dem.

Læs også: Anderkendelse der virker

5. Lyt aktivt 

Aktiv lytning kan gøre dig bedre til at fokusere under en samtale, analysere informationer samt komme med velovervejede svar. Ved at bruge aktiv lytning viser du, at du værdsætter samtalen, og at du har en oprigtig interesse i den. Ved aktiv lytning stiller du typisk relevante spørgsmål, og med dit kropssprog kan du vise, at du er oprigtigt interesseret i samtalen.

Læs også: 4 lytteformer der giver bedre ledelse

 6. Forstå nonverbal kommunikation

Du kan se, at Carina efterhånden hænger mere og mere med hovedet, og stirrer håbløst på sine papirer. På trods af hun ikke råber højt om hjælp, så er det stadig en god ide at tjekke op på hende. Ikke alle er lige gode til at fortælle om deres følelser, så derfor er det vigtigt, at du gør dig bekendt med nonverbal kommunikation, så du nemmere kan tolke medarbejdernes følelser, hvis de ikke selv kommer til dig.

Læs også: Advarsel: Undgå disse 8 fejl med dit kropssprog

7. Stil spørgsmål

Du kan opbygge empati, styrke dine relationer på arbejdspladsen samt lære dit team at kende ved at stille spørgsmål. Ved du fx om Carina har kompetencer, der rækker udover de arbejdsopgaver, hun har, og som hun hellere vil arbejde med? Eller om Jesper søger flere udfordringer i sine arbejdsopgaver, eller om han trives med at være perfekt til det, han laver? Det kan hjælpe dig med at identificere forhindringer, som en medarbejder skal have hjælp til og styrke en åben kommunikation. Den bedste måde er at forstå, hvordan nogen har det, er ved at spørge dem. 

Her er nogle specifikke spørgsmål, du kan stille en medarbejder:

  • Hvordan har du det?
  • Hvordan håndterer du din arbejdsbyrde?
  • Hvordan kan jeg hjælpe dig med at styre din tid?
  • Har du nogle forslag til, hvordan jeg kan hjælpe dig i jobbet?
  • Hvilke områder på arbejdspladsen mener du kan forbedres?
  • Har du noget feedback til mig?

Læs også: Sådan udvikler du din relationelle forståelse

Artiklen er redigeret og frit oversat fra indeed.com

Skribentinfo

Kommentarer