8 måder at svække dig selv som leder

Måske har du alle de rigtige svar på, hvad der gør dig til en god leder. Men nogle gange er det vigtigt at sætte svarene i et perspektiv. Det kan du bl.a. gøre ved at læse disse otte måder, der helt klart svækker dig som leder.

Ledere er optaget af at finpudse og forbedre deres ledelsesstil og sikre, at medarbejderne er motiverede for at løse opgaverne bedst muligt. Der er derfor utallige gode råd og metoder til, hvordan du som leder bør gribe ledelsesopgaven an. Til gængæld er der sjældent særlig meget information om faldgruber, og hvordan du ikke skal gøre, når du sidder i chefstolen.

Selvom du tror, at du gør alt det rigtige, kan du derfor blive overrasket, skriver Forbes Magasin. Derfor har magasinet lavet en liste med årsager til, at du risikerer at svække dig selv som leder. Læs den og se, om du underminerer din egen position som leder helt uden at vide det.

1) Du ødelægger tilliden

Brudt tillid handler om mere en blot banal løgn. Du kan fx miste al tillid fra både medarbejdere og kollegaer ved ikke at gøre det, du lover. Lad derfor vær med at love noget, du ikke kan holde – det gælder stort og småt.

2) Du er en egoistisk leder frem for en tjenende

Lad være med at fejre dine egne succeser. Din opgave er tværtimod at ophøje dit team og din medarbejderstab og fejre dine medarbejderes succeser. Sæt medarbejdernes behov før dine egne og gør alt, hvad du kan, for at hjælpe dem med at hjælpe sig selv. Hvis du fejrer dig selv, vil du ikke kun sænke teamets fremdrift, du vil også blive utroligt upopulær meget hurtigt.

3) Du mangler fokus og zig-zagger mellem vigtige opgaver

Dit mål skal være klart og tydeligt, for at dit team og dine medarbejdere kan følge dig. Hvis du ikke er tydelig i din målsætning eller glemmer at prioritere, hvordan målet skal nås, kan du ikke regne med, at andre kan styre i den rigtige retning. Læg en plan – for ugen, for måneden, for kvartalet og for året. For hver plan skal der være nogle overordnede hovedpunkter og nogle del-mål for hver medarbejder og dig selv.

4) Du er utilgængelig

Hvis du ikke er til at få fat på eller medarbejdere og andre skal flytte bjerge for at få et kort møde med dig, er det uundgåeligt at efterlade et dårligt indtryk eller irritation hos medarbejderne. Når du er tilgængelig, overrasker du derimod folk positivt og efterlader et godt indtryk, frem for et negativt.

5) Du er for højtflyvende

Visioner er vigtige. Du skal forme et mål for fremtiden og tro på, at det er muligt at opnå. Men glem ikke handlekraften. Hvis der ikke er handling bag ordene, fremstår du i sidste ende som en brugtvognsforhandler, der smører for tykt på for at sælge varen. Følg jeres frem- eller tilbageskridt nøje, så I har mulighed for at rette ind, og du kan lede medarbejderne på rette spor undervejs mod målet.

6) Du mangler passion og kreativitet

Hvis du forventer at dine medarbejdere skal brænde for det, de laver, og kæmpe for at nå målet, skal du være ledestjernen, der udstråler passion for arbejdet. Hvis du vil have, at medarbejderne tænker ud af boksen, nytter det ikke noget, at du altid følger bogen og maler inden for stregerne. Hvis du er kedelig, vil medarbejdernes resultater også være det. Lær dine medarbejdere at tænke kreativt ved selv at sætte eksemplet.

7) Du glemmer at tænke fremad

Som leder skal du tænke fremad og strategisk, ligesom en skakspiller. Hjælp dine medarbejdere til at forstå det strategiske spil og dermed være forberedt på, hvad fx bestyrelsen eller topledelsens næste udspil og krav til afdelingen eller teamet er. Driv medarbejderne fremad og forbered dem konstant – og husk at følge med i spillet selv. 

8) Du opfører dig, som om alt handler om dig

Dette er den største faldgrube for mange ledere. Den svækker dig både som leder og rollemodel. Du tror måske, at ledelse handler om at kommunikere og pakke tingene ind i lækre formuleringer. Men i virkeligheden handler det om, hvordan du får andre til at føle. Om ti år vil ingen huske, hvad du har sagt om et givent emne, men nærmere hvilket indtryk du overordnet har efterladt. Hvad har du gjort i dag, denne uge, denne måned for at vise din taknemmelighed og anerkendelse over for en medarbejder fx? Forskellen på at være høflig eller behagelig og at overraske nogen positivt, kræver ikke meget af dig, men det gør en kæmpe forskel for andre. Forskellen betyder, at du bliver anerkendt som en fantastisk dygtig leder og ikke ”bare” en god leder. Tænk over, hvilket indtryk du efterlader fremover.

Frit oversat og redigeret fra en artikel af Forbes Magasin:

http://www.forbes.com/sites/joshlinkner/2013/04/26/8-ways-to-undermine-yourself-as-a-leader/

Læs også:

Vend dine fejl til en succes

 Undgå fortrydelser på dødslejet

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer