Mindst lige så alvorlig er den indirekte skade, et dårligt match mellem opgave og person kan forvolde. Nedsat trivsel på arbejdspladsen. Lavere produktivitet. Vigtige opgaver, der ikke bliver løst. Højere sygefravær. Medarbejdere, der siger op. For blot at nævne nogle af de almindeligste konsekvenser af den dårlige ledelses negative spiral.
Fordi både gevinster og risici er så store, må kommunen, regionen og den enkelte arbejdsplads meget nøje overveje, hvordan man vil rekruttere den rette leder til en ledig post.
En kostbar fejltagelse.
Omkostninger ved en fejlrekruttering af en leder kan let løbe op i flere hundrede tusinde kroner! Vi har lavet en omtrentlig beregning af ansættelse processens udgifter.
Omkostinger ved en fejlrekruttering af en leder
Antagelser:
- 5-8 personer i ansættelsesudvalget
- 280 kroner i timen i gennemsnit for deltagerne i udvalget
- annonceudgifter: 20.000-50.000 kr,-
- udarbejde jobanalyse og kompetenceprofil 10-20 timer
- udarbejde interviewguide/interviewrapport 10 timer
- udforme annonce 5 timer
- første møde i udvalget 8-16 timer
- læse ansøgningerne igennem 20-30 timer
- bekræftelsebreve, telefonsamtaler, kalender lokalebookning, indkalde til samtaler 20-30 timer
- 1.Interview med 6 ansøgere 30-50 timer
- 2.Interview med 3 ansøgere 15-25 timer
- efterbearbejdning af samtaler 5-10 timer
- lønforhandling mv referencetagning 5 timer
- omkostninger ved en lederrekruttering 133-206 timer
- afledte omkostninger 57.240-107.680 kr,-
- introduktionsforløb for den nye leder (3 må.) 120.000 kroner
hvis fejlrekruttering: øget sygefravær øget personaleomsætning lavere produktivitet og effektivitet forringet service opgaver der ikke bliver løst
Læs også