Artikler om Disruption

Disruption er en hurtig og livstruende ændring af organisationers forretningsvilkår. Vi kender eksempler som Netflix, der har elimineret Blockbusters videoudlejning, har set hvordan Airbnb truer hotellerne og Smartphones har fået salget af digitale kameraer, gps’er og vækkeure til at dykke. Men er det ikke bare innovation, som vi godt kender? Jo.

Men disruption er radikal innovation, som spreder sig hurtigere og meget voldsommere på grund af nye teknologier og internettet. Det er accelereret innovation, som ikke kun handler om nye produkter, men lige så meget om innovation i forhold til brugervenlighed og forretningsmodeller.

I den offentlige sektor er disruption, når vilkårene for ens ydelser ændres hurtigt og livstruende. Der sker noget i ens omverden, som er så markant anderledes, at det rokker ved ens eksistensberettigelse. Forfatter Tune Hein definerer disruption i den offentlige sektor som: ”en hurtig, livstruende ændring for opgaveløsningen eller vilkår for kerneopgaven.”

Her kan du læse mere om, hvad disruption er, og hvad man kan lære af det.



  • Disruption
Viser 5 / 2257
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere