Der er et helt repertoire af stile til håndtering af konflikter til rådighed. Nogle gange har man mest ud af at gennemtrumfe sin vilje. Andre gange er det mest fornuftigt at overgive sig betingelsesløst.
Som en integreret del af sin personlighed vil man være tilbøjelig til at bruge 1-2 stilarter mere end andre. Men husk på, at der er tale om et repertoire, du skal bruge situationsbestemt. Du slipper ikke godt fra at bruge samme stil hver gang.
Der er fem stilarter, som fremgår af figuren nedenfor
Modellen har 2 dimensioner. Den ene er et spændingsfelt mellem to impulser: (1) at tilfredsstille personlige behov (assertion) eller (2) at imødekomme andres behov (ikkeassertion). Disse to impulser kan være forskellige, men også være sammenfaldende.
Den anden dimension er et spændingsfelt mellem (1) samarbejde og (2) ikke-samarbejde. Således fremkommer der i alt 5 stile til konflikthåndtering. Hver konflikthåndteringsstil har sin eksistensberettigelse i bestemte situationer.
Fem stilarter
- Konkurrere
Denne stil går ud på ikke at tabe. Adfærden er typisk udfordrende, dominerende og kan være aggressiv.
Til gengæld véd de andre, hvor de har den pågældende. Adfærden er berettiget og i visse situationer den bedste, hvilket vil fremgå senere. - Samarbejde
Denne stil går ud på, at begge parter skal være tilfredse. ”Samarbejde” betyder ikke, at man er tossegod eller konfliktsky, tværtimod. Man insisterer på at samarbejde, selv om modparten måske kvier sig, og selv om man selv skal slagte et par hellige køer. - Søge kompromis
Denne stil går ud på, at det er nok, hvis begge parter bliver nogenlunde tilfredse, og at der findes en moderat, måske ufuldstændig løsning. - Undgå
At undgå kan virke som ligegyldighed. De, der undgår, overlader problemløsningen til skæbnen eller udviklingen. Når de konfronteres med problemet, prøver de enten på at aflede opmærksomheden fra det eller at ignorere det. I nogle situationer kan denne stil være den mest diplomatiske. - Tilpasse sig
Med denne stil tilgodeser man andres behov – måske endda på bekostning af sine egne. I visse situationer er det det bedste, man kan opnå – skaden ville ellers blive større. Og man har nu vist vilje til at bøje af. Så er der lagt pres på modparten til næsteforhandlings-runde!
Find den rigtige stil
Umiddelbart skulle man tro, at stilarten ”Samarbejde” er den bedste – og det er den også i de fleste situationer, hvor de demokratiske spilleregler gælder, f.eks. på danske arbejdspladser. Men selv dér gælder det, at konflikthåndteringsstilen skal vælges afhængigt af, hvad man kan og vil opnå.
- Hvis man ikke har noget at vinde ved en forhandling, er det bedst at vælge ”Konkurrere” eller ”Undgå”
- Hvis man har meget at tabe i en situation, hvor der ikke kommer et forhandlingsresultat, eller har brug for goodwill, kan man vælge ”Tilpasse sig”
- Hvis man intet kan udrette og heller ikke er truet, men nødt til at opretholde kontakt, kan man vælge ”Undgå”
- Hvis man har brug for, at der sker noget, men på den anden side ikke for meget, så er ”Søge kompromis” velegnet
- Hvis man kan se, at man alligevel taber, kan man måske ligeså godt indordne sig, komme modparten i forkøbet og bevare følelsen af – og illusionen om – at man bestemmer noget, ved at vælge ”Tilpasse sig”
Karakteristika og deres anvendelighed:
Stil | Karakteristik af bruger | Anvendelig, når |
Konkurrere |
|
|
Samarbejde |
|
|
Søge kompromis |
|
|
Undgå |
|
|
Tilpasse sig |
|
|
Læs også: Konflikttrappen – Identificer konfliktens niveau
Artiklen er publiceret første gang i maj 2006. Vi har ændret datoen på artiklen, fordi den ellers ville være blevet slettet i forbindelse med oprydning på Lederweb.