Overgangsalderen er en naturlig del af livet, men mange kvinder oplever, at symptomer i overgangsalderen påvirker deres arbejdsliv og trivsel. Alligevel er det stadig ikke noget, der er helt naturligt at tale om og tage hånd om på alle arbejdspladser.

I denne artikel får du anbefalinger til, hvordan du som leder kan være med til at understøtte gode rammer for kvinder i overgangsalderen på arbejdspladsen.

De nedenstående anbefalinger er baseret på et interview med Anette Tønnes Pedersen, der er overlæge på Rigshospitalets gynækologiske afdeling. Hun er en af Danmarks førende eksperter i overgangsalder og kvindelige kønshormoner og har omfattende erfaring med at rådgive både kvinder og sundhedsprofessionelle om, hvordan hormonelle forandringer påvirker arbejdslivet.

Opsøg viden om overgangsangsalderen

Overgangsalderen kan for nogle kvinder strække sig over flere år og indebære hormonelle forandringer, der kan påvirke både kroppen og sindet. Mange ved kun lidt om overgangsalderen, og hvordan den hormonelle ubalance kan påvirke kvinden både fysisk og mentalt. Ca. hver tredje kvinder oplever ikke symptomer på overgangsalderen, mens en tredjedel oplever så svære symptomer, at det kan være næsten invaliderende for et almindeligt hverdagsliv og arbejdsliv. Det, kvinderne oplever, er fx symptomer som søvnproblemer, tankemylder, led- og muskelsmerter, ængstelighed,  hjertebanken, træthed, hukommelsesbesvær og koncentrationsbesvær. Symptomerne kan variere i intensitet fra dag til dag.

Som leder er det vigtigt, at du har sat dig ind i, hvad overgangsalderen er, og hvilke symptomer kvinder kan opleve, og som kan påvirke deres trivsel og arbejdsindsats.

”Jo mere du som leder ved om overgangsalderen, desto bedre kan du forstå og støtte den enkelte medarbejder og sætte fokus på fænomenet på arbejdspladsen på en åben og inkluderende måde”, siger Anette Tønnes Pedersen.

Forstå forskellen mellem stress og symptomer på overgangsalderen

De symptomer, kvinder kan opleve i forbindelse med overgangsalderen, ligner symptomer på stress, og de to tilstande kan derfor let forveksles. Derfor er det vigtigt, at du som leder forstår forskellen mellem stress og hormonelle ubalancer i overgangsalderen, så du kan hjælpe med den rette håndtering og behandling.

“Stress og symptomer på overgangsalderen ligner hinanden, men er to helt forskellige ting, der kræver forskellig håndtering og behandling. Alt for ofte bliver overgangsalderen forvekslet med stress. Symptomer som søvnløshed, humørsvingninger og koncentrationsbesvær bliver ikke koblet til hormonelle forandringer – og derfor bliver kvinderne mødt med de forkerte løsninger”, siger Anette Tønnes Pedersen.

Gør overgangsalderen til en del af jeres strategi – ikke et individuelt problem

Overgangsalderen skal ikke håndteres som et individuelt problem på arbejdspladsen. Det er et emne, der kræver en fælles indsats og en strategi på samme måde som for eksempel stress, work-life balance og graviditet.

I dag ser man flere og flere virksomheder, der har indført menopause-strategier, hvor medarbejdere tilbydes rådgivning, fleksible arbejdsvilkår og muligheder for netværk. Region Hovedstaden har for nylig som de første region i Danmark igangsat en særlig indsats for medarbejdere i overgangsalderen.

”Det handler om at gøre det til en del af virksomhedens politik og ikke overlade det til den enkelte kvinde”, siger Anette Tønnes Pedersen og fortsætter:

Anette Tønnes Pedersen fremhæver, at forskningen på området netop viser, at det betaler sig at lave en strategi, der tager højde for de biologiske udfordringer, kvinder i overgangsalderen kan have. Som eksempler på tiltag, en strategi kan indeholde, nævner hun bl.a., at hun har set virksomheder indføre muligheder for at holde ekstra pauser, fleksible arbejdstider og mulighed for at arbejde hjemmefra en gang i mellem. Det hele afhænger af, hvilken arbejdsplads der er tale om.

Skab en kultur hvor det er trygt at dele viden om overgangsalderen på arbejdspladsen

Det kan være svært at være den første til at tale om de symptomer, man som kvinde oplever i forbindelse med at være gået i overgangsalderen. Derfor er det vigtigt, at der er en åben og inkluderende kultur på arbejdspladsen, hvor man kan snakke om de udfordringer, man har, uden at blive stemplet som en dårlig medarbejder:

”Det, der ofte holder kvinder tilbage fra at tale om symptomer på overgangsalderen, er frygten for at blive stigmatiseret som en medarbejder, der ikke kan yde sit bedste, for det er langt fra korrekt, at kvinderne ikke kan det”, siger Anette Tønnes Pedersen.

Hun anbefaler, at man holder workshops, foredrag eller lignende på arbejdspladsen for at aflive myter og gøre det legitimt at tale om overgangsalderen som en del af arbejdslivet. Det hjælper både dem, der rammes hårdt – og dem, der skal støtte eller er leder for den ramte.

Andre råd til ledere om overgangsalderen og arbejdspladsen

En række forskere fra England har i en rapport fra 2023 undersøgt medarbejderes oplevelse af overgangsalderen på arbejdspladsen. Undersøgelsen inkluderer over 2.000 kvinder i alderen 40-60 år, der er i beskæftigelse og potentielt oplever overgangsalderen.

I rapporten fremhæver forskerne tre vigtige faktorer, der påvirker, om kvinder føler sig støttet på arbejdspladsen i forbindelse med overgangsalderen:

  1. Psykologisk tryghed: En inkluderende arbejdskultur og en sund virksomhedskultur er afgørende for, at kvinder føler sig trygge og støttede, når de oplever symptomer på overgangsalderen.
  2. Spejling og netværk: At have andre at spejle sig i kan gøre en stor forskel for kvinder i overgangsalderen. Ledere kan understøtte dette ved at etablere netværksgrupper eller samle jævnaldrende kvinder i mindre grupper.
  3. Oplysning og træning: Overgangsalderen er ofte et tabu, og der er mange myter og misforståelser omkring emnet. Ledere bør fokusere på oplysning og træning for at bryde tabuet og skabe en informeret og støttende arbejdsplads.

Start med viden og information

Maja Aagaard fra hormonerpaaarbejde.dk er en af de rådgivere, der til dagligt arbejder med at hjælpe organisationer med at skabe inkluderende og støttende miljøer for kvinder i overgangsalderen. Hun oplever, at der på mange arbejdspladser i dag er et stigende ønske om at sætte fokus på overgangsalderen. Men mange er i tvivl om, hvordan de griber det an, og hvad de skal gøre for at komme i gang.

Maja Aagaard anbefaler at starte med information og viden i plenum:

“Start med at skabe grundlaget for en dialog. Informer via medarbejdermedier, inviter til webinar eller foredrag om overgangsalder for alle i afdelingen eller for hele arbejdspladsen. Viden er med til at nedbryde tabuer og skabe grobund for dialog. At tale om overgangsalder kan være meget sårbart, og derfor er det ofte lettere at starte dialogen blandt alle i plenum – og så fortsætte samtalen 1:1 med de medarbejdere, som selv bringer det op efterfølgende”.

Maja Aagaards tre råd til ledere, der vil skabe gode rammer for kvinder i overgangsalderen, lyder som følger:

  1. Det er ikke alle, der har lyst til at tale om overgangsalder og deres gener. Vær derfor varsom som leder med at spørge for direkte. Det kan blot være åbne spørgsmål som “er du ok?”, der kan invitere til dialog.
  2. Vær klar til at tage dialogen, hvis en medarbejder nævner hormoner og overgangsalder. Som leder handler det rigtig meget om at skabe tillid og tryghed mellem dig og medarbejderne – især når det gælder følsomme emner.
  3. Diagnosticer aldrig. Sørg derfor for, at du kender grænserne i en samtale om overgangsalder. Det er en balancegang mellem dialog, der handler om arbejdslivet, og hvornår du skal henvise kvinden videre.

Hvad er overgangsalderen?

Overgangsalderen er perioden omkring den sidste menstruation. Når en kvinde ikke har haft menstruation i et år, er hun i menopause. Forandringer og symptomer i overgangsalderen skyldes, at dannelsen af det kvindelige kønshormon østrogen i æggestokkene svinger meget og til sidst stopper helt. Menopausen indtræffer typisk i alderen 45-55 år.

Kilde: Sundhed.dk