En stor del af dit arbejde som chef foregår gennem samtaler – hvad enten det er med borgere, kolleger, ledere, medarbejdere eller direktører. Du skal med andre ord kunne gå i dialog og tage de samtaler, hvor der også er noget på spil i en række forskellige sammenhænge.
”Dialog gør, at vi kan agere i det offentlige. Førhen forfægtede vi love og paragraffer – i dag skal vi kunne samarbejde og samskabe. Men det kræver, at vi kan lytte til hinanden og gå i dialog. Derfor er det afgørende, at vi lykkes med samtaler,” fortæller Hanna Bohn Vinkel, der er centerchef for Dagtilbud og Skole i Hørsholm Kommune.
Trille Frodelund Lykke, der er erhvervspsykolog og partner i konsulenthuset New Stories, kommer i podcasten med en række råd til den gode samtale – samtidig med, at hun understreger, at der ikke er to samtaler, der er ens.
Ikke to samtaler er ens
”De svære samtaler kræver grundig forberedelse. At man ved hvilket budskab, man vil have igennem, og at man har sat sig i den andens sted. Og at lederen under selve samtalen er i stand til at sætte en god ramme for samtalen – fx også hvilket lokale man er i og hvem, der sidder hvor og hvad man gerne vil indlede samtalen med, så forventningerne bliver afstemt”.
I podcasten bliver der blandt andet afspillet en lille lydbid fra et af de nye afsnit af DR’s TV-serie Borgen. Lydbidden er et uddrag af en svær samtale mellem nyhedschefen Katrine Fønsmark, der opsiger den profilerede TV-vært Narciza.
Trille og Hanna giver deres bud på, hvad de mener, at Katrine Fønsmark med fordel kunne have gjort anderledes i denne samtale, men også hvad de finder positivt ved samtalen.
På Lederweb.dk ligger også en række råd om, hvordan du styrker dine relationelle samtalekompetencer og forslag til nogen konkrete øvelser. Gå til råd og øvelser her.
Lyt til hele podcasten ”Hvordan skabes et godt samtalerum for svære samtaler?” her og hør også, hvorfor de mener, at en chef ikke kan coache en underordnet.
Podcasten varer ca. 30 minutter.
Medvirkende:
Hanna Bohn Vinkel – centerchef for Dagtilbud og Skole, Hørsholm Kommune
Trille Frodelund Lykke – erhvervspsykolog og partner, konsulenthuset New Stories
Vært, tilrettelæggelse og produktion: Tue Sørensen, Aloud Media