Derfor er det også bedst, at udvalget består af personer, der har relevant erfaring med at interviewe. I modsat fald er det ekstra vigtigt, at udvalget nøje tænker interviewets forløb igennem og aftaler medlemmernes rolle heri.
Ansættelsesudvalget har især følgende opgaver i interviewprocessens forskellige faser:
Før interviewet skal udvalget
- danne sig et klart og realistisk billede af de krav, der stilles i det pågældende lederjob
- forberede sig på at informere nærmere om jobbet
- overveje, hvilke forhold der er særlig vigtige af få belyst, og hvilken struktur der skal være i samtalen
- udpege en ansvarlig, der sikrer en fair behandling af ansøgeren igennem hele forløbet
- sørge for, at ansøgeren på forhånd er informeret om, hvem der medvirker ved samtalen, og om der vil blive anvendt test e.l. i forløbet.
Læs også: Hvordan spørger man til kompetencer
Ved interviewets start skal udvalget
- præsentere udvalgets medlemmer og deres rolle i interviewprocessen
- præcisere interviewets opbygning fx: information – interview – evt. spørgsmål
- informere om, hvor lang tid der er afsat til interviewet
- skitsere den videre proces efter interviewet
- gøre ansøgeren opmærksom på, at udvalget tager notater undervejs for bagefter at kunne vurdere og sammenligne ansøgere.
Under interviewet skal udvalget
- bevare en åben og inviterende indstilling til ansøgeren igennem hele interviewet
- stille ét spørgsmål ad gangen – og give sig god tid til hvert enkelt spørgsmål
- være opmærksom på at afdække både styrker og svagheder hos ansøgeren i forhold til hvert kompetencekrav i jobbet
- kun stille spørgsmål, der har åbenlys relevans for det aktuelle job
- tage notater til hver spørgsmål.
Læs også: Spørgsmål til de fem kompetencer
Sidst i interviewet skal udvalget
- spørge ansøgeren, om der er noget, de har glemt at belyse – eller om der er forhold, som kan supplere eller uddybe ansøgerens kompetencer
- spørge, om der er forhold ved jobbet eller organisationen, ansøgeren ønsker uddybet
- spørge om, hvilke forventninger ansøgeren har til jobbet
- takke ansøgeren
- gøre opmærksom på det videre forløb og præcisere tidsfristerne for tilbagemelding.
Efter interviewet skal udvalget
- sammenfatte notater og udveksle indtryk fra de gennemførte interview
- vurdere, om man samlet set har fået et komplet og nuanceret billede af den enkelte ansøgers styrker og svagheder i forhold til det pågældende job
- vurdere, hvilke muligheder der er forbundet med at ansætte den enkelte ansøger
- vurdere, hvilken udvikling den enkelte ansøger behøver for at kunne bestride jobbet
- vurdere, hvilke krav en ansættelse af ansøgeren vil stille til medarbejdere, kolleger, organisationen etc.
Læs også: Den samlede rekrutteringsvejledning
Links og litteratur om rekruttering
Professionel personvurdering i offentlige og private virksomheder
Kvalitetskrav til test, testuddannelse, testpolitik, interview og referencetagning
Den nyeste version af standarderne kan downloades fra www.personvurdering.dk
Job og personvurdering – Om at øge træfsikkerheden i personaleudvælgelse.
Kalke, E. & Schmidt,V. Børsens Forlag, 2000.
En god og tilgængelig grundbog på dansk, med relevante råd og forslag til videre læsning.