Hundredvis af teams hos virksomheden Google er i et forskningsprojekt blevet undersøgt for at finde en forklaring på, hvorfor nogle teams performer godt, mens andre hele tiden kæmper. Forskerne fandt, hvad de kalder for “den psykologiske sikkerhed” som forklaringen på dannelsen af succesfulde teams. Forskningsprojektet hedder “Projekt Aristotle”.
Amy Edmondson, der er professor på Harvard Business School, beskriver psykologisk sikkerhed som følgende: Psykologisk sikkerhed opstår, når kulturen i et team er kendetegnet af en gensidig tillid og respekt, og hvor alle er komfortable ved at være sig selv.
Skab et psykologisk sikkerhedsnet
Undersøgelsen af de mange teams i Google konkluderer også, at medarbejdere har brug for en følelse af tryghed for, at de kan yde deres optimale. Ærlighed, gennemsigtighed og en tydelig kultur med tillid og respekt, skaber et psykologisk sikkerhedsnet for et team og gør, at de performer langt bedre.
For at skabe et psykologisk sikkerhedsnet skal medarbejderne have tillid til dig som leder. Du skal gøre dig fortjent til deres tillid. For at opbygge tillid, skal du skabe en meningsfuld relation til medarbejderne og en gensidig forståelse af, at dit team kan regne med, at du gør, hvad du siger, du vil gøre, men også at du siger, hvad du mener. De vil til gengæld gøre det samme for dig.
Skaber du en kultur præget af tillid og respekt, tør dine medarbejdere også sige, hvad de mener – også hvis det er kritisk. Det vil samtidig øge deres kreativitet og arbejdsomhed, fordi de ikke vil føle sig hverken afvist eller flov over deres udtalelser.
Udover at vise tillid til dine medarbejdere er det også en god ide hver dag at forsøge at tilføre dagen et positivt islæt. Vær opmærksom på, at dine ord har magt – du kan nemt ændre en stemning med blot få ord.
Læs også: Advarsel: Alt hvad du siger og gør bliver tolket
Sådan øger du tilliden og respekten i dit team
Her følger tre udsagn som vil hjælpe dig med at skabe tillid og øge respekten i dit team.
1. “Hvordan kan jeg hjælpe?”
Når du er oprigtigt opsat på at hjælpe andre, skaber det ringe i vandet. Medarbejderne vil være mere opsatte på at arbejde for dig og med dig, når de ved, at du har deres ryg. Du kan sige noget i stil med: “Jeg ved, at dette projekt er vigtigt for dig. Er der noget, jeg kan gøre for at hjælpe?”. Og så husk rent faktisk også at hjælpe. Ellers har du skudt dig selv i foden.
Støt og hjælp dem, du leder. Lad dem vide, at deres mening tæller. En del af dit job som leder er at fjerne de sten, der måtte være på vejen for, at dine medarbejdere kan nå deres mål.
2. “Jeg har tillid til din beslutning”
Hvis dine medarbejdere mærker, at du har tillid til, at de træffer de rigtige valg, og gør det rigtige, så øger det automatisk deres moral og produktivitet. Men tilliden skal begynde hos dig.
3. “Hvad tror du, det er bedst, vi gør?”
Du skal kunne stille spørgsmål i stedet for at udstede ordrer. Du kan vise en stor indsigt i det felt, du er leder for ved at spørge om en medarbejders mening i en bestemt sag. Og ved at spørge viser du, at du sætter pris på andres perspektiver og feedback. Det øger også tilliden mellem jer.
Studiet viste desuden, at det også hjælper at sige tak lidt oftere, indrømme når du tager fejl og være åben for nye ideer.
Læs også: Husk at sige tak
Artiklen er frit redigeret og oversat fra denne artikel på Inc.com