Hvordan arbejder de med trivsel her? Hvornår er en sag vanskelig nok til, at du skal inddrage din chef? Hvad er det nu, en nettobevilling er? Og hvem skal du stille alle dine spørgsmål til? Det kan føles som at blive sendt længere og længere ind i en labyrint, når du som ny skal gennemskue, hvem du kan hente hjælp fra på din nye arbejdsplads.
Som ny i lederjobbet vil der næsten altid være et element af drama og usikkerhed. Men du kan gøre den første tid nemmere for dig selv, dine nye medarbejdere og din chef, ved at være opmærksom på, og forsøge at undgå, de sten, mange nye ledere snubler over.
På baggrund af andre nye lederes erfaringer kan man udpege tre sten på vejen:
- Sagsbehandlerfælden
Når medarbejdernes opgavebunke hober sig op, telefonerne kimer, og borgerne står i kø for at få hjælp, kan du få lyst til at tage sagen i egen hånd. Og det kan være svært for dig at modstå fristelsen til at agere redningskvinde og brandslukker, fordi det ofte er, hvad medarbejderne forventer. Men det er ikke derfor, du er leder.
Din opgave er at opbygge stabile strukturer og arbejdsgange, der gør det muligt for medarbejderne at løse opgaverne selv. Du skal ikke ind over banale beslutninger, borgerklager, som medarbejderne selv kan håndtere, eller en printer, der ikke virker. Hvis ikke du lærer at sige fra og opfordrer medarbejderne til at prøve selv, ender du som en container for generel utilfredshed og det stjæler tid og energi fra de ledelsesopgaver, som bør have dit primære fokus. - De administrative byrder
De fleste nye ledere bliver overraskede over, hvor meget tid de reelt bruger på administrative opgaver, og hvor lidt hjælp de får til at lære de nødvendige rutiner og redskaber at kende. Og derudover bliver de ofte forstyrret af andre opgaver. For fra det øjeblik du træder ind ad døren på arbejdspladsen, er der nogen, der vil tale med dig. Det kan være alt fra en medarbejder, der er gået i stå, til din chef, der har brug for svar.
Du skal indstille dig på, at hverdagen som leder ofte er flygtig, og at det kan være svært at pege på, hvad du har udrettet hver uge. Du må acceptere, at det nu er sværere at planlægge og prioritere tid og opgaver end tidligere, fordi der hele tiden kan komme uforudsete opgaver og henvendelser. - Medarbejdernes manglende medspil
Har du en medarbejder, der konsekvent undlader at tage ansvar eller en, der møder enhver forandring med modstand? Du kan blive forskrækket over den kultur, du møder på din nye arbejdsplads, hvis du har været vant til noget andet.
Du skal skære igennem og tage affære, når der er behov for det. Tag en snak med medarbejderen om den manglende vilje til at imødekomme forandringer. Måske bunder det i en usikkerhed, som du kan afhjælpe.
Træd i karakter – uden at træde ved siden af
Det tager tid at finde sig til rette i lederrollen og vide, hvornår du skal træde i karakter – uden at træde ved siden af. Og det kan være en vanskelig balancegang mellem at slå i bordet og stikke en finger i jorden. På den ene side er det vigtigt at sondere sit nye terræn, dvs. lære medarbejderne og arbejdspladsen at kende. Så ved du nogenlunde, hvordan dine meldinger bliver modtaget, og du kan inddrage medarbejdernes erfaringer i dine overvejelser. På den anden side er det vigtigt at have modet til at gå op imod den etablerede konsensus og de dårlige vaner. Ellers risikerer du at miste både dine visioner og din troværdighed som leder.
Du hjælper dig selv godt på vej ved at markere dine holdninger og værdier hele vejen rundt om ledelseskompasset. Du kan fx overveje følgende:
- Hvad står jeg for fagligt og ledelsesmæssigt?
- Hvad kan medarbejderne forvente af mig?
- Hvad forventer jeg af medarbejderne?
- Hvilken faglig og etisk standard forventer jeg i organisationen?
- I hvilken retning skal vi udvikle os fagligt?
- Hvordan håndterer jeg konflikter i organisationen?
Se kort film med Jens Arentzen om, hvordan du træder i karakter som leder
I Væksthus for Ledelses hæfte ‘Let vejen for de nye ledere‘ kan du læse om nye lederes udfordringer, og som chef kan du få inspiration til, hvordan du giver kommende ledere en god begyndelse i lederrollen.
Læs også:
3 råd når du bliver leder for dine kolleger