Magt ændrer dig og dem omkring dig. Når du får magt, bliver du et mål for andres forventninger og projektioner og bliver et symbol på autoritet, skriver ledelsesrådgiverne Julie Diamond, Lisa Zigarmi og Lesli Mones i artiklen ”5 Traps to Avoid as You Gain Power as a Leader” i Harvard Business Review.
Helt konkret betyder det, at medarbejderne kan overvurdere dine idéer og undervurdere deres egne. De giver dig måske mindre ærlig og mindre præcis feedback, og de kan have urealistiske forventninger til dig.
Den dynamik skal du være bevidst om og bruge din magt, så den arbejder for dig og ikke imod dig. For selvom du ikke kan kontrollere, hvordan medarbejderne reagerer på dig, kan du kontrollere din adfærd og benytte strategier til at mindske de negative konsekvenser af magtdynamikken.
Læs også: Advarsel: Magt kan gøre ledere usympatiske
Her er fem råd om, hvordan du undgår at falde i de fælder, som din magt skaber.
1. Frelserfælden
Når du bliver opfattet som en autoritet, risikerer du at falde i fælden med at give råd, have alle svarene og være overdrevent hjælpsom. Du bliver frelseren – eller opfattet som én, der altid blander sig, selv på områder udenfor din ekspertise.
Tegn på, at du er røget i frelserfælden, er, at du forsøger at løse alles problemer, mikrostyrer projekter og giver råd uden at være blevet bedt om det – også udenfor dit felt.
Faren ved frelserfælden er, at du bliver overdrevent selvsikker på dine evner, hvilket øger risikoen for fejl. Derudover går du glip af værdifuldt input og begrænser medarbejdernes mulighed for at bidrage eller udvikle sig, hvilket kan få dem til at føle sig mindre selvstændige eller ansvarlige.
For at undgå frelserfælden kan disse råd hjælpe:
- Spørg før du svarer. Gør det til en vane at stille et spørgsmål, før du giver et svar.
- Vær ærlig over for dig selv. Hvor mange af de idéer og forslag, du stiller, bliver faktisk implementeret? Bed dine kolleger om anonymt at vurdere nytten af dine forslag.
- Når kompetente medarbejdere går forsigtigt til en opgave, så lyt aktivt til deres bekymringer og hjælp med løsninger. Den type støttende adfærd har en positiv indvirkning på medarbejdernes motivation og udvikling og holder dig ude af frelserrollen.
Læs også: Curlingledelse – når den hjælpende hånd giver bagslag
2. Skråsikkerhedsfælden
Skråsikkerhedsfælden viser sig bl.a. som aftagende nysgerrighed. Fordi du tror, du ved alt, stiller du færre spørgsmål. Du antager, at du forstår problemet og undlader at søge yderligere information. Du opfatter stilhed som enighed og antager, at enighed er gensidig forståelse og ikke blot eftergivenhed.
Hvis du falder i skråsikkerhedsfælden risikerer du at misse det fulde billede, fordi du ikke har stillet uddybende spørgsmål. Du har ikke spurgt: “Mangler jeg noget?” eller “Hvad kunne jeg have overset?”. Og når nogen beder om hjælp, giver du dem svaret i stedet for at spørge: “Hvad har du prøvet?” eller “Hvad tror du, problemet er?”
På den måde risikerer du at mangle den viden, du skal bruge for at træffe gennemarbejdede beslutninger. Du hjælper heller ikke medarbejderne til at blive kritiske tænkere og selvstændige problemløsere.
For at undgå selvtilfredshedsfælden kan disse råd hjælpe:
- Lav en spørge-rutine, der afslører antagelser og overbevisninger, som ikke er underbygget. Fx “Hvad kan en udefra se, som vi ikke har overvejet endnu?”
- Brug “hvorfor”-teknikken. Når nogen stiller et spørgsmål eller bringer et problem op, spørger du “hvorfor”, indtil du har fundet et svar eller en løsning.
- Del hvad du lærer, så selvtilstrækkelighed aldrig bliver normen, og kontinuerlig læring bliver en værdi.
- Vær til stede. Skråsikkerhed kan skyldes distraktion, multitasking og uopmærksomhed. Sluk for telefon og pc, når du taler med nogen eller er i møde, og stil spørgsmål. Det vil øge din tilstedeværelse og nysgerrighed og viser andre, at det, de siger, er vigtigt.
Læs også: 4 sætninger styrker nysgerrighed, tillid og trivsel
3. Undgåelsesfælden
Med magt følger også indflydelse, flere valg, muligheder og svære beslutninger – også for at uddelegere ubehagelige opgaver eller helt undgå dem. Faren er, at du falder i undgåelsesfælden og fx undlader at tage en svær samtale eller give negativ feedback. Måske ignorerer du en konflikt, der ulmer, eller lader upassende adfærd gå ubemærket hen, fordi det er ubehageligt at påtale det.
På kort sigt kan det være en lettelse at undgå de ubehagelige dele af lederrollen. Men din evne til at håndtere problemerne vil efterhånden svækkes. Det samme vil din evne til at tage dig af det ubehagelige, konflikterne og lytte med et åbent sind, hvis du altid viger udenom de svære situationer.
Desuden opfattes en leder, der vælger og vrager sine opgaver, som upålidelig. Det svækker tilliden til lederen og i sidste ende til den organisation, der tillader det.
For ikke at falde i undgåelsesfælden kan disse råd hjælpe:
- Spørg dig selv om forventningerne til din rolle. Hvad kræver rollen? Er det mit ansvar? Er det min forpligtelse at gøre dette?
- Spørg dig selv om omkostningerne ved ikke at handle. Hvad er konsekvenserne for dig selv, for medarbejderne og for organisationen, hvis du ikke tager hånd om problemet? Reducerer eller øger du din arbejdsbyrde ved ikke at handle?
- Skift mindset fra at se på svære situationer som noget negativt til at se på svære situationer som noget udviklende. Hvordan, du opfatter svære situationer, påvirker, hvor ubehagelige de er. Ved at udvikle en tankegang, hvor svære situationer er gavnlige, og hvor det at tackle dem gør dig til en stærkere leder, vil du være mindre tilbøjelig til at undgå ubehagelige opgaver.
- Vi undgår ting, vi føler os uegnede til at udføre. Lav en oversigt over de opgaver, der kræves af din rolle, som du helst vil undgå eller har tendens til at udsætte. Få en coach eller mentor til at se på listen og pege på de kompetencer, der kræves for at tackle dem. Bed vedkommende om at holde dig ansvarlig for at tilegne dig disse færdigheder.
Læs også: Sæt ord på elefanten i rummet
4. Vennefælden
Ledere, der har svært ved at tage magten, risikerer at falde i vennefælden. I et forsøg på at være vellidte og minimere deres autoritet opfører de sig som om, de er på lige fod med medarbejderne.
Det sker ofte, når nogen bliver forfremmet og skal lede sine tidligere kolleger. Den nye leder kan have svært ved at stille krav til medarbejderne og holde dem ansvarlige. Men når ledere ikke tager magten, ved folk omkring dem ikke, hvad der forventes af dem, hvilket svækker deres mulighed for at udføre deres arbejde.
For ikke at falde i vennefælden kan disse råd hjælpe:
- Gør dig klart, hvorfor du blev forfremmet. Du har sandsynligvis de kompetencer, der skal til for at udfylde rollen. Lav en liste over grundene til, at du er den rette person til jobbet, og læg den et sted, hvor du jævnligt støder på den.
- Forlig dig med magten. Mange bryder sig ikke om magt, fordi de har set den brugt dårligt. Tænk på nogen, der bruger deres magt godt. Hvad er det, de gør? Er det noget, du kan gøre?
- Lav en oversigt over dine styrker, og hvordan du kan udnytte dem. Enhver styrke – selv venlighed – kan blive en svaghed, hvis den overdoseres.
- Gør relationer og ansvar klart. Ved at gøre det klart, hvordan jeres indbyrdes relationer er, og hvem der har ansvar for hvad, fjerner du tvivl og forvirring om, hvem der har magten.
Læs også: 3 råd når du bliver leder for dine kollegaer
5. Stressfælden
Ledere er under enormt pres for at levere resultater, og mange ledere er også klemt mellem medarbejdere og cheflaget. Men det er vigtigt, at du ikke falder i stressfælden, hvor du skaber ”sekundær stress” – altså smitter medarbejderne med din stress.
Ubehandlet stress er skadelig. Ikke kun for lederen, der oplever den, men også for dem omkring. Uanset om du sender e-mails midt om natten, svarer afmålt eller mikrostyrer, påvirker du dem omkring dig – især når du er i en magtposition.
Faren ved at falde i stressfælden er bl.a., at medarbejderne måske begynder at undgå dig for ikke at blive påvirket af din stress. De undlader måske at fortælle dig, når tingene går dårligt, indtil det er svært at rette op på. Medarbejderne kan heller ikke tænke klart og kreativt i et stresset miljø.
For ikke at falde i stressfælden kan disse råd hjælpe:
- Dyrk antistress-aktiviteter: Mindfulness, vejrtræknings- eller afslapningsteknikker, kognitiv adfærdsterapi eller andre krop-sind-tilgange kan reducere stress.
- Reducer stress via bedre daglige rutiner. Tag pauser mellem møder, motioner, spis ordentligt og indbyg mini-pauser efter intensive arbejdsperioder. Ved at administrere din energi forbedrer du ikke kun din mentale sundhed, men bliver også mere produktiv.
- Undgå unødig stress. Udskyd fx at skrive en uoverskuelig e-mail eller svare på et ømtåleligt spørgsmål, indtil du har haft tid til at reflektere, tale tingene igennem med nogen eller gå en tur.
Du kan også begrænse din kommunikation til arbejdstiden, så du kan slappe af i fritiden – og respektere andres privatliv.
Læs også: Undgå at smitte andre med stress
Artiklen er frit oversat og redigeret efter artiklen ”5 Traps to Avoid as You Gain Power as a Leader” skrevet af ledelsesrådgiverne Julie Diamond, Lisa Zigarmi og Lesli Mones og bragt i Harvard Business Review.