4 reaktioner du skal undgå hvis en medarbejder går dig på nerverne

En af medarbejderne kommer konstant med spydige bemærkninger eller gør det modsatte af det, I har aftalt. Læs om fire reaktioner, der giver bagslag i et besværligt samarbejde, og få råd om, hvad du bør gøre i stedet.

Skribentinfo

"Det har jeg da sagt". 

"Tillykke. Så fik du lige ødelagt min dag".

"Ok - hvad er det, du ikke forstår?"

Hører du også den slags spydige kommentarer fra en medarbejder, og har du mest af alt lyst til at forsvinde ind i et andet lokale eller svare igen, så læs med her, hvor du får fire råd om, hvordan du bedst håndterer en medarbejder, der trigger dig.

Redaktør Amy Gallo ved Harvard Business Review skriver i denne artikel på Harvard Business Review 4 Tactics that Backfire When Dealing with a Difficult Colleague (hbr.org) at de fleste ønsker medarbejderen langt væk eller får lyst til at give igen, når man er tvunget til at arbejde sammen med en person, man ikke bryder sig om. Men det er samtidig strategier, som er dårlige både for dig, din medarbejder og for jeres organisation. For at undgå, at problemerne vokser, bør du derfor styre uden om disse fire reaktioner:

1. Undgå at undertrykke dine følelser

Den måske mest nærliggende løsning er at prøve at bide dine følelser i dig. Du er vant til at trække i arbejdstøjet både fysisk og mentalt og parkere dine følelser – især de problematiske. Problemet er bare, at de færreste mennesker besidder så meget selvkontrol, at de kan pakke deres følelser væk én gang for alle. Jo mere du undertrykker dine følelser, jo mere vil de komme op til overfladen.

”Ofte beslutter vi, at vi intet vil gøre, men så ender vi med at gøre en hel masse, hvad enten det er at brokke dig over situationen, konstant tale med en ven om den eller blive passivt aggressiv. Det hjælper sjældent at undertrykke vores følelser,” skriver Amy Gallo.

Omvendt siger det sig selv, at du heller ikke kan bralre dine frustrationer ud til den medarbejder, det handler om. Men første skridt kan være at tage en snak med medarbejderen, hvor du stille og roligt forklarer, hvordan du oplever kommentarerne og spørger ind til, hvad medarbejderen mener med dem. Det er også en mulighed at lukke lidt af dampen ud ved at tale med en lederkollega om problemet. Måske har kollegaen selv stået i samme situation og kan give dig sparring på, hvordan du bedst håndterer situationen.

2. Undgå at gøre gengæld

Kommer medarbejderen gentagende gange med spydige kommentarer, er det fristende at vise, hvor problematisk adfærden er ved at gøre det samme mod hende. Det mest åbenlyse problem ved denne strategi er, at du bærer brænde til bålet og misser chancen for at ændre dynamikken imellem jer. Samtidig kommer du selv til at fremstå i et dårligt lys. Den anden ulempe er, at du kommer på kant med dine egne værdier, og det vil næppe gøre noget godt for din ledelse.

Derfor foreslår Amy Gallo, at du bruger dine værdier som en rettesnor for, hvad du bør gøre. Men det er lettere sagt end gjort, når irritationen tager til og medarbejderen ikke ændrer sig. Derfor kan du med fordel skrive værdierne ned på et stykke papir i prioriteret rækkefølge. Det kan måske virke fjollet, men når din medarbejder kommer med usaglig kritik af dine forslag for 30. gang, kan du have behov for at blive mindet om, hvilke værdier du sætter højest. Er din vigtigste værdi for eksempel at behandle dine medarbejdere og lederkollegaer med respekt, så hold fast i det, når du påtaler problemet over for medarbejderen. Det betyder ikke, at du ikke skal gøre noget ved problemet, men blot at du skal håndtere det på en måde, hvor du kan se dig selv i spejlet bagefter.

3. Undgå at udskamme medarbejderen

”Det kunne jeg da heller aldrig finde på,” tænker du måske. Men hvis du gradvist kommer til at se din medarbejder eller kollega mere og mere som din modstander, kan du ubevidst komme til at handle mere hårdt over for hende. Måske kommer du til at skrive i en ironisk tone i en korrespondance til en medarbejdergruppe at: ”Mette kom jo for sent til mødet, så vi kunne desværre ikke få input fra hende.”

At udskamme en medarbejder eller lederkollega kan selvsagt give dig selv en sag på nakken, og det er formentlig imod dine værdier. Men det er ikke de eneste grunde til, at du bør lade være. Ifølge Amy Gallo er det nemlig i bedste fald også uden virkning og kan i værste fald få din medarbejder til at gå fra irriterende til destruktiv. For skam bunder i en dyb frygt for at blive udstødt, der kan skabe stærke reaktioner. Amy Gallo giver dig i stedet dette råd med på vejen:

”For hvert eneste skridt, du tager, skal du minde dig selv om, at du har at gøre med et medmenneske, ikke en robot eller en skurk.”

4. Sats ikke på, at medarbejderen siger op

De færreste kan sige sig frie for i deres stille sind at have håbet på, at en irriterende medarbejder eller kollega ad sig selv vil kaste håndklædet i ringen og finde et nyt arbejde. Jo hurtigere, jo bedre.

Det er nemt at få øje på de negative kommentarer eller anden irriterende adfærd hos din medarbejder eller lederkollega. Men måske er det slet ikke dér, problemet er startet. Det kan nemlig meget vel være bygget ind i kulturen på jeres arbejdsplads.

Amy Gallo nævner en arbejdsplads, hvor man gerne ville væk fra en meget hierarkisk struktur, hvor medarbejderne ikke turde sige deres mening. I løbet af ni år blev 80 pct. af medarbejderne gradvist skiftet ud, og man ansatte ledere med gode samarbejdsevner. Alligevel viste en undersøgelse blandt medarbejderne, at problemerne bestod.

Som Amy Gallo skriver:

”Din drøm om, at din besværlige kollega vil gå ud ad døren, bliver måske til virkelighed, men der er ingen garanti for, at kulturen vil ændre sig, eller at du vil komme godt ud af det med hans afløser.”

Hendes råd er derfor, at du i stedet arbejder på at skabe så holdbar en situation som overhovedet muligt med din besværlige medarbejder eller kollega.

Læs mere

Artiklen er en fri oversættelse af artiklen ’Tactics that Backfire When Dealing with a Difficult Colleague’ skrevet af redaktør Amy Gallo ved Harvard Business Review. Den oprindelige artikel er skrevet med udgangspunkt i Amy Gallos nyeste bog, ’Getting Along: How to Work with Anyone’. Mens Amy Gallos bog har fokus på samarbejdet mellem kolleger generelt, så zoomer artiklen her ind på, hvordan Amy Gallos principper kan bruges i samarbejdet mellem leder og medarbejder.

4 Tactics that Backfire When Dealing with a Difficult Colleague (hbr.org)

 

Læs også: Styrk dine relationelle samtalekompetencer og lyt til podcasten med samme emne

Skribentinfo

Kommentarer