Artikler om Kommunikere

Din evne til at kommunikere er afgørende, når du skal præsentere, engagere og involvere medarbejderne i fælles visioner, mål og værdier. Som leder kommunikerer du hele tiden. Også når du tror, du ikke gør det. Det betyder noget for dine medarbejdere, hvad du siger, hvordan du siger det og din holdning, når du siger det.

Her kan du læse alt fra at kunne håndtere vanskelige samtaler med medarbejderne, skrive gode e-mails til at stille sig på en ølkasse og holde en fantastisk tale, der inspirerer medarbejderne. Derudover finder du også artikler om din non-verbale kommunikation, og hvordan du styrker din ledelse med dit kropssprog.



  • Kommunikere
Viser 50 / 241
Ingen resultater.
  • Hvad Kotter kan lære dig om forandringsledelse

    70 pct. af alle store forandringer mislykkes. Ifølge Harvard-professoren John P. Kotter skyldes det blandt andet, at lederne ikke har en tydelig vision, og at de ikke fejrer de små succeser undervejs i forandringsprocessen. Her kan du læse professorens råd om, hvordan du undgår, at den forandring, du er sat i spidsen for, mislykkes.

    Læs mere
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • Skema til en kommunikationsplan

    Et simpelt skema kan hjælpe dig med at holde overblikket over aktiviteterne i jeres kommunikation.

    Læs mere
  • Introduktion til Appreciative Inquiry

    Udgangspunktet for dette værktøj er fokusering på muligheder frem for problemer. Værktøjet giver en basal indføring i AI samt inspiration til, hvordan du, kan arbejde med det i organisationen.

    Læs mere
  • 5F-modellen

    5F-modellen er en fasemodel, der udspringer af den anerkendende og ressourceorienterede tilgang Appreciative Inquiry (AI). Modellen er velegnet som ramme for udviklingsprocesser i almindelighed, og kan også bruges som forløbsskitse for udviklingssamtaler, som fx coaching.

    Læs mere
  • Domæneteori - en guide for ledere som kontekstnavigatører

    Domæneteorien har fået karakter af en darling i den systemisk inspirerede gren af organisationsteorien. Som offentlig leder kan det også blive din darling, da et af dine uundgåelige arbejdsvilkår netop er at træde ud i og forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af.

    Læs mere
  • Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem

    Ledere der udøver formel, hård magt hører til sjældenhederne i dag. Men det betyder ikke, at moderne ledelse ikke inkluderer magt. Magten iklæder sig blot forskellige former. Læs om tre magtformer i ledelse hér, og hvordan du balancerer mellem dem.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • Kom fra ulve- til girafsprog

    ”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

    Læs mere
  • Seks tips til bedre Power Point-præsentationer

    Står du tit med følelsen af, at du har tabt dit publikum, når du præsenterer noget i PowerPoint, så burde du måske overveje de seks råd til bedre præsentationer, som vi giver i denne artikel.

    Læs mere
  • Hjælp til interessentanalyse

    Interessentanalysen giver dig overblik over dine interessenter og deres forventninger

    Læs mere
  • Hvad er en samtale?

    Hvad kræver god samtale af lederen? Få svar på dette spørgsmål og få forskellige perspektiver og tilgange til fænomenet “samtaler”.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på

    At kunne motivere dine medarbejdere, og ikke mindst dig selv, er en evne, der er med til at skabe resultater for organisationen. Motivér til arbejdsglæde, og din arbejdsplads bliver ikke bare et rarere miljø at befinde sig i - det letter også i budgetterne. Læs 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.

    Læs mere
  • 10 ting du måske ikke vidste om ledelse

    Talk the walk, komplicér tingene og træf ikke beslutninger. Det er nogle af de provokerende råd fra social-psykologen Karl E. Weick. Glem alt, hvad du indtil nu har lært om ledelse, og lad dig overraske af de ti anbefalinger inspireret af Weick.

    Læs mere
  • Værktøj: Spørgsmål til MUS

    MUS-samtalen skal sikre overensstemmelse mellem organisationens mål og medarbejdernes kompetencer. Her er forslag til konkrete spørgsmål om både opgaver, kolleger, borgere, organisation, ledelse og fremtiden. Spørgsmål du med fordel kan stille for at sikre, at du, dine medarbejdere og organisationen tager de rigtige skridt mod målet.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Tjeklisten til kommunikationsplanen

    Listen er ikke udtømmende, men kan være god at have, når du sidder med jeres kommende kommunikationsplan foran dig.

    Læs mere
  • 4 ting der kendetegner dårlig ledelse – ifølge medarbejderne

    Det kan ikke undgås, at du ind i mellem jokker i spinaten. Det gør alle. Men hvis man spørger medarbejderne, hvad det værste en chef kan gøre er, så peger de på fire ting, der kendetegner dårlig ledelse.

    Læs mere
  • Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

    Bedre kommunikation betyder færre konflikter. Når konflikterne optrappes, og samarbejdet slår knuder, er kommunikationen ikke altid helt optimal. Her kan du læse syv gode råd om kommunikation, der kan være med til nedsætte antallet af misforståelser og unødvendige konflikter.

    Læs mere
  • Relationel ledelse - når forandringen skal give mening

    Organisatorisk forandring er et vilkår i næsten alle organisationer i dag. Ofte fokuserer vi på forandringer af strukturer og arbejdsgange i stedet for på kommunikationens og relationernes betydning for forandringen. Skal forandringen lykkes med succes er dialog og relationelle færdigheder helt afgørende. Her kan du læse om, hvordan du som leder kan forbedre forandringsprocessen ved at fokusere på relationer og dialog.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • Sådan præsenterer du forandringer

    Når du skal give medarbejderne besked om ændringer, der påvirker deres liv, karriere eller arbejdsopgaver og som kan skabe utryghed, er det vigtigt, at du giver beskeden personligt, at det er faktabaseret og ærligt. Her er otte råd om, hvordan du bedst overbringer nyheder, som har betydning for medarbejdernes arbejdsliv.

    Læs mere
  • Syv ord, ledere bør undgå

    Som leder bør du overveje dine ord på en guldvægt. Din position giver nemlig dine ord mere tyngde, og du bør derfor være ekstra opmærksom. Det er ikke altid dine gode hensigter bliver så vel modtaget, som du havde tænkt dig.

    Læs mere
  • 3 værktøjer der styrker MUS'en

    Udviklingshjul og skemaer, der skal udfyldes. MUS'en er en årlig udfordring for mange ledere. Få her et overblik over, hvordan du gør samtalen bedre med tre narrative værktøjer.

    Læs mere
  • Kropssproget afslører din styrke som leder

    Lad være med at gemme dig eller pille, og du skal kæmpe imod tyngdeloven. Sådan lyder de overordnede råd om dit kropssprog, der er afgørende for din gennemslagskraft. Hvis din krop fortæller en anden historie end dine ord, er det kroppens budskab, der vinder, og du mister gennemslagskraft som leder.

    Læs mere
  • Fem fatale feedback fejl

    Vi har alle brug for feedback. Både anerkendelse og kritik. Det er det, der får os til at vokse. Men det er svært for ledere at give feedback uden at falde i en eller flere af de fem fælder, der gør kritik destruktiv og dårlig.

    Læs mere
  • Udstrål dit lederskab

    Hvis du vil opfattes som en god leder, er det vigtigt, at du ikke blot evner at lede, men også udstråler lederskab. For vores udstråling har mindst lige så stor betydning for, hvordan vi bliver opfattet som vores handlinger. Med andre ord skal du kunne spille rollen som leder. Læs her, hvordan du lærer at mestre den rolle.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag den gode samtale findes hos de græske filosoffer

    Protreptik åbner op for en anden tilgang til ledelse. Den filosofiske coachingform baserer sig på værdier frem for målsætninger. Her får du tre enkle metoder fra protreptikken, som hjælper dig til mere refleksion og fordybelse i dine samtaler med medarbejdere.

    Læs mere
  • Schein: Sådan stiller du gode spørgsmål

    Medarbejderne kan tolke nogle af dine spørgsmål som belærende og bedrevidende. Det hæmmer medarbejdernes åbenhed og relation til dig. For at få åbensindede og hjælpsomme medarbejdere, skal du stille ydmyge spørgsmål. Sådan lyder rådet fra Edgar H. Schein, der i bogen Spørg, sætter fokus på fire spørgsmålstyper, som du skal være opmærksom på.

    Læs mere
  • Teamudviklingssamtalen

    Teamudviklingssamtaler er et supplement til den traditionelle individuelle medarbejderudviklingssamtale (MUS). Læs om teknikker til teamsamtaler her.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med værdighed

    En fyring er organisationens ultimative magtanvendelse over for en medarbejder. Men mange års opsving og den bløde skandinaviske ledelsesmodel har gjort, at mange ledere har svært ved at påtage sig og åbent stå ved deres magt. Ledere skal blive bedre til at fyre – ikke kun for medarbejdernes skyld.

    Læs mere
  • 7 afgørende kompetencer hos ledere der lykkes

    Karisma, talegaver og selvsikker fremtoning er alle gode egenskaber for en leder. Men de er sjældent de vigtigste. Derimod er det de relationelle kompetencer, der er afgørende for at få succes. Det viser en ny omfattende undersøgelse, hvor der er taget et erhvervspsykologisk røntgenbillede af de særligt succesfulde ledere for at finde ud af, hvad det er, de gør, som gør dem gode.

    Læs mere
  • Sådan giver du god feedback – helt uden kritik og ros

    Kritik får medarbejdere til at gå i forsvar, og ros kan skuffe dem, der ikke får den. Derfor undgår mange ledere at give den vigtige feedback. Her får du tre alternative måder, som gør din feedback tydelig og brugbar.

    Læs mere
  • Brænd igennem når du præsenterer

    Find dit engagement i emnet og brug det. Vær bevidst om, hvad dit vigtigste budskab er. Indtag rummet og vend dig mod dine modtagere. Så er du godt på vej til at holde et oplæg der gør indtryk.

    Læs mere
  • Taleskrivning for den gode leder

    Danske ledere holder et utal af taler til møder, konferencer, generalforsamlinger og seminarer. Men de færreste ledere er særligt gode til at bruge talen som et strategisk element i ledelseskommunikationen. Læs hvordan du med nogle relativt enkle greb, kan gøre de fleste taler langt bedre, og gøre dem til et stærkt instrument i organisationens strategiske kommunikation både internt og eksternt.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du sygefraværssamtalen

    Usikkerhed kan fylde meget både før og under den lovpligtige sygefraværssamtale. Medarbejderen frygter måske at blive fyret, og som leder oplever du emnet som ømtåleligt og ved ikke, hvordan du skal gribe samtalen an. Få her en guide med ti trin til, hvordan du kan håndtere sygefraværssamtalen.

    Læs mere
  • Lyt for at forstå - ikke for at svare

    Som leder skal du være god til at kommunikere. Det handler også om at lytte. Det sidste er svært. Alt for ofte har vi nemlig travlt med at forberede, hvad vi vil sige og sidder på spring for at give vores råd. Dermed går vi også glip af værdifulde informationer. Her kan du læse om faldgruber og få råd, om hvordan du bliver en bedre lytter.

    Læs mere
  • 9 ting du skal gøre for at blive opfattet som en fair leder

    At være en fair leder er ikke nogen let opgave. Her giver en adfærdsekspert dig hemmeligheden bag at blive opfattet som en fair leder af dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Rigtige spørgsmål skaber innovation

    Med de rigtige spørgsmål åbner du som leder op for en innovationskraft, der giver mere energi til jeres projekter. Læs her, hvordan du stiller spørgsmål, der sætter gang i innovationen.

    Læs mere
  • Derfor skal du arbejde med integritet i 2015

    En vigtig overvejelse ved årsskiftet er, om man fik gjort det man ville. Og mindst ligeså vigtigt er det, om man gjorde det på den måde, man ville – det vi ofte betegner integritet. Læs, hvorfor integritet er vigtigt i 2015.

    Læs mere
  • Lær at coache dine medarbejdere

    Hvis coaching bruges rigtig kan det være en måde at vejlede og motivere dine medarbejdere. Den gode coach skal lytte og stille de gode spørgsmål og skal være bevidst om sin egen rolle som coach. Du skal hjælpe uden at give gode råd og effektive spørgsmål er dit vigtigste værktøj.

    Læs mere
  • De 7 sprog enhver leder bør kende

    Måden du taler på har konsekvenser for, hvilke reaktioner du får fra dine medarbejdere. I artiklen præsenteres syv forskellige sprog og råd om, i hvilke situationer du med fordel kan bruge de forskellige sprog.

    Læs mere
  • Tre ting gode ledere ved om deres medarbejdere

    Find det unikke ved hver enkelt medarbejder, dyrk det og skræddersy hendes kompetenceudvikling efter hendes læringsstil. Sådan lyder opskriften ifølge ledelsesekspert og forfatter Marcus Buckingham på at få succes som leder.

    Læs mere
  • Lad sladrehankene sladre

    Ledere er efterhånden blevet så ”sladderforskrækkede”, at de glemmer, at sladder er vigtig for vores sociale, psykologiske og fysiske velbefindende. Læs, hvordan du kan bruge sladder til at styrke arbejdspladsen.

    Læs mere