Artikler om Samarbejdsvanskeligheder

Som leder skal du have et knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Når der er er samarbejdsvanskeligheder og konflikter mellem medarbejderne, eller mellem dig og medarbejderne forstyrrer det opgaveløsningen. Vigtig tid og energi bliver brugt forkert. Der er mange ting, der giver samarbejdsvanskeligheder og konflitker. Det kan være dårlig kommunikation, misforståelser, forskellige fagligheder og personligheder eller modstridende mål.

På Lederweb finder du både artikler og værktøjer til at tackle samarbejdsvanskeligheder blandt dine medarbejdere og i dit ledelsesteam og i forhold til samarbejdet på tværs af organisationen og sektorer.



  • Samarbejdsvanskeligheder
Viser 40 / 40
Ingen resultater.
  • Brug Tuckmans 5 udviklingsfaser og effektiviser teamet

    Hvis du ikke kender og forstår dit teams udviklingsfaser, risikerer du at lede dem forkert. Det gør det svært for medarbejderne at opbygge et godt og produktivt samarbejde. Lederen har derfor en vigtig opgave i at støtte teamet, så det kommer trygt og sikkert igennem dets naturlige udviklingsfaser. Artiklen introducerer Tuckmans fem udviklingsfaser og giver råd om, hvordan du kan hjælpe dit team til at blive mere effektivt.

    Læs mere
  • Her er mellemlederens 3 største brølere

    Har du svært ved at slippe de opgaver, du havde som medarbejder, og higer du efter anerkendelse og tydelige resultater? Pas på du ikke ryger i den samme fælde, som mange andre mellemledere. Læs om de 3 største brølere, du kan begå som mellemleder.

    Læs mere
  • Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

    Bedre kommunikation betyder færre konflikter. Når konflikterne optrappes, og samarbejdet slår knuder, er kommunikationen ikke altid helt optimal. Her kan du læse syv gode råd om kommunikation, der kan være med til nedsætte antallet af misforståelser og unødvendige konflikter.

    Læs mere
  • Fra irritation til samarbejde med 10 regler

    Hvis du vil have dine medarbejdere til at levere optimalt som team, skal du ikke blot have styr på arbejdsgangene i gruppen, men også sørge for, at der er sociale regler for jeres samarbejde. På den måde kan du skabe et sammentømret team, der samarbejder uden fnidder og frustration. Få her to værktøjer til, hvordan du skaber klare regler for jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Når kollegaen spænder ben for dig

    Fungerer samarbejdet med kollegaen ikke, kan det ud over at frustrere dig i hverdagen, skade din karriere og i værste fald føre til stress og udbrændthed. Men hvad gør du, hvis du pludselig finder dig selv i gang med at lave din kollegas arbejde, eller hvis kollegaen løber med æren for dit arbejde?

    Læs mere
  • 10 tegn på en syg teamkultur

    Har du oplevet, at jeres nye strategi ikke førte til den planlagte forandring? Så er det måske kulturen på arbejdspladsen, der står i vejen. Læs her, om ti tegn på en syg teamkultur, og få en model til at skabe en kulturændring i praksis.

    Læs mere
  • Når din dygtigste medarbejder skader teamet

    Hun er uforskammet, stødende og arrogant over for både dig og dine medarbejdere. Du tolererer hende, fordi hun er hamrende dygtig og uundværlig. Men hvis du ikke handler, ødelægger hun dit team bid for bid. Læs her, hvordan du sætter rammer for den kompetente medarbejder, der opfører sig elendigt.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Led dit team fra konflikt til trivsel

    Måske er der kommet nye kolleger eller en ny leder i teamet, måske er der opstået en dårlig dynamik over tid, måske har forandringstoget kørt for stærkt i for lang en periode. Men én ting er sikkert: Mistrivsel har altid noget med lederen at gøre, enten direkte eller indirekte. Læs om, hvordan du får dit team i trivsel.

    Læs mere
  • Når lederen mobber

    Lederen er i den stærkere position og har muligheden for at misbruge sin magt i forhold til den enkelte medarbejder. Ifølge faglitteraturen om mobning støder man tit på den konstatering, at det er ledere, der tegner sig for mange tilfælde af mobning.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en advarselssamtale

    Heldigvis er advarselssamtalen en samtale, ledere sjældent har med medarbejderne. Men det betyder også, at få ledere ved, hvordan de skal gribe samtalen an. Her får du en guide igennem de fem centrale faser i en advarselssamtale.

    Læs mere
  • Kritik til chefen - hvordan?

    Ser du forbedringspotentiale i din chefs præstationer, synes du til tider hendes mails er uklare eller savner du, at hun siger godmorgen? Uanset hvad din kritik drejer sig om, kan den være svær at give. Men hvis du giver kritikken korrekt og eftertænksomt, kan den ikke kun gavne din leder, men også forbedre jeres samarbejde og forhold.

    Læs mere
  • Drop pseudo-demokrati på arbejdspladsen

    Lederen indkalder til et møde om en forandringsproces, men beslutningen er allerede taget. Sådan noget er gift for samarbejdet. “Gør beslutninger og arbejdsgange gennemsigtige, og styrk dermed jeres sociale kapital,” lyder opfordringen fra seniorforsker Peter Hasle.

    Læs mere
  • Mening i galskaben - en fælles forpligtelse

    I stedet for at udnævne en konflikt til en mobbesag, er der mange gode grunde til i stedet at bruge relationel etik og social ansvarlighed til at løse problemerne, i stedet for at være med til at optrappe dem.

    Læs mere
  • Sådan arbejder du sammen med en du ikke bryder dig om

    Nogle typer spiller du rigtig godt sammen med, andre knap så godt, og nogle gange støder du også på en, som får det værste frem i dig. Det må helst ikke ske, hvis du er leder. Læs her, hvordan du får samarbejdet til at køre som smurt med den medarbejder, kollega eller chef, du ikke bryder dig om.

    Læs mere
  • Værktøj: Opløs konflikter i ledelsesteamet

    Konflikter i ledelsesteams skyldes ofte, at lederne har forskellige syn på, hvad der er god ledelse. En leder vægter måske stabilitet, en anden fornyelse og en tredje tillid og samarbejde. Her får I et værktøj til at tackle konflikter i ledelsesteamet.

    Læs mere
  • Undgå konflikter mellem introverte og ekstroverte

    Det kan slå gnister, når introverte og ekstroverte skal arbejde sammen, og resultatet kan blive, at alting brænder sammen. Håndteret rigtigt kan modsætningerne til gengæld blive til en styrke, der giver mulighed for at skabe noget ekstraordinært. Læs her, hvordan du samarbejder med din modsætning.

    Læs mere
  • 5 ting der smadrer dit ledelsesteam

    Et velfungerende lederteam er ikke kun et godt rygstød for den enkelte leder. Det er også en forudsætning for at håndtere stadig mere krævende og tværgående ledelsesopgaver. Men et lederteam fungerer ikke af sig selv. Det er et samarbejde, der skal arbejdes for. Læs om fem ting, der ødelægger muligheden for at skabe et succesfuldt team.

    Læs mere
  • Lidt om jazz, meget om ledelse

    Forestil dig, at der blev sat musikalsk lyd på din organisation. Hvordan ville musikken lyde? Som harmonisk samspil? I dur eller mol? Sandsynligvis rummer din organisation flere stykker musik i sig. Spørgsmålet er blot, om I spiller efter samme partitur og noder, og hvordan I øver jer i samspil, timing, koordination og lytning. Læs mere om hvordan jazzmusik og forandringsledelse kan kobles sammen.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en passiv-aggressiv lederkollega

    Din lederkollega siger én ting til dig under mødet, men gør noget andet bagefter. Han hilser ikke, når I passerer hinanden på gangen, eller han taler hen over hovedet på dig til møderne, og når du spørger ham om, hvad der er galt, insisterer han på, at alt er fint. Det kan være meget frustrerende at arbejde sammen med en, som er passiv-aggressiv. Få syv råd om, hvordan du kan du kan håndtere en passiv-aggressiv opførsel her.

    Læs mere
  • Håndter din usikkerhed når du afskediger

    Det er aldrig nemt atafskedige en medarbejder. Og det bliver ikke lettere, hvis du ikke selv har været med til at tage beslutningen om afskedigelse, eller hvis du er helt ny i lederrollen. Læs her, hvordan du håndterer din egen usikkerhed og få konkrete bud på, hvordan du giver din medarbejder en værdig opsigelse.

    Læs mere
  • 7 råd: Kom mobning til livs

    Hver 12. danske medarbejder har inden for det seneste år været udsat på mobning på deres arbejde. Organisationspsykolog fortæller her, hvad voksenmobning er, og giver syv råd om, hvordan du kan komme mobningen til livs.

    Læs mere
  • 4 veje til fiasko

    Ledelse er et af de mest studerede fænomener, hvor fokus ofte er på, hvad der er smart, effektivt og gavnligt i en given situation. Men nogle gange kan det være godt at vende verden på hovedet. Her får du vejen til, hvad man skal gøre for at mislykkes totalt som leder.

    Læs mere
  • Sådan leder du på tværs i dit stabsunivers

    Verdensfjerne, for store og dominerende. Sådan omtaler medarbejdere i front stabsfunktionerne på rådhuset. Og medarbejdere i stabsfunktioner taler om linjefunktionerne som udisciplinerede og med manglende helhedsperspektiv. Få inspiration til, hvordandu lukker spændingsfeltet mellem de to og derigennem skaber bedre sammenhængende forløb for borgerne.

    Læs mere
  • Podcast: Fyringer og dårlig ledelse

    Findes der en ordentlig måde at skille sig af med medarbejdere på? Og er det lettere at fyre, hvis det sker som led en i sparerunde? Det drøfter to chefer og en psykolog sammen med Kurt Strand. Lyt til en ny podcast i serien "Ørerne i maskinen", som tager fat på en af de sværeste opgaver i lederjobbet.

    Læs mere
  • Podcast: Når jorden brænder under lederen

    I Superligaen er trænerlunten kort, hvis der scores i det forkerte mål, og meget anderledes er det ikke for offentlige topledere, når jorden brænder under dem. Lyt med, når totopledere og en politiker debatterer resultatkrav, tillid og kontrol i studiet hos Kurt Strand.

    Læs mere