Artikler om Samarbejde

Samarbejdet på arbejdspladsen er afgørende arbejdspladsens for opgaveløsningen og den service borgerne modtager. Det gode samarbejde er vigtigt både internt på arbejdspladsen, på tværs af afdelinger og på tværs af sektorer. Et godt samarbejde kommer ikke af sig selv. Og det kræver noget forskelligt af dig, alt efter om du vil styrke samarbejdet mellem dine medarbejdere eller deres samarbejde på tværs med andre enheder i organisationen eller andre sektorer.

I teorien om relationel koordinering er der konkrete teknikker til at måle, om I er gode til at samarbejde, og der er også råd om, hvor du skal sætte ind, hvis samarbejdet halter.

Et godt samarbejde må ikke forveksles med, at man har det godt med hinanden. Der drejer sig om, at der er klarhed om kerneopgaven, og at man kan arbejde effektivt sammen om denne.

Forudsætningen for et vellykket samarbejde er:

  • "Koordinering – at man har fælles mål, fælles sprog og viden samt gensidig respekt mellem faggrupperne"
  • "Kommunikation – der kan understøtte koordineringen, når den er hyppig, rettidig, præcis og problemløsende".

Dette kan være svært i organisationer, hvor forskellige faggrupper har en specialviden, men stadig er afhængig af hinanden for at gøre et godt stykke arbejde. Det kan også komplicere samarbejdet, hvis det ikke er muligt at forudse vigtige elementer i opgaveløsningen, og opgaver, der skal løses under tidspres. Derudover kan forskelle mellem løn og status/prestige på arbejdspladsen også besværliggøre samarbejdet.

Et godt samarbejde forudsætter en ledelse, der:

  • Formulerer et fælles mål, som giver mening og motiverer alle
  • Sikrer det nødvendige niveau af fælles viden og fælles sprog – gennem videndeling og læring
  • Understøtter den gensidige respekt mellem faggrupper uanset deres formelle status
  • Udvikler strukturer og relationelle kompetencer, der styrker den vigtige interne kommunikation om kerneopgaven.


  • Samarbejde
Viser 5 / 2260
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere