Advarsel: Undgå at være den sidste der ved besked

Har du en fornemmelse af, at du går glip af vigtige informationer? Til trods for, at du som leder har adgang til et hav af kommunikationskanaler? Så handler det måske om, at du skal blive bedre til at lytte. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lytte.

Skribentinfo

Føler du ofte, at du går glip af en masse viden? Hører du fx sidst om projektet, som Lise bakser med eller om Nannas gode ide til at forbedre morgenrutinen på rød stue? Det kan også være, at det ærgrer dig, at du er den sidste, der hører, at Nadja og Susanne har haft en del konflikter i den sidste tid. Eller at Charlotte skal giftes til sommer.

Du kan ikke vide alt, og noget viden kan du måske godt undvære og lede fint uden – men det er som minimum vigtigt, at dine medarbejderes udfordringer og gode ideer lander hos dig som en af de første. Og derfor skal du være god til at lytte. Men at være en god lytter handler ikke kun om at slå lyttebøfferne ud. Det kræver en langt mere aktiv indsats fra din side og en kultur, hvor dine medarbejdere tør dele alt med dig – også de dårlige nyheder.

Der er store gevinster at høste, hvis du arbejder aktivt med din lytning og de barrierer, der kan stå i vejen for, at den vigtige viden når frem til dig. Udfordringer kan nå at blive håndteret, inden de vokser sig for store, og de gode ideer kan I føre ud i livet med et noget hurtigere aftræk. Samtidig vil det også mindske skellet mellem dig og dine medarbejdere. Og det kan være med til at mindske den følelse af at stå udenfor fællesskabet, som mange ledere føler. 

Her får du seks ideer til, hvordan du ved at ændre din adfærd kan få den nødvendige viden:

1. Vis respekt

Hierarkiet er et nødvendigt onde for din ledelse, men det må på ingen måde have indflydelse på den respekt, du udviser dine medarbejdere – eller i det hele taget dine omgivelser. Hvis du møder dine medarbejdere med den samme respekt uafhængigt af, hvem du står overfor, så vil langt flere informationer af både god og dårlig karakter slippe igennem til dig. 
 

2. Giv tilladelse til at dele de dårlige nyheder

Dine medarbejdere skal vide, at du gerne hører både de gode og de dårlige nyheder. For det er vigtigt, at du er en af de første, der ved, når der er udfordringer på vej. Derfor skal du gøre det klart og tydeligt, at du vil have hele billedet. Så lad det være en fast del af jeres forventningsafstemning.  
 

3. Skab et system der giver dig hurtig adgang til dårligt nyt

Du skal gøre det nemt at levere dårligt nyt. Fx kan du foreslå, at dårligt nyt er man velkommen til at sende en mail eller sms, hvis man trives bedst med det. Det er menneskets natur at have svært ved at overlevere dårligt nyt, og ikke at kunne leve op til en forventning. Men hvis du gør det så nemt som muligt for dine medarbejdere, skaber du en kultur, hvor du får advarslerne tidligt – og dermed også kan reagere tidligt og tage flere ting i opløbet. 


4. Dvæl ved successer

Gør det også til en del af jeres kultur, at I fejrer jeres succeser. Hvad er I stolte af? Hvad har I opnået gennem de sidste fem år? Og mindst lige så vigtigt, hvad vil I gerne være stolte af om fem år? Det giver nemlig mulighed for mange ærlige samtaler om de ting, der eventuelt kan stå i vejen for målene. Det er en ret simpel metode, der åbner for de svære samtaler, for det giver god energi at dvæle lidt ved succeserne og samtidig kigge frem. Det giver som regel også blod på tanden i forhold til at arbejde videre og ikke give op for tidligt, når noget bliver svært. 


5. Lyt uden at dømme 

Du skal øve dig i at slippe din agenda. Hvis du hele tiden har den ene fod i din egen dagsorden, er du ikke i stand til at lytte aktivt. Du vil derimod være i gang med at formulere dit eget modsvar frem for at bearbejde det, du hører – det din medarbejder fortæller dig. Du skal virkelig være til stede og sluge din trang til at tale. 


6. Opsøg input 

Det er ikke nok at sige, at folk skal dele deres viden med dig. Du skal også investere tid og energi i at trave gangene tynde, besøge alle afdelinger og jævnligt afholde møder, der handler om, at du har brug for viden og input. Og dine medarbejdere har til gengæld den opgave at gøre dig klogere. Det er en tidsluger, men det er samtidig en af dine kerneopgaver som leder. For du skal sikre, at din opfattelse af tingenes tilstand ikke afviger for meget fra virkeligheden. 

De mange møder er på ingen måder spild af tid. Tværtimod. Du har her en enestående chance for at klargøre organisationens strategi for dine medarbejdere, mens du også langt tidligere vil fange faresignaler/problemer, der ligger og ulmer.   

At være en god lytter kræver engagement og konstant opmærksomhed. Men det er til gengæld en god investering. Med tiden, vil du udvikle en langt mere nuanceret forståelse for både jeres organisation, dine medarbejdere og de komplekse dynamikker, I alle indgår i. Og I vil langt hurtigere kunne reagere på udfordringer og samtidig også sætte mange flere af de gode ideer i søen.

Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen Are You Really Listening på hbr.org.

 

 

Skribentinfo

Kommentarer