Advarsel: Undgå at være den sidste der ved besked
Har du en fornemmelse af, at du går glip af vigtige informationer? Til trods for, at du som leder har adgang til et hav af kommunikationskanaler? Så handler det måske om, at du skal blive bedre til at lytte. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lytte.
Skribentinfo
Føler du ofte, at du går glip af en masse viden? Hører du fx sidst om projektet, som Lise bakser med eller om Nannas gode ide til at forbedre morgenrutinen på rød stue? Det kan også være, at det ærgrer dig, at du er den sidste, der hører, at Nadja og Susanne har haft en del konflikter i den sidste tid. Eller at Charlotte skal giftes til sommer.
Du kan ikke vide alt, og noget viden kan du måske godt undvære og lede fint uden – men det er som minimum vigtigt, at dine medarbejderes udfordringer og gode ideer lander hos dig som en af de første. Og derfor skal du være god til at lytte. Men at være en god lytter handler ikke kun om at slå lyttebøfferne ud. Det kræver en langt mere aktiv indsats fra din side og en kultur, hvor dine medarbejdere tør dele alt med dig – også de dårlige nyheder.
Der er store gevinster at høste, hvis du arbejder aktivt med din lytning og de barrierer, der kan stå i vejen for, at den vigtige viden når frem til dig. Udfordringer kan nå at blive håndteret, inden de vokser sig for store, og de gode ideer kan I føre ud i livet med et noget hurtigere aftræk. Samtidig vil det også mindske skellet mellem dig og dine medarbejdere. Og det kan være med til at mindske den følelse af at stå udenfor fællesskabet, som mange ledere føler.
Her får du seks ideer til, hvordan du ved at ændre din adfærd kan få den nødvendige viden:
1. Vis respekt
Læs også: Lyt for at forstå - ikke for at svare
2. Giv tilladelse til at dele de dårlige nyheder
Læs også: Ti stille når du taler
3. Skab et system der giver dig hurtig adgang til dårligt nyt
4. Dvæl ved successer
5. Lyt uden at dømme
6. Opsøg input
De mange møder er på ingen måder spild af tid. Tværtimod. Du har her en enestående chance for at klargøre organisationens strategi for dine medarbejdere, mens du også langt tidligere vil fange faresignaler/problemer, der ligger og ulmer.
At være en god lytter kræver engagement og konstant opmærksomhed. Men det er til gengæld en god investering. Med tiden, vil du udvikle en langt mere nuanceret forståelse for både jeres organisation, dine medarbejdere og de komplekse dynamikker, I alle indgår i. Og I vil langt hurtigere kunne reagere på udfordringer og samtidig også sætte mange flere af de gode ideer i søen.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen Are You Really Listening på hbr.org.
Kommentarer