Videndeling er overalt. Den optræder ofte i organisationens værdigrundlag, stillingsopslag, hjemmeside mm., men det er ikke ensbetydende med, at den er så effektiv, som den kunne være. Ofte er videndeling overladt til medarbejderne selv. De vælger selv, hvem de deler med, hvornår og hvor meget. Tænk fx over hvor meget af den viden, som dine medarbejdere får igennem kurser eller uddannelse, der bliver anvendt og delt i resten af organisationen?
På Lederweb kan du læse artikler, der giver dig inspiration til, hvordan du kan arbejde med videndeling i din organisation. Videndeling bidrager ikke kun til kvalitet i arbejdet og til lettere arbejdsgange. Videndeling kan også have betydning for økonomien. Når en dygtig medarbejder forsvinder, kan der forsvinde meget værdifuld viden med vedkommende, hvis ikke I har en god kultur for videndeling. En god exit-samtale kan også være et godt redskab til at sikre, at den viden ikke går tabt. Det kan du også læse om på Lederweb, lige som du også finder artikler, der sætter spot på, hvordan du motiverer til mere videndelen, hvis du slipper kontrollen.