Artikler om Videndeling

Videndeling er overalt. Den optræder ofte i organisationens værdigrundlag, stillingsopslag, hjemmeside mm., men det er ikke ensbetydende med, at den er så effektiv, som den kunne være. Ofte er videndeling overladt til medarbejderne selv. De vælger selv, hvem de deler med, hvornår og hvor meget. Tænk fx over hvor meget af den viden, som dine medarbejdere får igennem kurser eller uddannelse, der bliver anvendt og delt i resten af organisationen?

På Lederweb kan du læse artikler, der giver dig inspiration til, hvordan du kan arbejde med videndeling i din organisation. Videndeling bidrager ikke kun til kvalitet i arbejdet og til lettere arbejdsgange. Videndeling kan også have betydning for økonomien. Når en dygtig medarbejder forsvinder, kan der forsvinde meget værdifuld viden med vedkommende, hvis ikke I har en god kultur for videndeling. En god exit-samtale kan også være et godt redskab til at sikre, at den viden ikke går tabt. Det kan du også læse om på Lederweb, lige som du også finder artikler, der sætter spot på, hvordan du motiverer til mere videndelen, hvis du slipper kontrollen.



  • Videndeling
Viser 42 / 42
Ingen resultater.
  • Strategi ifølge Mintzberg

    Det kan være lidt af en jungle at finde hoved og hale i ledelseslitteraturens mange definitioner af strategibegrebet. Henry Mintzberg har skabt overblik over strategiens mange facetter med sine fem P’er. Læs om, hvad forskellen er på strategi som en plan og strategi som et mønster, og bliv klogere på, hvilken definition din organisation skal bruge i strategiarbejdet.

    Læs mere
  • 5F-modellen

    5F-modellen er en fasemodel, der udspringer af den anerkendende og ressourceorienterede tilgang Appreciative Inquiry (AI). Modellen er velegnet som ramme for udviklingsprocesser i almindelighed, og kan også bruges som forløbsskitse for udviklingssamtaler, som fx coaching.

    Læs mere
  • Hvad er innovation?

    Innovation er en idé, der omsættes til praksis og skaber værdi. Men innovation varierer i størrelse og gennemslagskraft og behøver ikke altid at være noget helt nyt. I denne artikel definerer innovationsforsker Catharina Juul Kristensen, hvad innovation i den offentlige sektor er – og hvad det ikke er.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • 10 grunde til, at du aldrig skal holde et møde igen

    Hvert år bliver der spildt millioner af kroner, millioner af timer og millioner af menneskers energi på møder. Her har du 10 gode grunde til at skære ned på møderne – eller undgå dem helt. Gør alle møder frivillige. That should do the trick.

    Læs mere
  • Forandringsmatrix: Få styr på forandringen

    Den offentlige sektor er under forandring. Der er brug for kvalificeret ledelse, som kan håndtere forandringer i alle størrelser, men med hvilken ledelse og hvilket tempo? Her får du en forandringsmatrix, der giver overblik samt råd om, hvordan du skal lede forandringer.

    Læs mere
  • Det succesfulde møde står på 3 ben

    Effektivt, meningsfuldt og værdiskabende. Det kendetegner et succesfuldt møde. Men for at kunne opfylde alle tre kriterier kræver det, at man går fra traditionel mødeledelse til mødefacilitering. Artiklen guider til det succesfulde møde gennem fokus på forberedelse, facilitering og opfølgning.

    Læs mere
  • Netværksanalyse: Et røntgenbillede af organisationen

    Analyser og kortlægning af netværk i alle afskygninger bliver oftere og oftere anvendt af offentlige institutioner og virksomheder. Årsagen er, at en netværksanalyse giver et unikt indblik i noget som ellers er skjult for øjet. En netværksanalyse svarer populær sagt til et røntgenbillede af organisationen, så ledelsen opnår indsigt til at forstå, hvordan samarbejdet og kommunikationen i organisationen ser ud.

    Læs mere
  • Drop NPM og få mere tid til kerneopgaven

    Mange offentlige ledere føler sig i dag fanget i et bureaukrati af målstyring, kontrol og dokumentation. Det skyldes de seneste 20 år med New Public Management ifølge professor i organisationsteori Ralph D. Stacey. Lederweb har interviewet ham om, hvad ledere selv kan gøre for at håndtere dokumentationspresset.

    Læs mere
  • Organisationen skal være robust – ikke medarbejderne

    Hypotesen om at robuste medarbejdere giver en robust organisation, får dumpekarakter ifølge international forskning og praksis. Men hvad er alternativet? Svaret er at lede, så organisationen bliver robust frem for, at medarbejderne skal være det. Læs her, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • Få dine medarbejdere til at dele mere viden

    Medarbejdere deler helst viden med de kollegaer, som de kender og kan lide, viser forskning. Det er umiddelbart genkendeligt, men ikke gavnligt i et ledelsesmæssigt perspektiv. Her er fem råd om, hvordan du øger vidensdeling gennem din ledelse.

    Læs mere
  • Hvorfor videndeler vi ikke "bare"

    Videndeling er for mange en selvfølgelighed, for andre en besværlighed. Ifølge ledelseskonsulent Susanne Teglkamp, kræver det uanset hvad, en indsats at bevare og udvikle en effektiv videndeling. Det behøver hverken at være svært, dyrt eller vanskeligt. Læs her hvordan du sikrer en effektiv videndeling.

    Læs mere
  • Forstå hjernen og led klogere

    Dine medarbejder reagerer instinktivtfrem for rationelt langt oftere, end både du og de selv tror. En række processer i vores hjerner afgør, hvordan vi reagerer på alt fra forandringer til pressede situationer. Hvis du forstår de processer, kan du lede dine medarbejdere bedre. Det kaldes hjerneledelse. Bliv klogere på hjerneledelse og få råd om, hvordan du kan bruge det i din hverdag.

    Læs mere
  • Seneca: Led efter fagligheden

    Vi skal have noget mere tværfaglighed. Sådan lyder det ofte, når komplekse udfordringer skal håndteres. Men hvorfor egentlig? Måske er tiden kommet til, at vi efter år med tværfaglighed fokuserer på fagligheden? At vi bliver skarpe på, hvad vi hver især bidrager med - og hvad vi sammen skal lykkes med.

    Læs mere
  • Lederens syv bedste sjuske-råd

    Altid engageret, ambitiøs, dygtig og fejlfri. Det må anses for at være lederens vej til succes og fremgang. Nej heldigvis ikke! Med en tilpas dosis sjusk, kan du komme længere end du tror.

    Læs mere
  • Det kræver talent at udvikle talent

    Talentudvikling handler ikke om lederne, men det starter med dem. En væsentlig del af talentudviklingen afhænger af talentets nærmeste leder. Her er fire roller, som talentlederen skal veksle imellem for at understøtte sit talents udvikling.

    Læs mere
  • Sådan leder du samskabelse

    Samskabelse er på dagsordenen i den offentlige sektor. Ressourcerne er knappe og potentialet stort, hvis borgere og interessenter kan bringes i spil som ressourcer frem for problemer, der skal løses. Men hvordan sikrer du, at det hele ikke blot ender som smarte buzzwords og en stor konsulentregning? Få et bud på det her.

    Læs mere
  • Hvordan motiverer og engagerer du dine medarbejdere?

    Du øger dine medarbejderes motivation og engagement, når du dialogisk involverer dem i meningen med det, I laver. Vejen til fælles meningen med arbejdet opnår du gennem gensidigt ansvar, indflydelse og ejerskab. Få her en metode til hvordan du kan gøre det.

    Læs mere
  • Få dine ideer igennem

    Du har fået en fantastisk ide. En ide, der kan gøre jeres arbejdsplads bedre, og som synes helt rigtig. Ideen bliver dog mødt med kritiske spørgsmål og kommentarer. Inden du ser dig om, er ideen skudt ned. Få råd fra Harvardprofessoren John Kotter om, hvordan du slår i gennem med din ide overfor nej-sigerne.

    Læs mere
  • Mindre kontrol giver mere videndeling

    Holder dine medarbejdere på deres viden? Så skal du måske se på måden, du motiverer dem. En undersøgelse viser nemlig, at medarbejderne er mindre tilbøjelige til at dele deres viden, hvis de bliver kontrolleret og ikke oplever frihed i deres arbejde.

    Læs mere
  • Hvad du bør vide når du går fra leder til chef

    Det er en omvæltning at gå fra at være leder til at blive chef. Medarbejderne er ikke længere din primære relation, og du bevæger dig endnu længere væk fra din faglighed: Du bliver fuldtidsleder. Læs her om skiftet fra leder til chef, og bliv forberedt på, hvad chefjobbet kræver.

    Læs mere
  • Netværk i fremtidens kommunale organisation - et strategisk perspektiv

    Alle taler om netværk. Men netværk er ikke noget nyt. Netværk har altid spillet en central rolle i offentlige styringsprocesser. Det nye er, at det er blevet et mere legitimt og ligefrem nødvendigt redskab i den offentlige styrings værktøjskasse.

    Læs mere
  • 5 ting der spænder ben for samskabelse

    Selvom samskabelse altid er tænkt i den bedste mening, går det ofte galt undervejs. Læs her om fem faktorer, der spænder ben for samskabelse, og få råd om, hvordan du lykkes i processen.

    Læs mere
  • Mislykkes 70 pct. af alle forandringstiltag vitterligt?

    På et eller andet tidspunkt i løbet af din lederkarriere har du sikkert hørt, at 70 pct. af alle forandringstiltag fejler. Hvor kommer tallet fra, og passer det virkeligt, at så mange forandringstiltag går i vasken?

    Læs mere
  • 4 råd: Skab en god læringskultur

    Hvis du vil have fuld valuta for de kurser, du sender dine medarbejdere på, skal du skabe en stærk læringskultur. Få fire råd om, hvordan du sikrer, at dine medarbejdere ser læring som en mulighed for udvikling, der gavner både dem selv og hele arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Sæt medarbejderne fri - og led på tværs

    Det er svært at bygge bro mellem to organisationer, fx mellem et hospital og en ældrepleje, og skabe løsninger, som borgeren oplever som sammenhængende, hjælpsomme og professionelle. Årsagerne hertil er mange: Vi er os selv nok – først systemet så borgeren. Eller: Det er for ustyrligt at skabe løsninger i grænselandet mellem organisationer – kontrol før kvalitet. Læs her, hvordan du alligevel kan lede på tværs.

    Læs mere
  • Sådan leder du videndeling på distancen

    For at understøtte videndeling skal du styrke medarbejdernes relationer. Det er en opgave, der bliver endnu vigtigere og vanskeligere, når du og medarbejderne ikke sidder fysisk på samme arbejdsplads. Læs om, hvordan du styrker videndeling på trods af afstand.

    Læs mere
  • Stjæl med stolthed

    Paradoksalt nok er det næsten umuligt at sprede innovative løsninger i den offentlige sektor. For i modsætning til det private er de fleste ideer i den offentlige sektor ubevogtede og frit tilgængelige. Man kigger hellere mod udlandet end mod nabokommunen efter nye løsninger - og det er helt forkert, lyder det fra innovationseksperter.

    Læs mere
  • Sæt gang i de store tanker med små glimt

    Innovation kommer ikke af sig selv, men med glimtglimt.dk får du et værktøj fra Væksthus for Ledelse, der er perfekt som fødselshjælper til de nye ideer. Kig på siden og lad dig inspirere af alverdens smarte løsninger.

    Læs mere
  • Er du dirigent eller marionetdukke, når du leder?

    Du kan vælge mellem en proaktiv eller reaktiv strategi, når du tilpasser din organisation til de nye mål og vilkår, der følger med de reformer, som skiftende regeringer gennemfører. Derfor opstår et centralt spørgsmål for ledere i reformstaten: Hvordan bliver jeg dirigent frem for marionetdukke?

    Læs mere
  • Ny undersøgelse: Offentlige ledere vil gerne samarbejde

    Samarbejde skaber bedre resultater. Sådan lyder det fra lederne i en ny undersøgelse, som Ledelseskommissionen har gennemført. Men lederne efterspørger samtidig mere viden om deres lederkollegers opgaver i de andre forvaltninger og sektorer, fordi den viden fremmer mulighederne for det gode samarbejde.

    Læs mere
  • Når bogstaverne driller dine medarbejdere

    Cirka 500.000 ufaglærte og faglærte har svært ved at læse og skrive. Samtidig stiger kravene til skriftlighed på arbejdspladserne. Derfor tilbyder KL, FOA og 3F gennem Kompetencefonden fuld økonomisk dækning, når medarbejderne skal have styr på bogstaverne. Men for at det bliver en succes, kræver det, at du som leder går foran, så medarbejderne tør gå med.

    Læs mere
  • Videndeling: Når viden klistrer og klumper

    Selvom videndeling ikke er noget nyt, har mange arbejdspladser stadig svært ved at få videndeling til at fungere. Få her, nogle af forklaringerne på, hvorfor videndeling er så svært og hvordan du understøtter videndelingen hos jer.

    Læs mere
  • Work out louder

    Videndeling og innovation på tværs af afdelinger er vanskelig, når fokus udelukkende er på at løse sine egne opgaver og arbejdspladserne er inddelt i teams, arbejdsområder og stillinger. En måde at øge videndelingen på, er, at ”work out louder” og samtidig holde fast i den måde, organisationen fungerer på i dag. Få her råd om hvordan.

    Læs mere
  • Hvordan I kan præstere ligesom Google

    Google er på mange måder en frontløber i forhold til at tænke og skabe en ægte high-performance kultur. Her får du fire af de vigtigste læringer fra Google, som du kan bruge til at understøtte udviklingen af en højt præsterende arbejdskultur.

    Læs mere
  • Kommunernes Digitaliseringstræf 2019

    Hvad betyder digitaliseringen for din ledelse? Sæt kryds i kalenderen den 6. juni, hvor du kan høre oplæg fra nogen af de fremmeste eksperter på feltet, deltage i en række forskellige sessioner og pleje dit netværk.

    Læs mere
  • Har du mod på et tillidsfuldt ledelsesteam?

    Hvis du vil lykkes som leder, skal du have mindst to ben at gå på – et målorienteret og et relationsorienteret. Det relationsorienterede ben halter desværre ofte under pres. Få her inspiration til, hvordan du ved at styrke tillidsfulde og åbne relationer i organisationen, kan drage stor nytte af dit ledelsesteam.

    Læs mere