Guide til ledelse af stress
En kort guide til at håndtere stress - både din egen og dine medarbejderes.
Skribentinfo
Når vi i en kortere periode bliver udsat for øget pres, opstår det, der kaldes for akut stress. Akut stress bliver som regel kategoriseret som hensigtsmæssig, da den gør os i stand til enten at håndtere de ting, som påvirker os, eller fjerne os helt fra den stressfremkaldende situation.
Det er først, når arbejdspresset eller kravene over længere tid bliver for store eller usammenhængende, og den akutte stress går hen og bliver kronisk, at der opstår et problem. Med kronisk stress følger nemlig negative fysiske, psykiske og/eller sociale reaktioner.
Stressforebyggelse er derfor præcis det samme som trivselsfremme, og begge dele er tæt forbundet med arbejdspladsens evne til at løse sin kerneopgave effektivt. Dette gør naturligvis arbejdet med stressforebyggelse til en af de vigtigste ledelsesmæssige udfordringer af i dag.
Hvordan håndterer du stress som leder?
Enhver stressindsats består overordnet af tre faser:
- Identifikation – er der stress og i givet fald hvor?
- Håndtering – hvad kan man gøre, når en medarbejder eller man selv har fået stress?
- Forebyggelse – hvad fører til stress, og hvordan kan man undgå, at stress opstår?
For dig som leder betyder det blandt andet, at du i hverdagen bør have fokus på at iagttage og spørge ind til dine medarbejderes velbefindende såvel som dit eget.
Du skal give social og faglig støtte og kunne sætte ind og ændre en medarbejders jobindhold og arbejdsmængde, hvis det bliver nødvendigt. Du skal samtidig have et blik for detaljernes betydning, så du aktivt kan udvikle bedre arbejdsnormer og -rutiner.
Mere langsigtet bør du stadigt søge efter at udvikle de bedste stressforebyggende rammer. Det kan du f.eks. gøre ved at understøtte de lokale enheders arbejde med stressforebyggelse, sætte nye anti-stress-projekter i gang og sørge for en grundig arbejdstilrettelæggelse, hvor du informerer dine medarbejdere grundigt, fastlægger ressourcer og skaber balance i forhold til mål og opgaver.
Et mere konkret redskab til at forebygge stress hos medarbejderne er hele tiden at medtænke følgende seks dimensioner i din ledelse:
At forebygge stress i forhold til medarbejderneForudsigelighed. De store linjer i arbejdet skal være trukket klart op for de ansatte. En central ledelsesopgave bliver på denne måde at give de relevante informationer på de relevante tidspunkter. |
Et konkret udgangspunkt i forhold til at forebygge din egen stress kan til gengæld være nedenstående huskeliste:
At forebygge din egen stress
|
Læs også
Kommentarer