“Komplekse udfordringer kalder på ekstrem teaming”. Sådan skriver ledelsestænkerne Amy C. Edmondson og Jean-François Harvey i bogen ”Ekstrem teaming – ledelse på tværs af organisationer”.
Organisationer møder i stigende grad komplekse udfordringer, som bedst kan løses ved, at aktører indgår i flydende og midlertidige teams. Det stiller nye krav til teamledelse og evnen til at samarbejde uden for formelle, stabile rammer og teams. Det handler mindre om at se indad og skabe stærke teams internt og mere om at samarbejde på tværs af grænser.
Teaming
Et effektivt team har i organisationsteorien tidligere være defineret som et team med klare grænser, en fælles målsætning, indbyrdes afhængighed, en vis grad af stabilitet, passende bemanding og tilstrækkelige ressourcer. Teams har været relativt statiske størrelser. Forestillingen har været, at et team vil performe godt, hvis det er designet godt.
Verbet ’teaming’ er det begreb, Edmondson opererer med, når hun skal beskrive, hvordan man ”teamer op”. Teaming er en dynamisk aktivitet i modsætning til teams. Teaming bestemmes ikke af strukturer, men handler om at identificere essentielle samarbejdspartnere og hurtigt komme i gang med at arbejde med en problemstilling.
Tiden, mellem et problem opstår, og hvornår det skal løses, er accelereret. Det er ikke altid praktisk muligt at træde et skridt tilbage for at vælge, opbygge og forberede det ideelle team til at håndtere problemer i den hastighed, der kræves løsninger. Så teaming er ifølge Edmondson og Harvey kommet for at blive.
Denne type organisering, hvor man ”teamer op” – i modsætning til stabile teams – ses efterhånden inden for mange områder og brancher, fordi arbejdet i stigende grad præsenterer komplicerede gensidige afhængigheder, der skal håndteres.
Et eksempel kan være, at der i en kommune er vedvarende problemer med kriminelle unge fra nabokommunerne, der raserer kommunens bibliotek uden for den bemandede åbningstid. En måde at få sat en indsats i gang er ved, at cheferne for kultur/fritid, børne/unge fra forskellige kommuner og en repræsentant for SSP teamer op i en kortere periode.
Ekstrem teaming – hvad kræver det?
Ekstrem teaming refererer til samarbejde på tværs af sektorer, hvor organisationer udvikler sig, påvirker og baner vejen for nye løsninger og innovation udenfor den pågældende organisations grænser. Med eksemplet ovenfor kunne det fx være, at kommunerne bruger biblioteket til at lave opsøgende arbejde og til at komme i dialog med de unge, og på tværs af kommunegrænser får etableret nogle anderledes fritidstilbud – fx i bibliotekets kælder, der tidligere var bogdepot – til de mest udsatte unge i kommunerne.
Edmonson og Harvey stiller spørgsmålet: Hvordan sættes forskellige personer sammen i teams, så de er i stand til at møde komplekse, grænsekrydsende udfordringer?
Hvordan opbygger teamets medlemmer nye relationer og integrerer med deres idéer og kompetencer, så de tilsammen producerer et værdifuldt output?
Når man bevæger sig på tværs af – og udover – organisationens abstrakte og fysiske grænser, skærpes udfordringerne i det tværfaglige samarbejde. Det kræver et fokus på både de mellemmenneskelige og praktiske dynamikker i teams. Der er derfor behov for:
- en engagerende vision – værdier er tydelige, målsætningen er ambitiøs og motiverer på et relationelt og følelsesmæssig plan.
- psykologisk tryghed – hjælper med at håndtere udfordringer mellem deltagerne, men det kræver, at behovet for psykologisk tryghed skal være erkendt og anerkendt, og det skal deklareres som en ressource og en nødvendighed for at præstere på et højt niveau.
- kendskab og forståelser for hinanden – der skabes bedre vilkår for at arbejde med faglige udfordringer, når deltagerne har kendskab til hinandens kompetencer, arbejde og perspektiver, samt at de har forståelse for dem. Deltagernes mulige bidrag og indbyrdes afhængighed skal være tydelig.
- styrket agilitet gennem empowerment – deltagerne har brug for handlerum og motiveres af det. Derfor skal de kunne lave større og mindre tilpasninger undervejs. Målet med ekstrem teaming er at ruste organisationer til at navigere i den kompleksitet, der er en uløselig del af innovativt samarbejde.
Opbygge kultur med nysgerrighed, passion og empati
For at kunne håndtere komplekse udfordringer kan cheferne være med til at opbygge en kultur, hvor teaming forventes og begynder at føles naturlig. Det starter med, at man hjælper alle til at blive nysgerrige, passionerede og empatiske.
Nysgerrighed driver folk til at finde ud af, hvad andre ved, hvad de bringer til bordet, og hvad de kan tilføje. Passion giver næring til entusiasme og indsats. Det gør, at folk bekymrer sig nok om at strække sig og gå langt for at lykkes i fællesskab. Og empati er evnen til at se en andens perspektiv, hvilket er helt afgørende for effektivt samarbejde under pres.
Fasttømret chefgruppe eller mere flydende samarbejder
Væksthus for Ledelse har udgivet publikationen ”Stærkt samarbejde i chefgruppen”, som giver chefer i kommuner og regioner inspiration til at styrke samarbejdet i chefgruppen. Et stærkt samarbejde er essentielt for bedre at kunne skabe resultater som kommune og region. Det kræver mod hos chefer og direktioner at håndtere dilemmaer, pirke til søjler og siloer og stå fast på den fælles ledelsesopgave. Publikationen giver et godt afsæt i forhold til at drøfte samarbejdet i etablerede og mere fasttømrede chefgrupper.
Det kan altid være sundt at reflektere over den organisering, man har etablereret som ledende fora i en kommune eller i en region, og hvordan man bedst håndterer de udfordringer, man står over for. Hvornår er der brug for de stærke mere fasttømrede chefteams, og hvornår ville det været givet bedre ud, at chefer teamer op i mere flydende størrelser, når der er behov?
Uanset hvordan man vælger at organisere sig, er en engagerende vision, psykologisk tryghed, kendskab og forståelser for hinanden samt styrket agilitet gennem empowerment vigtigt at bringe med ind i samarbejdet.
Kilder:
“Ekstrem teaming – Ledelse på tværs af organisationer” af Amy C. Edmondson og Jean-François Harvey (2020)
“The Three Pillars of a Teaming Culture” af Amy C. Edmondson på hbr.org (2013)
“Stærkt samarbejde i chefgruppen” udgivet af Væksthus for Ledelse (2022)
Veje til det stærke chefsamarbejde Er du interesseret i at arbejde videre med at styrke chefsamarbejdet kan du finde mere her: Publikation: Stærkt samarbejde i chefgruppen Læringsspil: Chefgruppen Artikel: 8 teorier: få et endnu bedre teamsamarbejde |