Statistik om forudsigeligende gyldighed af metoder
Der er stor forskel på, hvor gode forskellige metoder er til at vurdere kandidaterne. Se de mest brugte metoder, og hvor sikker hver metode er til at afdække ansøgerens handlinger og kompetencer. Se statistik over metodernes forudsigelighed
Struktureret interview
De bedste metoder undersøger forhold ved ansøgeren, der ligger meget tæt op ad det, som vedkommende skal præstere i jobbet. Det såkaldte ustrukturerede interview – en mere uformel samtale – er således langt mindre pålideligt end et velstruktureret interview, hvor man spørger mere systematisk og fokuserer på relevante temaer, man har udvalgt på forhånd. Læs mere om det strukturerede interview her
Spørg til kompetencer
Hovedsagen i et ansættelsesinterview bør altid være, hvordan ansøgernes kompetencer matcher den ledelsesopgave, der skal løses. Derfor er en interviewguide, der bygger på en præcis kompetenceprofil, helt afgørende. Læs mere om, hvordan I afdækker kompetencer her
Hvad skal man ikke spørge om?
Generelt bør et interview bestå af mange åbne, nysgerrige spørgsmål. Lukkede, ledende eller selvindlysende spørgsmål er som regel spild af kostbar interviewtid. Læs mere om, hvad man ikke skal spørge om her