Et af redskaberne hertil er et professionelt tilrettelagt ansættelsesinterview. Til det formål har vi skrevet en kort vejledning med gode råd til interviewet. Vejledningen er bygget op om de fem kernekompetencer i undersøgelsen ”Ledere der lykkes”.

Interview der lykkes

Der er stor forskel på, hvordan kommuner griber selve interviewet an, når de har en ansøger til samtale. Guiden opstiller en række grundlæggende principper for, hvordan man kan tilrettelægge interview, så de giver et godt grundlag for at vurdere ansøgernes kompetencer. Læs mere om det gode interview her:


Som man spørger, får man svar

Guiden indeholder en række konkrete eksempler på, hvilke spørgsmål man kan stille under interviewet for kunne vurdere, om ansøgeren har de ønskede kernekompetencer.

Spørgsmål til de fem kompetencer

Få mere ud af resultaterne

Foruden bedre ansættelsesinterview kan resultaterne blandt andet bruges til:

  • at få øje på de bedste lederaspiranter
  • en målrettet udvikling af lederkompetencer
  • at støtte ledernes selvrefleksion.

Tilbage til “Ledere der lykkes”