Artikler om Afskedigelser

Det er aldrig nemt at afskedige en medarbejder, men omstændigheder kan gøre det nødvendigt. Ofte vil der være voldsomme følelser på spil, og det er derfor vigtigt, at du er klædt godt på til at varetage afskedigelsesprocessen. Den skal håndteres professionelt, både af hensyn til medarbejderen og arbejdspladsen.

På Lederweb finder du artikler, der omhandler, hvordan du gennemfører en værdig opsigelse. Du kan bl.a. læse, hvordan du ruster dig selv inden afskedigelsen, om de ti trin, som en fornuftig afskedigelse indebærer, og du kan læse, hvordan du tager dig bedst muligt af de medarbejdere, der er tilbage efter en fyringsrunde. For dem skal du også tage hånd om. Ellers risikerer I at udvikle overlevelsessyge. Du kan også finde tjeklister og lignende, som du kan bruge som inspiration til, hvordan samtalen håndteres bedst.

Alt i alt kan du på Lederweb finde information om alle de ledelsesmæssige aspekter af afskedigelsesprocessen.



Viser 26 / 26
Ingen resultater.
  • Respektfulde afskedigelser

    Når afskedigelser ikke kan undgås, har det stor betydning, hvordan du gennemfører afskedigelsen. Sker det på en professionel og sober måde, kommer medarbejderen hurtigere videre med sit liv.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med værdighed

    En fyring er organisationens ultimative magtanvendelse over for en medarbejder. Men mange års opsving og den bløde skandinaviske ledelsesmodel har gjort, at mange ledere har svært ved at påtage sig og åbent stå ved deres magt. Ledere skal blive bedre til at fyre – ikke kun for medarbejdernes skyld.

    Læs mere
  • Advarselssamtalen

    En tjekliste til overvejelser før samtalen, til samtaleforløbet og din egen analyse af samtalen.

    Læs mere
  • Guide til en værdig opsigelse

    Krav om besparelser gør, at mange ledere står med den vanskelige opgave, at de skal afskedige. Både for den afskediges skyld og for de medarbejdere, der bliver tilbage på arbejdspladsen, er det vigtigt, at du gør det professionelt. Få her en guide til, hvordan du planlægger og gennemfører afskedigelser som følge af besparelser.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en advarselssamtale

    Heldigvis er advarselssamtalen en samtale, ledere sjældent har med medarbejderne. Men det betyder også, at få ledere ved, hvordan de skal gribe samtalen an. Her får du en guide igennem de fem centrale faser i en advarselssamtale.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med omtanke

    Fyringer er ubehagelige for alle parter. Men omstændigheder kan gøre dem nødvendige. Når de sker i stort antal, er de et sandhedens øjeblik for organisationen. For hvis ikke afskedigelserne håndteres ordentligt, kan de skabe langt større problemer, end de løser. I artiklen får du ti trin til en fornuftlig afskedigelse.

    Læs mere
  • Når du er the bad Guy

    At afskedige medarbejdere er for mange ledere det hårdeste ved lederjobbet. Det hjælper dog hverken dig eller dine medarbejdere at udvise en undskyldende attitude. Accepter i stedet det uundgåelige at du er ” the bad Guy” i situationen. Få råd om hvordan du accepterer den ubehagelige situation og gør afskedigelsen nemmere for både dig og din medarbejder.

    Læs mere
  • Guide til fratrædelsessamtaler

    En medarbejder, der siger op, er en værdifuld kilde til feedback, og det er derfor oplagt at holde en fratrædelsessamtale. Læs her, hvordan du indhenter viden, der gavner dig selv og arbejdspladsen og får taget afsked på en god måde.

    Læs mere
  • Den nødvendige samtale

    Den barske, nødvendige, vanskelige, personlige samtale. Som leder skal du gøre dig ekstra umage for at sikre dig, at du når dit mål med samtalen. Både for at undgå, at den bliver mere vanskelig og for at sikre redelighed og omsorgsfuldhed.

    Læs mere
  • Når det ender med en advarsel

    Selv for en god leder sker det, at man er nødsaget til at hive ledelsesrettens svar på det gule kort og give sin medarbejder en advarsel. Mange ledere fokuserer på advarslen, som noget man skal give før man kan opsige sin medarbejder og glemmer at bruge advarslen som en mulighed for at få den gode medarbejder, de engang ansatte, tilbage på rette spor.

    Læs mere
  • Afskedigelsessamtalen

    Skabelon til din forberedelse af en afskedigelsessamtale og samtaleforløbet.

    Læs mere
  • Rust dig til omstilling og nedskæringer

    Selve afskedigelsessamtalen får ofte mest opmærksomhed i forbindelse med nedskæringer og omstilling. Men inden du kaster dig over den ledelsesudfordring, skal du gøre dig nogle vigtige overvejelser. Fasen inden selve samtalen er afgørende for, hvor god den samlede proces bliver. Sådan lyder rådet i en pjece, der vil klæde ledere på til at tackle nedskæringer.

    Læs mere
  • Sådan kommer du på benene igen efter fyringen

    Vrede, skam, frygt, afmagt. Et kaos af følelser er en naturlig reaktion på en afskedigelse. Men du skal ikke lade dig slå ud. Chefpsykolog, Rikke Høgsted, giver 8 råd om, hvordan du kommer på benene igen.

    Læs mere
  • Undgå panik når en medarbejder stopper

    Når en medarbejder forlader arbejdspladsen, forsvinder vigtig viden og kompetencer ofte sammen med hende. Men du kan minimere tabet med en god offboardingproces. Her får du fem råd.

    Læs mere
  • Tag hånd om de tilbageblevne

    Ledere, der er nødt til at afskedige, er også nødt til at opbygge de medarbejdere, som er tilbage. Ellers risikerer I at udvikle overlevelsessyge. Læs om symptomerne, og hvordan du som leder sætter fokus på de tilbageblivende.

    Læs mere
  • Tætte bånd gør en afskedigelse svær

    Når der er afskedigelser på arbejdspladsen, kan en stærk organisationskultur give bagslag for de involverede medarbejdere. En afskedigelse kan i nogle tilfælde sammenlignes med en skilsmisse, og derfor skal man som leder tage nogle særlige hensyn.

    Læs mere
  • Døden og ensomheden - afskedigelser rører ved vores eksistens

    Afskedigelser er et af de mest tabuiserede emner inden for ledelse. Her oplever de involverede for alvor at blive bragt i kontakt med deres eksistentielle grundvilkår som døden og ensomheden. Og det er vigtigt for ledere at forstå, hvor voldsomme følelser der kan være på spil. Eksistentiel ledelse peger på, hvor vigtigt det er som leder at se sine grundvilkår i øjnene og træde frem som menneske. Få gode råd om, hvordan du håndterer de svære situationer her.

    Læs mere
  • Håndter din usikkerhed når du afskediger

    Det er aldrig nemt atafskedige en medarbejder. Og det bliver ikke lettere, hvis du ikke selv har været med til at tage beslutningen om afskedigelse, eller hvis du er helt ny i lederrollen. Læs her, hvordan du håndterer din egen usikkerhed og få konkrete bud på, hvordan du giver din medarbejder en værdig opsigelse.

    Læs mere
  • Sådan leder du dem der ikke blev fyret

    En fyringsrunde er ikke kun hård for dem, der bliver prikket på skulderen. De tilbageværende medarbejdere slås ofte med jobusikkerhed, manglende tillid til ledelsen og et forhøjet arbejdspres. Få her fire anbefalinger til, hvordan du leder i tiden efter fyringer og nedskæringer.

    Læs mere
  • Pænt farvel eller 5 minutter til at forlade kontoret?

    En afskedigelse har store personlige omkostninger, hvis den ikke gennemføres værdigt. Derfor kræver den også meget tid og psykisk energi fra lederen. Din ambition skal være klar: Værdighed er målet. Men hvorfor ender det alligevel ofte med at blive uværdigt? Læs om fem dilemmaer ved afskedigelser.

    Læs mere
  • Podcast: Fyringer og dårlig ledelse

    Findes der en ordentlig måde at skille sig af med medarbejdere på? Og er det lettere at fyre, hvis det sker som led en i sparerunde? Det drøfter to chefer og en psykolog sammen med Kurt Strand. Lyt til en ny podcast i serien "Ørerne i maskinen", som tager fat på en af de sværeste opgaver i lederjobbet.

    Læs mere