Artikler om Ledelsesredskaber

Lederweb har gennem tiden udgivet en række artikler, der indeholder konkrete ledelsesredskaber. Det kan fx være spørgeskemaer, samtaleark, lister med refleksionsspørgsmål eller modeller over en bestemt ledelsestilgang eller teori. Alle disse artikler kan blive tagget under denne kategori "Ledelsesredskaber". Dvs. det er artikler hvor målet er at give dig et redskab til din konkrete ledelsespraksis.

Hvis du selv har kendskab til andre ledelsesredskaber, som du tænker ville fungere for andre, så tip os meget gerne om det.



  • Ledelsesredskaber
Viser 50 / 168
Ingen resultater.
  • Skema til MUS-samtaler

    Strukturér samtalen med et enkelt skema.

    Læs mere
  • De 8 største MUS(e)-fælder

    Der findes masser af skemaer og anbefalinger til, hvordan MUS skal forløbe. Alligevel kan de fleste nikke genkendende til en MUS, der ikke gav værdi, eller som løb i en forkert retning. Lederweb har været igennem de forskellige udgivelser om MUS og samlet de otte største ”musefælder”, du som leder bør være opmærksom på.

    Læs mere
  • Skema til en kommunikationsplan

    Et simpelt skema kan hjælpe jer med at holde overblikket over aktiviteterne i jeres kommunikation.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • Lederwebs guide til forandringsledelse

    Find ud af hvad forandringsledelse er, hvordan du griber det an, og hvordan du kommunikerer under forandringer.

    Læs mere
  • Da anerkendelsen greb os

    I begyndelsen af 00’erne skyllede Appreciative Inquiry-bølgen ind over den offentlige sektor. Uanset om man red med på bølgen eller ej, har ideen om anerkendelse haft massiv indflydelse på mange arbejdspladser. Nu er det på tide at gøre status, at rette de værste vildskud i debatten om AI og fortælle om de store muligheder, som AI stadigvæk rummer mere end 10 år efter.

    Læs mere
  • Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem

    Ledere der udøver formel, hård magt hører til sjældenhederne i dag. Men det betyder ikke, at moderne ledelse ikke inkluderer magt. Magten iklæder sig blot forskellige former. Læs om tre magtformer i ledelse hér, og hvordan du balancerer mellem dem.

    Læs mere
  • 6 ledelsesredskaber der motiverer mere end løn

    Mange medarbejdere motiveres ikke af lønforhøjelser og bonusordninger. De vil have meningsfulde opgaver og medbestemmelse. Læs om seks ledelsesredskaber, du kan bruge til at understøtte motivationen hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • NPM eller/og NPG - Hvad kan de bruges til?

    I dag står vi i en økonomisk krise igen. New Public Management og New Public Governance har derfor på sin vis hver noget at bidrage med i den aktuelle styringssituation, selv om troen på markedsmekanismerne i NPM som det eneste saliggørende er ved at være aftagende.

    Læs mere
  • Kreativitet som ledelsesværktøj

    Claus Otto Scharmers Teori U har vundet stort indpas i ledelseskredse i hele verden. Dette skyldes især, at det er en klar og overskuelig model med mange dimensioner, som kan tilpasses den enkelte leders situation. Her præsenteres en model og tankegang for, hvordan Teori U kan bruges til at skabe innovative forandringer i organisationer.

    Læs mere
  • 10 ting du måske ikke vidste om ledelse

    Talk the walk, komplicér tingene og træf ikke beslutninger. Det er nogle af de provokerende råd fra social-psykologen Karl E. Weick. Glem alt, hvad du indtil nu har lært om ledelse, og lad dig overraske af de ti anbefalinger inspireret af Weick.

    Læs mere
  • Værdier som ledelsesværktøj

    Personlige værdier er vigtige for mennesker og danner baggrund for motivation af medarbejdere i organisationen. I artiklen finder du et værktøj til at arbejde med værdier.

    Læs mere
  • Guide: Sådan dræber du dine medarbejderes motivation

    Der findes et hav af teorier om, hvad der motiverer bedst i forskellige situationer. Ofte er det dog det, der ikke bliver sagt eller gjort, som dræber medarbejdernes motivation. Læs om ti ledelseshandlinger, der kvæler motivationen – og hvad du kan gøre for at undgå dem.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse - i praksis

    TILLID – Et ældgammelt begreb og for nogen måske lidt støvet! Men der er god grund til at støve begrebet af, for der er mange fordele ved brugen af tillid i organisationer. Tillid som organisatorisk værktøj kræver vilje, ærlighed og en personlig indsats fra ledere og medarbejdere. Men til gengæld er gevinsten stor – blandt andet en højere effektivitet.

    Læs mere
  • Ingen selvledelse uden ledelse

    Uden ledelse kan medarbejdere ikke lede sig selv. Selvledende medarbejdere har brug for ledere, der kan tænke personaleledelse og strategisk ledelse på en og samme tid. Med andre ord kræver selvledelse ledere, der tør lede.

    Læs mere
  • Hiv interessentanalysen frem

    Er interessentanalysen er blevet gemt væk i skuffen, så find den frem igen! For den er første skridt på vejen til projektsucces. Her er seks simple skridt til at genoplive eller få taget hul på interessentanalysen.

    Læs mere
  • Weick: Pas på selvopfyldende profetier

    Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse.

    Læs mere
  • 3 værktøjer der styrker MUS'en

    Udviklingshjul og skemaer, der skal udfyldes. MUS'en er en årlig udfordring for mange ledere. Få her et overblik over, hvordan du gør samtalen bedre med tre narrative værktøjer.

    Læs mere
  • Porteføljestyring skaber overblik og klare prioriteringer

    Den strategiske styring, der sikrer, at ledelsen har overblik over projekterne og er i stand til at prioritere i mellem dem, savnes ofte. Her er porteføljestyring et effektivt redskab. Læs porteføljestyringens tre principper og kritiske fokusområder.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den ineffektive medarbejder

    Ineffektive medarbejdere belaster lønbudgettet og kan have en negativ påvirkning på kollegerne. Men hvad stiller man som leder op, når en medarbejder præsterer for lidt? Her får du råd om, hvordan du håndterer og hjælper en ineffektiv medarbejder.

    Læs mere
  • 7 råd om konflikthåndtering til unge ledere

    Unge ledere mangler autoritet, de har et for tæt forhold til deres medarbejdere og så bryder de sig ikke om at håndtere personaleproblemer. De tre ting skaber grobund for konflikter, men gør samtidig også konflikthåndtering svær for de unge ledere. Her får du råd om at håndtere konflikter, hvis du er en ung leder.

    Læs mere
  • Derfor er sensitive ledere dygtige

    En leder der opfatter stemninger på kontoret uden, at det bliver italesat og som er god til at fornemme andres behov. Sådan lyder beskrivelsen på en sensitiv leder. Den udbyggede relationelle forståelse gør dem ofte til dygtige personaleledere. Men der er også visse udfordringer forbundet med at være sensitiv. Læs om fordelene og udfordringerne her.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag at lede din chef godt

    Som leder skal du også lede din egen leder. Det giver fordele i form af indsigt, støtte og ressourcer, og du slipper for unødvendigt bøvl, hvis du hjælper din chef til at træffe de rigtige beslutninger. Læs her, hvorfor det er vigtigt at lede opad, og få tre råd om, hvordan du kan gribe opgaven an.

    Læs mere
  • Sådan bliver du bedre til at lykkes som leder

    Når man ser resultaterne fra ”Ledere der lykkes” og de kompetencer man helst skal mestre fremragende, hvis man vil være en virkelig succesfuld leder vil nogle af os opdage at der muligvis kunne være potentiale for forbedring.

    Læs mere
  • Kognitive kort giver succesfuld implementering

    Enhver organisation, der investerer store summer i et nyt tiltag, bør spørge sig selv, hvordan implementeringen skal forløbe. En stor del af vejen til succes ved et nyt tiltag ligger nemlig i en succesfuld implementering, hvor medarbejderne skaber mening om tiltaget og ser værdien af det. Selv med denne viden, kan det dog være svært at gennemskue, hvordan implementeringen skal ske. Det er her, ledere kan drage nytte af kognitive kort.

    Læs mere
  • 7 afgørende kompetencer hos ledere der lykkes

    Karisma, talegaver og selvsikker fremtoning er alle gode egenskaber for en leder. Men de er sjældent de vigtigste. Derimod er det de relationelle kompetencer, der er afgørende for at få succes. Det viser en ny omfattende undersøgelse, hvor der er taget et erhvervspsykologisk røntgenbillede af de særligt succesfulde ledere for at finde ud af, hvad det er, de gør, som gør dem gode.

    Læs mere
  • 4 regler til at træffe bedre beslutninger

    At træffe beslutninger er en vigtig del af lederjobbet. Og du gør som de fleste, hvis du træffer dem ved at lave lister med fordele og ulemper. Desværre virker metoden ikke. Ifølge psykologer indsnævrer listerne ligefrem dine valgmuligheder. Læs her, hvordan du kan forbedre din evne til at træffe beslutninger.

    Læs mere
  • 10 råd til at styrke sammenhængskraften i en fusioneret organisation

    Kulturen er vigtig, men også svær at håndtere under fusioner. Læs om, hvordan du som leder fremmer sammenhængskraften i en fusioneret organisation ved at få de gamle kulture til at spille sammen med den nye.

    Læs mere
  • Derfor skal du arbejde med integritet i 2015

    En vigtig overvejelse ved årsskiftet er, om man fik gjort det man ville. Og mindst ligeså vigtigt er det, om man gjorde det på den måde, man ville – det vi ofte betegner integritet. Læs, hvorfor integritet er vigtigt i 2015.

    Læs mere
  • Ansættelser: Do's and don’ts når du indhenter referencer

    Mange indhenter referencer, når de skal ansætte en ny medarbejder. Men hvordan stiller du gode spørgsmål, som kan kvalificere dit valg om, hvilken ansøger du skal ansætte? Og hvad må du egentlig spørge om? Læs mere her.

    Læs mere
  • Tre ting gode ledere ved om deres medarbejdere

    Find det unikke ved hver enkelt medarbejder, dyrk det og skræddersy hendes kompetenceudvikling efter hendes læringsstil. Sådan lyder opskriften ifølge ledelsesekspert og forfatter Marcus Buckingham på at få succes som leder.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Derfor fejler du som leder

    Siger ét og gør noget andet, flad for energi og kan ikke samarbejde. Det er bare tre af de ti hyppigste mangler, der bidrager til leder-fiasko ifølge undersøgelse i Harvard Business Review. Vil du blive klogere på, om du er på katastrofekurs, så skal du både se på, hvilken type leder du er, og hvilken du ikke er.

    Læs mere
  • Fri os fra kerneopgaven

    At få defineret kerneopgaven skulle give retning og være et grundlag for at prioritere opgaverne. Men hvis du er leder af fagprofessionelle, duer det ikke at tale om kerneopgaven. Læs her, hvorfor og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Forandringsmatrix: Få styr på forandringen

    Den offentlige sektor er under forandring. Der er brug for kvalificeret ledelse, som kan håndtere forandringer i alle størrelser, men med hvilken ledelse og hvilket tempo? Her får du en forandringsmatrix, der giver overblik samt råd om, hvordan du skal lede forandringer.

    Læs mere
  • Forstå menneskets natur og få succes med forandringer

    Dine medarbejdere gør ikke automatisk noget, fordi du fortæller dem, at de skal, og det hjælper ikke at forsøge med trusler og tvang. Skal du lykkes med forandringer, kræver det, at du forstår den menneskelige natur, og at du tilrettelægger hjælp til den nye adfærd, der er nødvendig for forandringen. Læs om, hvordan du leder forandringer ved at fokusere på den menneskelige natur.

    Læs mere
  • Få styr på følelserne og brug kritik konstruktivt

    Vrede, irritation og skuffelse er almindelige reaktioner på kritik. Selvom kritik vækker stærke følelser, er det vigtigt at bruge den konstruktivt. Som leder skal du vide, hvad der antænder din lunte, for at du kan bruge kritikken til at udvikle dig. Her giver Harvard Business Review dig seks trin til at tage imod og omsætte kritik til noget konstruktivt.

    Læs mere
  • Konflikter - et ansvar for leder og medarbejder

    Konflikter er der – uanset om vi tager fat i dem eller fornægter dem. Men vi kan også lære af dem. Artiklen beskriver, hvordan konflikter kan forstås, og giver nogle idéer til, hvordan du kan få overblik over og give støtte til konfliktløsning på arbejdet.

    Læs mere
  • 5 spørgsmål du ikke bør stille ansøger

    Dårlige spørgsmål giver dårlige svar. Og dårlige svar fører til en dårlig jobsamtale, som gør det svært for dig at ansætte den rigtige. Læs her, hvilke spørgsmål du skal holde dig fra, og få råd om, hvordan du i stedet skal spørge.

    Læs mere
  • Sådan vinder du m@ilkrigen

    For mange, for lange, vigtige, irrelevante, fejladresserede, ufokuserede, informative osv. Dagligt bombarderes indbakken med mails. De hober sig op, og det er svært at danne sig et overblik. Fælles for mailindbakker er, at der kommer for mange mails, og at man bruger for lang tid på at besvare dem. Derfor er det på tide at gøre noget for at ændre kulturen.

    Læs mere
  • Få mere ud af møderne

    God mødeledelse – gab! Mødeledelse er så kedeligt og formalistisk, at de færreste gider gennemføre møder efter bogen længere og i stedet kører dem lidt ad hoc. Derfor er der brug for nye øjne på mødet og en ny praktisk tilgang: Mødefacilitering.

    Læs mere
  • Mange ledere kender ikke deres kerneopgave - gør du?

    Det er ikke alle, der kender deres kerneopgave. Men hvis velfærdsopgaverne skal løses godt, effektivt og tilsat højt humør, kræver det at ledere og medarbejdere er enige om, hvad deres kerneopgave er. Få her en lektors ti bud på, hvad kerneopgaven er.

    Læs mere