Kriser i det offentlige er guf for medierne. De kan vende en folkestemning, føre til lovgivning og ændre praksis i det offentlige. Nogle kan ikke undgås, men mange kan forbygges. Den bedste modgift er en stærk og gennemsigtig organisation med åbenhed og tillid.
Flere kommuner og regioner har stået i situationer, hvor de ikke bare blev kritiseret for den sag, der udløste krisen, men også for deres krisekommunikation. Det er svært at bedrive god krisekommunikation, men der er hjælp at hente.
Hvis en betændt sag ikke håndteres på en god måde, risikerer organisationen ikke kun at blive hængt ud for de svigt, der forårsagede krisen, men også for deres dårlige krisehåndtering.
Det er sværere for kommuner og regioner at kommunikere effektivt under en krise end det er for private virksomheder. Det offentlige er underlagt snævrere rammer at kommunikere ud fra.
Her får du råd om, hvordan du håndterer kriser og hvilke spinatbede, du for alt i verden skal undgå.