Artikler om Krisehåndtering

Kriser i det offentlige er guf for medierne. De kan vende en folkestemning, føre til lovgivning og ændre praksis i det offentlige. Nogle kan ikke undgås, men mange kan forbygges. Den bedste modgift er en stærk og gennemsigtig organisation med åbenhed og tillid.

Flere kommuner og regioner har stået i situationer, hvor de ikke bare blev kritiseret for den sag, der udløste krisen, men også for deres krisekommunikation. Det er svært at bedrive god krisekommunikation, men der er hjælp at hente.

Hvis en betændt sag ikke håndteres på en god måde, risikerer organisationen ikke kun at blive hængt ud for de svigt, der forårsagede krisen, men også for deres dårlige krisehåndtering.

Det er sværere for kommuner og regioner at kommunikere effektivt under en krise end det er for private virksomheder. Det offentlige er underlagt snævrere rammer at kommunikere ud fra.

Her får du råd om, hvordan du håndterer kriser og hvilke spinatbede, du for alt i verden skal undgå.



  • Krisehåndtering
Viser 50 / 65
Ingen resultater.
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • 7 råd om konflikthåndtering til unge ledere

    Unge ledere mangler autoritet, de har et for tæt forhold til deres medarbejdere og så bryder de sig ikke om at håndtere personaleproblemer. De tre ting skaber grobund for konflikter, men gør samtidig også konflikthåndtering svær for de unge ledere. Her får du råd om at håndtere konflikter, hvis du er en ung leder.

    Læs mere
  • Det irriterer dine medarbejdere

    Mange ledere drømmer om en arbejdsplads uden konflikter, men konflikter og irritationsmomenter er uundgåelige. Få indblik i hvilke emner, der irriterer dine medarbejdere mest og råd til, hvordan du skal forholde dig til dem.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med værdighed

    En fyring er organisationens ultimative magtanvendelse over for en medarbejder. Men mange års opsving og den bløde skandinaviske ledelsesmodel har gjort, at mange ledere har svært ved at påtage sig og åbent stå ved deres magt. Ledere skal blive bedre til at fyre – ikke kun for medarbejdernes skyld.

    Læs mere
  • 5 typer, der giver chefen hovedpine

    De afprøver din tålmodighed og forstyrrer dine andre medarbejdere. De er chefens hovedpiner. Her får du beskrivelsen af fem almindelige chefhovedpiner og råd om, hvordan du tackler dem.

    Læs mere
  • Sådan giver du god feedback – helt uden kritik og ros

    Kritik får medarbejdere til at gå i forsvar, og ros kan skuffe dem, der ikke får den. Derfor undgår mange ledere at give den vigtige feedback. Her får du tre alternative måder, som gør din feedback tydelig og brugbar.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med omtanke

    Fyringer er ubehagelige for alle parter. Men omstændigheder kan gøre dem nødvendige. Når de sker i stort antal, er de et sandhedens øjeblik for organisationen. For hvis ikke afskedigelserne håndteres ordentligt, kan de skabe langt større problemer, end de løser. I artiklen får du ti trin til en fornuftlig afskedigelse.

    Læs mere
  • Håndtering af konflikter

    Konflikter lægger beslag på meget opmærksomhed, arbejdstid og ledelseskraft, ligesom de blokerer for gode relationer og effektivt samarbejde. Artiklen giver en række råd til, hvordan lederen bedst håndterer konflikter.

    Læs mere
  • Når lederen mobber

    Lederen er i den stærkere position og har muligheden for at misbruge sin magt i forhold til den enkelte medarbejder. Ifølge faglitteraturen om mobning støder man tit på den konstatering, at det er ledere, der tegner sig for mange tilfælde af mobning.

    Læs mere
  • Konflikter - et ansvar for leder og medarbejder

    Konflikter er der – uanset om vi tager fat i dem eller fornægter dem. Men vi kan også lære af dem. Artiklen beskriver, hvordan konflikter kan forstås, og giver nogle idéer til, hvordan du kan få overblik over og give støtte til konfliktløsning på arbejdet.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en medarbejder i krise

    Januar er højsæson for personlige kriser, og det kan især ses i form af både sygefravær og ineffektivt. Men hvordan hjælper du en medarbejder i krise, uden at du nødvendigvis skal helt med ind i ”soveværelset”. Få råd om, hvad du kan stille op, når medarbejderen tager sin krise med på arbejdet.

    Læs mere
  • 5 konfliktknapper dine fingre konstant hviler på

    Én medarbejder sitrer af raseri, en anden sidder med armene over kors, mens en tredje stamper ud ad lokalet. Alt hvad du gjorde var at præsentere en ny måde at gøre tingene på - eller hvad? Konflikter opstår, når medarbejderne føler sig truet. Læs her, hvordan du undgår at udløse en trusselsrespons, og hvordan du kan nedtrappe konflikter med dit sprog.

    Læs mere
  • Mening i galskaben - en fælles forpligtelse

    I stedet for at udnævne en konflikt til en mobbesag, er der mange gode grunde til i stedet at bruge relationel etik og social ansvarlighed til at løse problemerne, i stedet for at være med til at optrappe dem.

    Læs mere
  • 5 råd til at klare ledergerningen, hvis dit privatliv ramler

    Det kan være svært at indrømme, når skilsmisse, misbrug eller andre tragiske hændelser i familien fylder så meget, at man ikke kan passe sit arbejde. Få 5 råd om hvordan, du holder dig oven vande og ikke mister professionalismen i ledergerningen.

    Læs mere
  • Den nødvendige samtale

    Den barske, nødvendige, vanskelige, personlige samtale. Som leder skal du gøre dig ekstra umage for at sikre dig, at du når dit mål med samtalen. Både for at undgå, at den bliver mere vanskelig og for at sikre redelighed og omsorgsfuldhed.

    Læs mere
  • Sådan holder du hovedet koldt i en ophedet samtale

    Det er svært ikke at lade sig rive med, når en samtale går fra at være konstruktiv til konfliktfyldt. Man får let sagt noget, der både kan skade dine relationener, og som gør det svært at opnå det, der var formålet med samtalen. Få tre metoder til at holde hovedet koldt i den slags situationer.

    Læs mere
  • Advarsel: Konfliktsky ledere skader trivslen

    For nogle ledere er konflikter en opgave, der skal løses på linje med alle de øvrige opgaver. Andre ledere bruger mange kræfter på at undgå konflikter. Konflikter dræner dem nemlig for energi, og gør dem usikre. Men den går ikke. Det går ud over medarbejdernes trivsel, hvis konflikterne ikke bliver håndteret. Få råd om, hvad du gør, hvis du er konfliktsky - og leder.

    Læs mere
  • Kunsten at stoppe på det rigtige tidspunkt

    Som leder har du stor indflydelse på dit arbejde, og mange mennesker er afhængige af dig. Det ændrer sig, når du går på efterløn eller pension, og det har nogle mennesker svært ved at finde ud af. Læs her, hvordan og hvornår du skal stoppe med at arbejde.

    Læs mere
  • Konflikter skal tages i opløbet

    Den perfekte ledergruppe eller det optimale team består af folk med forskellige både faglige og personlige kompetencer. Sådan er det i teoriens verden, og sådan kan det også være i virkelighedens verden. Men forskellighederne kan også give anledning til konflikter med store konsekvenser for omgivelserne. Få råd om, hvordan du bedst håndterer konflikter i grupper.

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Rust dig til omstilling og nedskæringer

    Selve afskedigelsessamtalen får ofte mest opmærksomhed i forbindelse med nedskæringer og omstilling. Men inden du kaster dig over den ledelsesudfordring, skal du gøre dig nogle vigtige overvejelser. Fasen inden selve samtalen er afgørende for, hvor god den samlede proces bliver. Sådan lyder rådet i en pjece, der vil klæde ledere på til at tackle nedskæringer.

    Læs mere
  • Konflikter kan ikke undgås

    Der findes ingen arbejdspladser uden konflikter. Den nærværende leder opdager dem, inden de kører ud af en tangent, men det er aldrig for sent at gribe ind.

    Læs mere
  • Træn din hjerne til at træffe bedre beslutninger

    Som leder er travlheden er et vilkår. Du har travlt – og ofte også for travlt. Det kan betyde, at du tager forhastede beslutninger, som kan have negative konsekvenser for dine medarbejdere og for borgerne. Læs her om, hvordan du træner din hjerne til at træffe bedre beslutninger - også i pressede situationer.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en medarbejders død

    Det er en svær situation, når en medarbejder dør, både for kollegerne og for dig som leder. Men det er din opgave at sørge for, at arbejdspladsen kommer igennem den første svære tid på en etisk og anstændig måde. Læs om, hvordan du viser deltagelse over for de pårørende, og få råd om at håndtere de praktiske gøremål i forbindelse med dødsfaldet.

    Læs mere
  • Sådan kommer du på benene igen efter fyringen

    Vrede, skam, frygt, afmagt. Et kaos af følelser er en naturlig reaktion på en afskedigelse. Men du skal ikke lade dig slå ud. Chefpsykolog, Rikke Høgsted, giver 8 råd om, hvordan du kommer på benene igen.

    Læs mere
  • Tag hånd om de tilbageblevne

    Ledere, der er nødt til at afskedige, er også nødt til at opbygge de medarbejdere, som er tilbage. Ellers risikerer I at udvikle overlevelsessyge. Læs om symptomerne, og hvordan du som leder sætter fokus på de tilbageblivende.

    Læs mere
  • Tømmermænd og åh nej det gjorde jeg bare ikke...

    Mandag morgener er slemme. Men én dag er værre. Det er mandagen efter en lidt for festlig julefrokost, hvor du skal se dine medarbejdere i øjnene igen. Læs, hvordan du bedst håndterer mandagen derpå.

    Læs mere
  • Tilliden er det første offer

    Skandaler i offentlige organisationer er en god historie. Og når en skandale lander på forsiden, får de ansvarlige politikere og ledere travlt med at indføre nye regler og procedurer. Det sætter imidlertid tilliden mellem leder og medarbejder under pres. Læs om omkostningerne ved nye regler, og hvordan du som leder tackler presset udefra.

    Læs mere
  • 5 gode råd og advarsler om at håndtere vanskelige mails

    Vi sender og får flere og flere mails. Men op mod halvdelen af alle mails bliver misforstået. Som leder skal du hjælpe dine medarbejdere med at håndtere de vanskelige mails.

    Læs mere
  • Undgå at blive en mågeleder

    Mågeledelse er, når en leder, der normalt er usynlig, dukker op i et lokale, råber op, skider på alle, og løber igen. Sådan er der ingen, der gør – med vilje. Men måske praktiserer du af og til mågeledelse uden at være klar over det? Bliv klogere på mågeledelse anno 2016, og læs hvordan du undgår at blive en mågeleder.

    Læs mere
  • Løs konflikten og undgå mobning

    Hvis du ikke griber ind og håndterer en konflikt, er der risiko for, at konflikten eskalerer og er årsag til mobning på arbejdspladsen. Få her hjælp til at undgå, at konflikterne udvikler sig til mobning og råd om, hvad du skal gøre, hvis det allerede er sket.

    Læs mere
  • 4 ben i den gode klagehåndtering

    Forældre, pårørende og borgere klager som aldrig før over den service, de modtager fra den offentlige sektor og over de fejl, der sker. Her er en guide til, hvordan du sikrer at klager bliver taget i opløbet og dermed sparer dig tid, samtidig med at du øger jobtilfredsheden hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Overlev den største ledelseskrise siden 1864

    Oplever du, at kravene til dit job ofte er modsatrettede og komplekse? At du ikke kan gøre nogle tilfredse, og at du ikke har tid til at fordybe dig i løsningen af opgaverne, fordi du hele tiden skal lave papirarbejde? Du er ikke alene, men ligesom alle dine kollegaer fanget midt i den største ledelseskrise i Danmark siden 1864. Få her et bud på, hvordan du kan navigere gennem krisen med substantiel ledelse.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en passiv-aggressiv lederkollega

    Din lederkollega siger én ting til dig under mødet, men gør noget andet bagefter. Han hilser ikke, når I passerer hinanden på gangen, eller han taler hen over hovedet på dig til møderne, og når du spørger ham om, hvad der er galt, insisterer han på, at alt er fint. Det kan være meget frustrerende at arbejde sammen med en, som er passiv-aggressiv. Få syv råd om, hvordan du kan du kan håndtere en passiv-aggressiv opførsel her.

    Læs mere
  • Ny rapport: Lederen skal lede grænseoverskridende

    En borgers sygdom kan både blive forlænget og forværret, når behandlingsforløbene ikke hænger godt nok sammen. Mislykkes sundhedsvæsenets samarbejde på tværs af sektorerne, skaber det utryghed, og er usundt for samfundsøkonomien. Ifølge en ny rapport er en del af løsningen netværksledelse. Læs, hvad der kendetegner den dygtige netværksleder her.

    Læs mere