4 veje til fiasko

Ledelse er et af de mest studerede fænomener, hvor fokus ofte er på, hvad der er smart, effektivt og gavnligt i en given situation. Men nogle gange kan det være godt at vende verden på hovedet. Her får du vejen til, hvad man skal gøre for at mislykkes totalt som leder.

Skribentinfo

Undersøgelser viser, at lederens adfærd er den vigtigste faktor, som over tid har størst indflydelse på medarbejdernes indsats. Partner og træner i Leading Edge, Alf Inge Cleve Stiansen, har observeret ledelsesstil på godt og ondt. Han mener, at ligesom der findes metoder til, hvordan man skal lykkes som leder, findes der også måder, hvorpå lederen kører sig selv, sine medarbejdere eller organisation i sænk. Her kan du læse om fire handlemåder, der vil gøre, at man mislykkes som leder.

1. Skjul organisationens fremtidsvision
Lederen undgår at tale om og forankre mål, drømme og visioner for fremtiden. Det sikrer, at medarbejderne ikke har entusiasme og håb for arbejdet. Samtidig er målene kun besluttet af den øverste ledelse. Dermed sikrer lederen, at ingen af medarbejderne har positive følelser tilknyttet opfyldelsen af mål, og at de ikke vil være i stand til at gengive de centrale værdier, de arbejder ud fra.

2. Led primært opad
Lederen vælger at tilfredsstille sine chefer frem for sine medarbejdere, der ellers har brug for lederens synlighed, støtte og coaching. Den vigtigste del af hans ledelsesstil er at positionere sig selv over for den øverste ledelse. Han gør sig utilgængelig og holder korte, formelle møder med sine medarbejdere, hvor han ikke viser dem anerkendelse for deres indsats.

3. Undgå at motivere med mening og tale om værdier
Lederen sørger for, at diskussioner om hvilke værdier der styrer indsatserne, organisationens image og etik ikke kan udfolde sig. Han giver ikke plads til og mulighed for, at medarbejderne kan koble deres personlige værdier og motiver til organisationens. Dermed sikrer han, at oplevelsen af værdikonflikt og manglende mening i arbejdsrollen bliver den sikre opskrift på underpræstation, frustration og modstand fra medarbejderne.

4. Bliv i komfortzonen
Lederen taler om vigtigheden af at præstere bedre end sidste år, men undgår at have en plan for, hvordan det faktisk sker. Lederen forlanger bedre præstationer hos medarbejderne, men bevæger sig ikke selv ud på dybt vand og forandrer sig selv. Han viser derimod, at han er uforanderlig og forudsigelig.

Artiklen er frit oversat efter Hvordan mislykkes som leder - En sikker oppskrift! på Ledernytt

Læs mere om Lederrollen

Afstem forventninger og afværg forhindringer når du inddrager

Sådan præsenterer du forandringer

Kan du lede opad?

Skribentinfo

Kommentarer